ďťż

026p

Lemur zaprasza



    26,1-5 Por. Mk 14,1n; Łk 22,1n.

    26,6-13 Por. Mk 14,3-9; J 12,1-8.

    26,7 To jest Maria z Betanii, siostra Łazarza i Marty, jak zaznacza św. Jan (J 12,3); natomiast w Łk 7,36-50 chodzi o inną, bezimienną osobę.

    26,12 Grzebanie umarłych, jako uczynek miłosierdzia było uważane u Żydów za coś lepszego niż jałmużna.

    26,14nn Por. Mk 14,10n; Łk 22,3-6.

    26,15 Tj. syklów. Była to ustalona przez Prawo cena niewolnika (Wj 21,32).

    26,17nn Por. Mk 14,12-16; Łk 22,7-13.

    26,20-25 Por. Mk 14,17-21; Łk 22,21nn; J 13,18.21-30.

    26,26-30 Por. Mk 14,22-25; Łk 22,19n; 1 Kor 11,23-26. Opisy te stwierdzają, że Jezus ustanowił Eucharystię jako Nową Paschę, ofiarę Nowego Przymierza i nieustanną pamiątkę.

    26,28 Jak kiedyś na Synaju Mojżesz krwią ofiar przypieczętował przymierze zawarte między Bogiem a Jego ludem, tak na krzyżu Jezus krwią swoją przypieczętuje przymierze "nowe", zapowiedziane przez proroków (Jr 31,31).

    26,29 Uczta eucharystyczna jest zapowiedzią i zadatkiem mesjańskiej uczty eschatologicznej.

    26,31-35 Por. Mk 14,26-31; Łk 22,31-34; J 13,36nn.

    26,31 Za 13,7.

    26,36-46 Por. Mk 14,32-42; Łk 22,39-46.

    26,36 Gat-Szemane = "tłocznia oliwy".

    26,47-56 Por. Mk 14,43-52; Łk 22,47-53; J 18,1-11.

    26,57-68 Czyli Sanhedrynu. Por. Mk 14,53-65; Łk 22,66-71; J 18,12-24.

    26,57 Wg J 18,12n Jezusa zaprowadzono naprzód do Annasza, teścia Kajfasza. Mt i Mk opisują tę scenę, nadając jej cechy posiedzenia porannego.

    26,64 Dosł.: Wszechmocy, Potęgi = Boga, Jezus twierdzi tu stanowczo, że jest Mesjaszem, o którym mówi Ps 110[109],1; Dn 7,13n. Por. Mt 22,42-46.

    26,69-75 Por. Mk 14,66-72; Łk 22,54-62; J 18,15-27.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza