Filozofie epoki
August Comte
W rozprawie Kurs filozofii
pozytywnej
sformułował swe główne poglądy:
lprzedmiotem nauki
powinno być rejestrowanie faktów i spostrzeżeń,
bowiem godne poznania jest to co
sprawdzalne, udowodnione empiryczniel
lżądał ciągłego
weryfikowania wiedzy, żadne twierdzenie nie jest do
końca prawdziwe; twierdził, że wiedza jest
relatywnal
lbadania naukowe
powinny prowadzić do konkretnych wynalazków, wzbogacać
ludzkie życiel
lodrzucenie psychologiil
Herbert Spencer
Dostrzegł analogię
pomiędzy prawami rządzącymi biologią a istnieniem
społeczeństwa ludzkiego. Twierdził, że podstawą egzystencji
jest harmonijna współpraca pomiędzy organami i klasami
społecznymi. Jeżeli jedna z klas społecznych nie domaga to
całe społeczeństwo jest chore, stąd wniosek, że
walka klas jest zgubna, jest zjawiskiem szkodliwym. Harmonia jest
bowiem podstawą społeczeństwa. Jedyną i prawdziwą formą
rozwoju jest ewolucja, rozwój przy ciągłym doskonaleniu się.
Hipolit Taine
Stworzył kierunek zwany DETERMINIZMEM - jakiekolwiek dzieło literatury jest
zdeterminowane przez 3 czynniki dotyczące
twórcy:
lrasa (czynniki psychiczne i biologiczne)l
lśrodowisko
(geograficzne, społeczne)l
lchwila dziejowa
(tradycja, przeszłość, teraźniejszość)l
Taine twierdził, że w
ten sposób trzeba badać literaturę, w sposób socjologiczny.
Literatura dostarcza bowiem wiedzy o
społeczeństwie. Ma ona gromadzić fakty o nim.
Człowiek jest
zdeterminowany warunkami w jakich się urodził, pozycję
społeczną, stanem majątkowym.
Karol Darwin
Jest twórcą EWOLUCJONIZMU. Przyczyny ewolucji:
lwalka o bytl
ldobór naturalnyl
Walka o nie kształtuje
ewolucję. Przetrwają tylko osobniki najsilniejsze, na tym
polega doskonalenie się rasy, eliminowane są bowiem najsłabsze
jednostki. Konsekwencja tej teorii to praca
O
pochodzeniu człowieka. Udowodnił, że człowiek nie
jest centrum wszechświata , jest jednostką biologiczną,
wytworem ewolucji, podlega jej prawom.
Stuart Mill
Stworzył teorię
filantropijnego utylitaryzmu. Według niego każdy człowiek
powinien być użyteczny społecznie, dzięki temu
zmniejszają się antagonizmy klasowe.
scjentyzm
Zaufanie do nauki,
która miała być jedynym kryterium poznania. Stosowanie tych samych zasad
naukowych w odniesieniu do badania jakiejkolwiek dziedziny
wiedzy. Tymi zasadami są: obserwacje, doświadczenie, analiza,
wnioskowanie. Scjentyzm miał kierować myśl ludzką ku
konkretnej rzeczywistości.
ewolucjonizm
Tworzenie wiedzy o
społeczeństwie i człowieku wraz ze stworzeniem wiary w stopniowe
przekształcanie się form życia w coraz doskonalsze.
Wytworzenie przekonania, że im większe osiągnięcia nauki i
techniki tym lepsze warunki życia człowieka i moralne i
intelektualne.
utylitaryzm
Moralność ludzką
określa się stopniem jego altruizmu (troska o dobro innych
ludzi). Każda jednostka powinna wnosić jakiś wkład do
wspólnego dobra. Miernikiem wartości człowieka jest praca.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plteen-mushing.xlx.pl