ďťż

GLEBIA

Lemur zaprasza

H1 { background: white url(../../podklad.jpg) no-repeat; font: italic bold 30pt Times New Roman, sans-serif; color: darkblue; height: 60px, width: 507px; padding: 5px }






Głębia



łębia stwarza iluzję
zarówno perspektywy, jak i głębi. Otrzymujemy
wrażenie, iż obiekty są trójwymiarowe. Możliwe jest
też utworzenie głębi bez perspektywy, w której linie
pogłębionej powierzchni są prowadzone równolegle do
siebie. Istnieje kilka rodzajów głębi. Ich nazwy
określają kierunek głębi względem obiektu
oryginalnego (zwanego też bazowym). Typy głębi wybiera
się z zakładki "Punkt zbiegu" .
W pierwszej od góry rozwijanej liście wybierz jej
rodzaj, między innymi możesz zastosować:Tył równolegle
- tutaj nie stosuje się perspektywy, a jedynie efekt
głębi, gdyż "boczne ścianki" są do siebie
ustawione równolegle.


Mała do tyłu - jest to najbardziej
zbliżona do "rzeczywistości" głębia,
stwarzająca wrażenie perspektywy.


Duża do tyłu - sprawia wrażenie
"rozszerzania" się obiektu,

a także Mała do przodu, Duża do przodu, Przód
równolegle
. Przykładowy efekt zastosowania głębi
będzie można zobaczyć powyżej rozwijanej listy z
typami głębi.


Poniżej znajduje się
lista rozwijana punktu zbiegu. Punkt zbiegu jest
"miejscem w przestrzeni", w którym zbiegły by
się krawędzie obiektu. Na rysunku wyświetlany jest on
w postaci znaczka "X", który można dowolnie
przesuwać. Dodatkowo można wybrać z rozwijanej listy
polecenia:

PZ do obiektu - punkt zbiegu jest
"przypisany" do obiektu i gdy przesuwamy
obiekt, to automatycznie zmienia swoje położenie punkt
zbiegu;

PZ do strony - powoduje "zablokowanie"
punktu zbiegu w danym miejscu strony, przez co
przesunięcie obiektu nie spowoduje zmiany położenia
punktu zbiegu;

Kopiuj PZ z... - pozwala z kolei
skopiować punkt zbiegu z obiektu dla którego
zastosowano już głębię;

Wspólny PZ - umożliwia wskazanie
obiektu posiadającego już głębię, dzięki czemu
istniejący już punkt głębi będzie też jednocześnie
punktem zbiegu dla głębi początkowego obiektu.


 








Pole Głębokość
można ustawiać tylko dla głębi perspektywicznej.
Określa ona jak dlatego głębia perspektywiczna jest
oddalona od punktu zbiegu. Im większa jest wartość, tym
bardziej mocne jest wrażenie "głębokości"
obiektu. Dla wartości 99, położenie punku zbiegu
będzie w "nieskończoności".


olejna zakładka
umożliwia obrót obiektu w przestrzeni. Wystarczy, że
chwycisz w dowolnym miejscu stylizowany znak firmowy
"Corela" i przeciągniesz go. W obszarze
rysowania zobaczysz kropkowany obraz obróconego obiektu.
Aby zastosować dokonany obrót wciśnij przycisk "Zastosuj".
Zamiast obracania znaczka, możesz wpisać wartości
obrotu, podając trzy składowe. Aby móc tego dokonać,
kliknij mały przycisk w prawym dolnym rogu rolety
symbolizujący kartkę z zagiętym rogiem.


biektom możemy także
nadawać oświetlenie . Efekt ten otrzymamy poprzez zastosowanie
symulowanych źródeł światła białego. Dla głębi
można zastosować maksymalnie trzy źródła światła.
Każde źródło światła morze pochodzić z innej
strony i posiadać inną intensywność (świecą:
"jaśniej" lub "ciemniej"). Efekt ten
polepsza złudzenie perspektywy, a także wypełnienie
obiektu staje się "bardziej naturalne". Aby
"włączyć" światło należy
"wcisnąć" przynajmniej jeden z trzech
przycisków z lewej strony podglądu w rolecie. Pojawi
się kółeczko z liczbą odpowiadającą włączonemu
źródłu światła, które możesz dowolnie przesuwać w
obrębie pola podglądu.

Przykład z prawej strony jak widać, został oświetlony
jednym źródłem światła położonym pośrodku obiektu
z jego przedniej prawej strony.

Zaznaczenie pola "Pełen zakres kolorów"
pozwala stworzyć bardziej realistyczny efekt, gdyż
wtedy program stosuje bardziej złożony algorytm
cieniowania.


la zastosowanej
głębi możesz użyć jedno z trzech wypełnień :

- Wypełnienie obiektu - stosuje bieżące wypełnienie obiektu. Powinieneś ją wybierać
gdy cała głębia ma być pokryty identycznym kolorem,
deseniem, teksturą czy też mapą bitową;

- Wypełnienie jednolite - powierzchnie
tworzące głębię zostaną pokryte wybranym kolorem,
który jest niezależny od koloru obiektu;

- Cieniowanie - tworzy metamorfozę
dwóch wybranych kolorów dla powierzchni stanowiących
głębię. Jest podobne do wypełnienia tonalnego.

Jeżeli
jest zaznaczona pozycja "Jak na
płaszczyźnie
", to obiekt i jego głębia
są traktowane przy wypełnianiu tak jak gdyby leżały
na jednej płaszczyźnie, w przeciwnym razie dla każdej
powierzchni jest tworzone odrębne wypełnienie. Opcja ta
jest dostępna jedynie dla opcji "Wypełnienie
obiektu".

Pole "Faza z wypełnieniem głębi"
określa czy utworzona faza (o niej napiszę dokładniej
za chwilę) ma być wypełniona kolorem obiektu, kolorem
(lub wypełnieniem) powierzchni tworzących głębię,
czy też osobnym kolorem.


aza jest tworzona na krawędzi obiektu i daje
złudzenie jakby zostały one ścięte pod kątem innym
niż 90 stopni. Aby efekt ten był widoczny musisz
zaznaczyć pozycję "Użyj fazy".
Jeżeli zaznaczysz także pozycję "Pokaż
tylko fazę
", to nie zostanie do obiektu
zastosowany efekt głębi, tak jak na rysunku z prawej
strony zrobiłem dla żółtej gwiazdy. Poniżej okienka
podglądu możesz określić zarówno głębokość fazy,
jak i kąt pod którym mają zostać "ścięte"
krawędzie obiektu.



(35 kB)



  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza