ďťż

gn01_chrzastowski_steiner

Lemur zaprasza

Najmłodszy
z autorów w naszym numerze Szymon Chrząstowski (ur. 1972)
opracował kwintesencjonalną biografię twórcy antropozofii Rudolfa
Steinera. Jego tekst został uzupełniony przygotowaną przez dr
Tadeusza Doktora (ur. 1955) bibliografią polskich przekładów dzieł i
wykładów Steinera.


Zainteresowanym
polecamy działy strony eGNOSIS:

Ogród
antropozoficzny,

Chrześcijaństwo jako rzeczywistość mistyczna a misteria dawnych czasów
,


Praktyczne kształcenie myślenia
oraz

Bibliografię.






Rudolf Steiner (1861-1925) - życie twórcy antropozofii




Szymon
Chrząstowski





 


 



Rudolf Steiner jest z pewnością zdumiewającym zjawiskiem, które
należałoby spróbować potraktować poważnie. Głosi on kilka nauk, w które
wierzyłam od dawna, a między innymi tę, że w naszych czasach nie uchodzi
już proponować komuś religii pełnej nie dowiedzionych cudów, lecz że
religia musi stać się wiedzą, której można dowieść; że nie należy już
wierzyć, lecz trzeba wiedzieć. Ponadto, że poznanie świata duchowego można
zdobyć samemu dzięki silnemu, świadomemu i systematycznemu myśleniu. Nie
wolno zachowywać się biernie jak mistyk czy marzyciel, lecz wysiłkiem
własnego myślenia zdobyć ogląd świata skądinąd przed nami ukrytego.


Selma Lagerlöf




 



 



Twórca antropozofii - opartej na mądrości wiedzy o Człowieku Kosmicznym -
Rudolf Steiner napisał w swej autobiografii (Mein Lebensgang z lat
1923-1925), że możność pojmowania czegoś w duchu, w czystej formie, była
dla niego źródłem wewnętrznego szczęścia. Słowa te weźmy za właściwe motto
niniejszej prezentacji - obiektywnej i ograniczającej się do ukazania
ludzkich faktów - biografii ich autora*.




Rudolf Steiner urodził się 27 lutego (w znaku Ryb) 1861 r. w Kraljevacu
(ówczesne Austro-Węgry, dziś Jugosławia) jako najstarszy syn ubogiej
rodziny urzędnika kolejowego Johanna Steinera (1829-1910) i Franciszki
Steiner z domu Blie (1834-1918).




W dwa dni po swych narodzinach mały Rudolf został ochrzczony w Kościele
rzymskokatolickim. (Wszakże trzeba od razu dodać, że w domu rodziców
Steinera panowała atmosfera tolerancji religijnej, właściwa liberalnemu
katolicyzmowi ówczesnych Austro-Węgier; nadto Johann Steiner uważał się za
człowieka wolnomyślnego.) Niemniej podziw dla piękna katolickiego kultu,
liturgii, pozostawił niezatarty ślad w duszy małego Rudolfa.




Jednakże religijność młodego Steinera miała inne, głębsze źródła niż
tradycyjne wyznanie. Źródłem tym było bezpośrednie doświadczenie: już jako
dziecko Steiner posiadał bezpośredni ogląd świata duchowego - i musiał
przeżyć niejedną trudną chwilę, kiedy opowiadając z dziecięcą naiwnością o
swych kontaktach ze zmarłymi, spotykał nieufność, drwinę i naganę ze
strony dorosłych.




Ogromny wpływ na ukształtowanie się wrażliwości małego dziecka wywarła
także przyroda. Zawód Johanna Steinera powodował, że musiał on wraz z
rodziną często zmieniać miejsce pobytu. Z reguły były to niewielkie
miejscowości położone w cudownym krajobrazie, nie zniszczonym jeszcze
przez destrukcyjne działanie cywilizacji naukowo-technicznej.



Ale właśnie nauka i technika stanowiły zarazem przeciwieństwo i
uzupełnienie wpływu świata natury. Już opiekuńczy i kochający ojciec
udzielał małemu Rudolfowi stosownych lekcji. W wieku nieco późniejszym
czynność tę przejęła szkoła. I w domu, i w szkole dziecko zetknęło się z
rudymentami myślenia naukowego w atmosferze afirmacji nauki i entuzjazmu
dla niej. Szczególnym przeżyciem stało się dla Steinera odkrycie
geometrii, w której doświadczenie czysto duchowe potwierdzało jego
dziecięce przeżycia paranormalne. (Po latach napisze: „Wiem, że w
geometrii po raz pierwszy poznałem szczęście”.) W „szkole realnej” w
Wiener-Neustadt, do której uczęszczał w latach 1872-1879, zetknął się
takie z wiedzą przyrodniczą i humanistyczną; maturę zdał „z wyróżnieniem”.



Na jesieni 1879 roku młody Steiner został studentem Politechniki w
Wiedniu, gdzie rozpoczął studia matematyczne i przyrodoznawcze. (Zgodnie z
życzeniem ojca miał zostać inżynierem.)




Okres studiów (lata osiemdziesiąte XIX w.) to dla Steinera przede
wszystkim faza zetknięcia się i „rozprawy” z twórczością i myślą wielkiego
Johanna Wolfganga Goethego. Pośrednikiem był tu akademicki nauczyciel
Steinera, germanista Karl Julius Schroer (1825-1900). On to polecił
młodego studenta Josephowi Kürschnerowi, który wówczas wraz z grupą
uczonych przygotowywał zbiorowe wydanie dzieł Goethego; Steiner - był
wtedy 21-letnim młodzieńcem - miał opracować przyrodoznawczy dorobek
poety-badacza. W swych wstępach do biologicznych (botanicznych i
zoologicznych), mineralogicznych i fizycznych (optyka) prac Goethego -
Goethes naturwissenschaftliche Schriften. Von Rudolf Steiner mit
Einleitungen, Fussnoten und Erlauterungen im Text herausgegeben
,
1884-1897 - Steiner de facto odkrył na nowo „zapomnianego Goethego”
dla swoich czasów: jako Kopernika i Keplera świata organicznego. Wysiłek
Steinera pociąga za sobą zaproszenie go przez Bernharda Suphana, dyrektora
archiwum Goethego i Schillera do Weimaru i powierzenie mu opracowania
przyrodoznawczych pism Goethego w ramach tzw. Sophien-Ausgabe (1891-1896).
Ta „goetheanistyczna” faza w światopoglądowym rozwoju Steinera przypada w
zasadzie na lata 1882-1892 i owocuje m.in. następującymi własnymi pracami
młodego myśliciela: Grundlinien einer Erkenntnistheorie der Goetheschen
Weltanschauung
, 1886, Goethe als Vater einer neuen Ästhetik,
1889 i Goethes Weltanschauung, 1897.



Podczas swego pobytu w Wiedniu Steiner zawarł jeszcze inne znajomości i
przyjaźnie: tu wymienić należy nie tylko takich jego nauczycieli, jak
filozofowie Franz Brentano (1838-1917), Friedrich Theodor Vischer
(1807-1887) i Robert Zimmermann (1824-1898), lecz także duchownego
(cysters Wilhelm Neumann [1837-1919]) i pisarki (Marie Eugenie delle
Grazie [1864-1931] i Rosa Mayreder [1858-1938]).




Jednakże postacią bardziej znaczącą dla duchowego rozwoju młodego Steinera
okazał się Felix Koguzki (1833-1909), prosty zielarz z podwiedeńskiej wsi
Trumau, głęboko wtajemniczony w duchowy aspekt natury; Steiner, który
poznał go w toku swych dojazdów do Wiednia, nigdy nie ujawnił jego
nazwiska - choć złożył mu hołd zarówno w Mein Lebensgang, jak i w
swych dramatach misteryjnych z lat 1910-1913 (w postaci Felixa Baldego) -
i zrobił to dopiero w latach trzydziestych naszego wieku drugi
Erzoberlenker Społeczności Chrześcijan, Emil Bock (1895-1959).



Najważniejszym jednak z tych kontaktów okazało się spotkanie z
„Nienazwanym”, do którego doszło krótko potem (ok. 1880 r.).
Zaprzyjaźniony ze Steinerem francuski mistyk i dramaturg, Eduard Schuré
(1841-1929), któremu Steiner jako pierwszemu powiedział o tym spotkaniu,
pisał, że ów nie nazwany mistrz był jedną z tych potężnych
indywidualności, które, nieznane światu, spełniają swe posłannictwo. My
możemy się jedynie domyślać, że był to jeden z autentycznych
różokrzyżowców. On to miał poradzić Steinerowi: Jeśli chcesz zwyciężyć
wroga, zacznij od zrozumienia go - jeśli chcesz pokonać smoka, wślizgnij
się w jego skórę.



O ile Felix Koguzki odsłonił przed młodym Steinerem ducha natury, o tyle
„nie nazwany” adept inicjował go w świat przeznaczeń ludzkości.




Okres wiedeński przyniósł młodemu Steinerowi jeszcze jedno doświadczenie,
które miało przynieść w przyszłości piękny owoc w postaci antropozoficznej
pedagogiki leczniczej. Otóż młody student (zrazu w ramach zasilania
ubogiej kieszeni) został w 1884 r. nauczycielem domowym państwa Spechtów i
pozostał nim do roku 1890. Zajmował się przede wszystkim jednym z synów
tej rodziny, dotkniętym wodogłowiem dzieckiem specjalnej troski. Dzięki
ogromnemu wysiłkowi młodego pedagoga z powołania jego wychowanek rozwinął
się tak dalece, że nie tylko był w stanie zrobić maturę, lecz także
ukończył medycynę i został lekarzem.




Od roku 1890 młody Steiner przebywał w Weimarze, by - jak już
wspomnieliśmy - pracować w archiwum Goethego i Schillera. Zajmował się tam
- przez 7 lat nie tylko studiami nad Goethem. W tym okresie pozostawał
także w bliskich stosunkach z takimi wielkościami niemieckiej kultury i
nauki, jak wybitny biolog-darwinista Ernst Haeckel (1834-1919), któremu po
kilku latach poświęcił specjalną pracę (Haeckel und seine Gegner,
1900), fizyk Hermann Helmholtz (1824-1894), historyk sztuki Hermann Grimm
(1828-1901), historyk Heinrich von Treitschke (1834-1896) czy pisarze Otto
Erich Hartleben (1864-1905) i Gabriele Reuter (1859-1941).



Zainteresowania filozoficzne młodego Steinera ujawniły się już w okresie
jego wczesnego dojrzewania: w wieku 16 lat czytał po raz pierwszy
Immanuela Kanta Krytykę czystego rozumu. Zainteresowania te
towarzyszyły mu także w okresie studiów, kiedy słuchał wykładów Brentany i
Zimmermanna. Na okres weimarski przypadało z jednej strony zainteresowanie
myślą Fryderyka Nietzschego (1844-1900) - po latach napisze poświęconą mu
pracę pt. Nietzsche, ein Kampfer gegen seine Zeit, 1895 - z drugiej
zaś zainteresowanie filozofią Eduarda von Hartmanna (1842-1906). Ten
filozoficzny okres rozwoju Steinera znajdował zwieńczenie w studiach nad
myślą wielkiego Johanna Fichtego (1762-1814) i w pracy doktorskiej, którą
pisał u Heinricha von Steina (1833-1896) z Rostocku (1891); nosi ona tytuł
Die Grundfragen der Erkenntnistheorie mit besonderer Riicksicht auf
Fichtes Wissenschaftslehre. Prolegomena zur Verstandigung des
philosophischen Bewusstseins mit sich selbst
(w wersji książkowej:
Wahrheit und Wissenschaft
[Prawda i nauka]), 1892. Wszakże puentą
Steinerowskiej refleksji filozoficznej, będącej fundamentem antropozofii,
jest praca pt. Philosophie der Freiheit (Filozofia wolności) z 1894
r. (Do problematyki filozoficznej wróci Steiner dopiero po latach
publikując dwutomową historię filozofii pt. Die Rätsel der Philosophie
in ihrer Geschichte
, 1914 r.)




W 1897 r. dr Steiner przeniósł się do Berlina, gdzie wszedł w środowisko
literackie i artystyczne. Tu wraz z Hartlebenem zaczął wydawać „Magazin
fur Literatur” oraz „Dramaturgische Blätter”; trzecim filarem tych pism
był poeta Ludwig Jacobowski (1868-1900), założyciel związku „Die Kommenden”.



Również w Berlinie Steiner zaprzyjaźnił się z naturalizowanym w Niemczech
Szkotem Johnem Henrym Mackayem (1864-1933), anarchistą i wydawcą pism Maxa
Stirnera (1806-1856). Ślad inspiracji Mackaya w światopoglądowym rozwoju
Steinera znajdujemy w jego rozprawię pt. Der Egoismus in der
Philosophie
, 1899. (Po latach Steiner przyzna - w korespondencji
prywatnej - że jego doktryna społeczna „trójpodziału organizmu
społecznego” jest pokrewna anarchizmowi i przyjmie sugestię określania jej
mianem „nearchizmu”.)



W tym czasie w 1899 r. Steiner poślubił Annę Eunike (1853-1911).




W Berlinie młody filozof przyjął propozycję Socjalistycznej Partii Niemiec
objęcia stanowiska nauczyciela w szkole dla robotników. Tu, w latach
1899-1904, prowadził liczne wykłady i kursy; do jego słuchaczy należała
m.in. Róża Luksemburg. Odejście Steinera z tej szkoły było spowodowane
rozdźwiękiem między dwoma światopoglądami: spirytualizmem Steinera a
materializmem jego sponsorów.



W 1900 r. Steiner rozpoczął intensywną działalność wykładową, która miała
mu zająć najbliższe ćwierćwiecze. (Topografia tych wykładów - w sumie
miało ich być ok. 6000 - mieści się w pięcioboku Europy Środkowej:
Hermannstadt [Sibiu] w Siedmiogrodzie - Helsinki w Finlandii - Bergen w
Norwegii - Penmaenmawr i Torquay w Walii i Kornwali - Palermo na Sycylii.)



Zrazu były to wykłady w samym Berlinie: w Verein zur Förderung der Kunst
(Towarzystwo Popierania Sztuki), w Verband fur Hochschulpädagogik
(Stowarzyszenie Pedagogiki w Wyższych Szkołach), w Wolnym Towarzystwie
Literackim, w Wolnym Towarzystwie Dramatycznym, w Giordano-Bruno-Bund, dla
7000 drukarzy i zecerów na 500-lecie Gutenberga, wreszcie w Bibliotece
Teozoficznej w domu hrabiostwa von Brockdorff (cykle poświęcone Haecklowi
i - w następnym roku „Chrześcijaństwu jako faktowi mistycznemu”). W kręgu
„Die Kommenden” Steiner wygłasza cykl „Od Buddy do Chrystusa”.



W tym okresie ukazywały się również kolejne książki Steinera: Goethes
geheime Offenbarung
, 1899, Haeckel und seine Gegner, 1900,
Die Mystik im Aufgange des neuzeitlichen Geisteslebens
, 1901 oraz
Das Christentum als mystischeTatsache und die Mysterien des Altertums
,
1902.




W 1902 r. Steiner wstąpił do Towarzystwa Teozoficznego (założonego w 1875
r. przez Helenę Bławacką i H. S. Olcotta) w nadziei, że znajdzie w nim
zarówno trybunę dla swych idei, jak i instrument dla praktycznej ich
realizacji.




Na określenie swych idei Steiner używał terminu Geisteswissenschaft
(wiedza duchowa) z czasem przyjmując nazwę „antropozofia”. Przed Steinerem
nazwy tej użyli: Anonimus w dziele Arbatel, 1575, różokrzyżowiec
Thomas Vaughan (Eugenius Philalethes), 1650, Karl von Eckartshausen, 1788,
F.W. Schelling, 1804, Ignatius Troxler, 1828, Peder Hjort, 1832, Immanuel
H. Fichte, 1856, Gideon Spicker, 1872, i Robert Zimmermann, 1882.



Antropozofię Steiner określał między innymi następująco: „Przez
antropozofię rozumiem badanie świata duchowego, które przenika
jednostronność zarówno czystego przyrodoznawstwa, jak i zwykłej mistyki, i
które - zanim podejmie próbę wniknięcia w świat nadzmysłowy - w poznającej
duszy najpierw rozwija nie znane jeszcze zwykłej świadomości. i zwykłej
nauce siły, jakie wniknięcie takie umożliwiają” (wykład „Philosophie und
Anthroposophie”, 1908). W innym z określeń antropozofii przeciwstawiał ją
- jako wiedzę o Człowieku Kosmicznym [potencjalnym] - antropologii jako
nauce o człowieku aktualnym i teozofii jako wiedzy o Bogu. A wreszcie w
jednej z ostatnich swych prac (Anthroposophische Leitsätze, 1925)
opisywał antropozofię kwintesencjonalnie jako „...drogę poznania, która
ducha ludzkiego chciałaby doprowadzić do ducha w kosmosie”.



Fundamenty antropozofii stworzył Steiner w latach 1902-1910 jeszcze w
ramach Towarzystwa Teozoficznego. Był to pierwszy okres tak intensywnej
działalności wewnętrznej i zewnętrznej: obok poznawczej pracy medytacyjnej
jest to zarówno aktywność publicystyczna i wykładowa, jak i organizacyjna.
W tym okresie powstały takie podstawowe dla antropozofii dzieła Steinera,
jak Theosophie (Przygotowanie do poznania światów nadzmysłowych),
1904, Wie erlangt man Erkenntnisse der höheren Welten? (Jak
uzyskać poznanie wyższych światów?
), 1904 (1909), Aus der
Akasha-Chronik (Kronika Akasza)
, 1904 (1953), Die
Geheimwissenschaft im Umriss (Wiedza tajemna w zarysie)
, 1910. W
latach 1903-1908 Steiner wydawał i redagował kolejno dwa pisma: Gnosis, a
następnie Lucifer-Gnosis. Zarazem organizował wydawnictwo
Philosophisch-Theosophische Verlag. Zakres tematyczny wykładów Steinera
(1902-1912) pokazuje niesłychany ogrom posiadanej przezeń wiedzy: są to
wykłady i cykle poświęcone m.in. takim tematom, jak „Goethe als Theosoph”,
„Mathematik und Okkultismus”, „Vor dem Tore der Theosophie”, „Theosophie
des Rozenkreuzers”, „Johannes-Evangelium”, „Theosophie an Hand der
Apokalypse”, „Das Lukas-Evangelium”, „Das Matthäus-Evangelium”, „Okkulte
Physiologie”, „Die psychologischen Grundlagen und die
erkenntnistheoretische Stellung der Theosophie”, „Das Markus-Evangelium”,
„Das Johannes-Evangelium im Verhältnis zu den drei anderen Evangelien”,
„Der Orient im Lichte des Okzidents”, „Die Offenbarungen des Karma”, „Die
Mission einzelner Volksseelen”, „Die Geheimnisse der biblischen
Schöpfungsgeschichte”, „Der Christus-Impuls”, „Das Leben zwischen dem Tode
und der neuen Geburt”, „Die Bhagavadgita und die Paulusbriefe”.




W październiku 1904 Steiner został pierwszym sekretarzem generalnym
niemieckiej sekcji Towarzystwa Teozoficznego zastrzegając sobie prawo
głoszenia w jego ramach własnych poglądów. W tym też czasie rozpoczęła się
współpraca z Marią von Sivers (1867-1948).



Wtedy też Steiner został wolnomularzem w ramach „nieortodoksyjnego” rytu
Memphis-Misraim (w ostatniej fazie linii: John Yarker [1833-1913] - Karl
Kellner [1851-1905] - Theodor Reuss [1855-1923] - był to rok 1906 - i
osiągnął w nim najwyższy, 96, stopień wtajemniczenia). Wystąpił z
masonerii w 1914 r.




W 1909 r. Steiner zaprzyjaźnił się z wielkim poetą niemieckim Christianem
Morgensternem (1871-1914); Morgenstern został uczniem Steinera i jemu
zadedykował zbiór swych wierszy pt. Wir fanden einen Pfad, 1914.




Na ten okres przypadł jeden z punktów zwrotnych działalności Steinera:
począwszy od 1909 r. zaczął on wskazywać na rozwijający się proces
Drugiego Przyjścia Chrystusa. Jest to zarazem początek nowej fazy w
Steinerowskiej chrystozofii.




W latach 1910-1913 Steiner napisał i wystawił (w Monachium) cztery dramaty
misteryjne: Die Pforte der Einweihung (Initiation). Ein
Rosenkreuzermysterium, Die Prufung der Seele. Szenisches Lebensbild
als Nachspiel zur Pforte der Einweihung, Der Hüter der Schwelle.
Seelenvorgfinge in szenischen Bildern oraz Der Seelen Erwachen.
Seelische und geistige Vorgänge in szenischen Bildern.




W marcu 1911 umarła żona Steinera, Anna.



W tym samym roku wygłosił na międzynarodowym kongresie filozofów w Bolonii
referat o Psychologicznych podstawach i teoriopoznawczym stanowisku
teozofii: (Po wykładzie Steinera dyskusję podjął z nim wybitny polski
filozof Wincenty Lutosławski (1863-1954].)



W 1912 r: Steiner - przy aktywnej współpracy Marii von Sivers - opracował
podstawy eurytmii - sztuki „widzialnego słowa” i „widzialnego śpiewu”.



W latach 1904-1912 w ramach działalności odczytowej wykładał nie tylko w
Niemczech i Austro-Węgrzech ale również w Szwajcarii, Niderlandach i
Italii.




W latach 1910-1914 Steiner opublikował swe kolejne książki: Die
geistige Führung des Menschen und der Menschheit
, 1911,
Anthroposophische Seelenkalender
, 1912, Ein Weg zur
Selbsterkenntnis des Menschen
, 1912, Die Schwelle der geistigen
Welt
, 1913 oraz wspomnianą już Die Rätsel der Philosophie in ihrer
Geschichte
, 1914.




We wrześniu 1912 r. organizował powstanie Towarzystwa Antropozoficznego,
które ukonstytuowało się ostatecznie z 2 na 3 lutego 1913 r. (Bezpośrednim
powodem odejścia Steinera i dużej grupy teozofów, przede wszystkim
niemieckich, z Towarzystwa Teozoficznego był fakt ogłoszenia przez
prezeskę tegoż, Annie Besant [1847-1933], młodego Hindusa Jiddu
Krisznamurtiego [1895-1986] drugim wcieleniem Chrystusa.)



1 kwietnia 1914 r. rozpoczęła się z inspiracji Steinera budowa Goetheanum
- siedziby centrali Towarzystwa Antropozoficznego - w Dornach pod Bazyleą
(Szwajcaria). Pierwotnie miała się znajdować (jako Johannis-Bau) w
Monachium.




W końcu 1914 r. Steiner poślubił Marię von Sivers.




I wojna światowa stanowiła cios zarówno dla Steinera, jak i dla młodego
ruchu antropozoficznego; za jej wybuch Steiner czynił
współodpowiedzialnymi zachodnie, głównie anglosaskie
Geheimgesellschaften
(Stowarzyszenia Tajemne). W pierwszej jej fazie
Steiner przyjaźnił się z niefortunnym niemieckim głównodowodzącym,
Helmuthem von Moltke jr. (1848-1916) i jego żoną.




Jednak wojna nie przerwała aktywnej działalności Steinera. W dalszym ciągu
kontynuował on zarówno pisanie, jak i działalność odczytową oraz
inicjatywy rozpoczęte jeszcze przed wojną. Dał początek nowym inicjatywom
społecznym.




W latach 1914-1918 powstały następujące książki Steinera: Gedanken
wahrend der Zeit des Krieges
, 1915, Vom Menschenratsel. (Ausgesprochenes
und Unausgesprochenes im Denken, Schauen, Sinnen einer Reihe deutscher und
österreichischer Persönlichkeiten
), 1916, Von Seelenrätseln,
1917 oraz Goethes Geistesart in ihrer Offenbarung durch seinen „Faust”
und durch das Märchen „Von der Schlange und der Lilie
”, 1918.




W latach 1912-1918 Steiner wygłosił kilka cykli wykładów, jak: „Das
Markus-Evangelium”, „Christus und die menschliche Seele”, „Bausteine zu
einer Erkenntnis des Mysteriums von Golgota”, „Karma des Materialismus” .




W czasie wojny trwa dalej budowa Goetheanum: prowadzi ją ekipa ochotników
z wielu krajów świata.




W tym czasie uczniem Steinera został wielki poeta rosyjski Andriej Biełyj
(Borys Bugajew, 1880-1934). Lata wojny to także okres dalszego budowania
podstaw eurytmii - w 1916 r. Steiner wraz z żoną zorganizował pierwszy
kurs eurytmii słownej.




Pod koniec wojny (1918) Steiner sformułował swój program społeczny: ideę
trójpodziału organizmu społecznego. W roku następnym Steiner wydał odezwę
pt. Aufruf an das deutsche Volk und an die Kulturwelt, do której
przyłączyli się ludzie tak wybitni, jak np. Hans Driesch, Hermann Hesse,
Paul Natorp, Alfons Paquet czy Gabriele Reuter. Wokół idei trójpodziału
powstał ruch społeczny mający na celu jej realizację: w okresie
plebiscytów na Śląsku Steiner zaproponował przekształcenie spornej ziemi w
modelowy kraj realizujący tę ideę. Ruch trójpodziału działał w latach
1918-1923 - i przegrał w starciu z totalitarnym komunizmem i hitleryzmem.
W tym czasie doszło do dwóch czy trzech prób zamachu na życie Steinera.



Problematyce społecznej Steiner poświęcił dwie swoje książki: Die
Kernpunkte der sozialen Frage
(Sedno sprawy społecznej), 1919,
i In Ausfuhrung der Dreigliederung des sozialen Organismus, 1920,
jak również bardzo liczne wykłady z lat 1918-1923.



W 1919 r. Steiner - w odpowiedzi na inicjatywę Emila Molta (1876-1936),
właściciela fabryki cygar Waldorf-Astoria w Stuttgarcie, sformułował
zasady pedagogiki zwanej później waldorfską i współdziałał w utworzeniu
pierwszej szkoły opartej na tej metodzie wychowawczej (Stuttgart 1919 r.);
szkoła ta była początkowo przeznaczona dla dzieci pracowników i robotników
fabryki Waldorf-Astoria. Pedagogika ta została sformułowana in nuce
już w książce Steinera pt. Die Erziehung des Kindes uom Gesichtspunkte
der Geisteswissenschaft
z 1907 r. Teraz została rozwinięta w nader
licznych wykładach i seminariach (np. kurs pedagogiczny w Bazylei z 1920
r., bożonarodzeniowy kurs dla nauczycieli w 1921 r., w Dornach „Anthroposophischer
Hochschulkurs”, Berlin 1922, Oxford-Holiday-Conference: Spiritual Values
in Education and Social Life z tego samego roku, pedagogiczne kursy dla
nauczycieli szwajcarskich i w Ilkley w Anglii w 1923 r.). Obecne dane z
1990 r. podają, że istnieje ok. 450 szkół waldorfskich w wielu krajach
całego świata.




W latach dwudziestych z inicjatywy Steinera powstały ośrodki medycyny
antropozoficznej. (Jej podwaliny znajdujemy przede wszystkim w jego
książce - napisanej wspólnie z lekarką dr Itą Wegman [ 1876-1943] - pt.
Grundlegendes fur eine Erweiterung der Heilkunst nach
geisteswissenschoftlichen Erkenntnissen
, 1925, oraz w kursach kilku
wykładów dla lekarzy [z lat 1921-1924]). Ita Wegman założyła w Arlesheim
(Szwajcaria) pierwszą klinikę antropozoficzną. (Dziś jest ich kilkanaście,
głównie w Niemczech i Szwajcarii.) Dr Friedrich Husemann (zm. 1959)
zorganizował w sanatorium Wiesneck (Buchenbach koło Freiburga)
antropozoficzną klinikę psychiatryczną. Specjalnością sui generis
medycyny antropozoficznej jest onkologia (Steiner opracował grupę leków
antynowotworowych - Iskador, opartych na wyciągach z jemioły, jak
również specyficzną metodę wczesnego wykrywania raka w organizmie); dla
propagowania tej metody powstał Verein fur Krebsforschung z
siedzibą w Lukas-Klinik w Arlesheim.




Istnieje także antropozoficzna farmacja (obejmująca zarówno leki, jak i
kosmetyki). Reprezentują ją dwie firmy: „Weleda”, założona przez dr F.
Schmiedla, i „Wala”, którą założył dr Rudolf Hauschka.




Przy pomocy Steinera doszło również do powstania antropozoficznej
pedagogiki leczniczej. (Patrz kurs wykładów Steinera z czerwca 1924 r.). W
1924 r. powstał instytut „Lauenstein” koło Jeny w Niemczech, następnie
instytut „Sonnenhof” w Arlesheim. Wielki pionier niesienia pomocy dzieciom
szczególnej troski, Austriak dr Karl König (zm. 1966), powołał do życia w
Wielkiej Brytanii i Afryce Południowej tzw. Camphill-Movement, tj. ruch
tworzenia i prowadzenia specjalnych osiedli dla takich dzieci (i
dorosłych), który działaniem swym objął wiele krajów Europy i świata -
dziś jest ich już ok. 300.



Steiner był jednym z pierwszych Europejczyków, którzy zwrócili uwagę na
zagrożenie człowieka i jego naturalnego środowiska przez rolnictwo oparte
na chemicznej stymulacji gleby i chemicznej ochronie roślin. Wychodząc
naprzeciw pytaniom rolników niemieckich Steiner w 1924 r. wygłosił cykl
wykładów w Kobierzycach pod Wrocławiem (w majątku Carla von Keyserlingka),
w których sformułował zasady rolnictwa biologiczno-dynamicznego opartego
na biologicznej technologii rolniczej. (Obecnie na całym świecie istnieją
tysiące gospodarstw biologiczno-dynamicznych. )



Osobną grupę inspiracji Steinerowskich stanowi sztuka. Steiner stworzył
swoistą architekturę antropozoficzną (zarazem wyrażającą ducha
antropozofii i nawiązującą do stylu secesji i ekspresjonizmu): jej
archetypowym dziełem było pierwsze drewniane Goetheanum, które spłonęło w
noc sylwestrową z 1922 na 1923 r., jego zaś swoistą metamorfozą jest
drugie, betonowe Goetheanum, zaprojektowane również przez Steinera, ale
zbudowane już po jego śmierci. (Od tamtych czasów w tym stylu
architektonicznym zbudowano wiele budynków zarówno publicznych - ośrodków,
szkół, szpitali itp. - jak i domów prywatnych). Steiner był także
rzeźbiarzem: do jego najwybitniejszych dzieł należy znajdująca się w
Goetheanum figura Chrystusa jako Reprezentanta Ludzkości w walce z
Lucyferem i Arymanem; warto dodać, że wraz z nim nad rzeźbami w szkle -
okna w pierwszym i drugim Goetheanum - pracowała para artystów polskich,
Franciszek i Jadwiga Siedleccy. (Dziś wiele antropozoficznych szkół
rzeźbiarskich rozwija dalej ten dział sztuki). Steiner również malował:
jego ścienne panneaux były w starym Goetheanum i znajdują się w
nowym. (Liczne szkoły malarskie kontynuują i rozwijają stworzony przez
niego styl. ) Steiner inspirował także twórców literatury - mówiliśmy już
o jego własnej twórczości jako autora dramatów misteryjnych. (Tu wymienić
trzeba poza wspomnianymi Christianem Morgensternem i Andrejem Biełym -
przede wszystkim Alberta Steffena [1884-1963], szwajcarskiego poetę,
powieściopisarza, nowelistę i dramaturga, następcę Steinera na stanowisku
prezesa Powszechnego Towarzystwa Antropozoficznego.) Inspirację Steinera
znajdujemy w Sprachgestaltung sztuce deklamacji i recytacji, przede
wszystkim teatralnej. Całkowicie oryginalnym jego wkładem jest nowa sztuka
eurytmii (wspomnieliśmy już o jej początkach), znajdująca zastosowanie
także w medycynie antropozoficznej i w pedagogice waldorfskiej. (Jako
sztukę upowszechnia ją wiele zespołów eurytmicznych z zespołem Elsy Klink
ze Stuttgartu na czele).



Wreszcie, last but not least, ostatnia dziedzina inspiracji
Steinerowskich: sfera religii. W odpowiedzi na inicjatywę grona
protestanckich pastorów, którym przewodził Friedrich Rittelmeyer
(1872-1938), pragnących odrodzenia chrześcijaństwa jako religii,
Steiner,.„przemawiający z ducha”, w toku spotkań z nimi sformułował zasady
powołanej przez nich do życia Christengemeinschaft Społeczności
Chrześcijan; było to we wrześniu 1922 r. (Ten niewielki Kościół istniejący
dziś w wielu krajach Europy i świata można nazwać „Kościołem Janowym” w
przeciwieństwie do rzymskiego Kościoła Piotrowego czy protestanckiego
Kościoła Pawłowego; jego centralnym sakramentem jest komunia w ramach
Menschenweihehandlung
- Konsekracji Człowieka.) Rittelmeyer był
pierwszym Erzoberlenkerem Społeczności; jego następcami byli: Emil Bock,
Rudolf Frieling i Tacho Bay (aktualnie).




Ostatnie lata Steinera wypełniła - poza pracą twórczą (jego dwie ostatnie
książki to wspomniane Anthroposophische Leitsätze i Mein Lebensgang
z lat 1923-1925) i nadal intensywną działalnością odczytową, głównie

koncentrującą się na formach życia wyrastających z antropozofii (338
wykładów w latach 1924-1935) - działalność organizacyjna. Przede wszystkim
w Dornach doszło do rekonstrukcji Towarzystwa Antropozoficznego i
przekształcenia go w Powszechne Towarzystwo Antropozoficzne (Allgemeine
Anthroposophische Gesellschaft
). Steiner sam stanął na jego czele (w
zarządzie znaleźli się ponadto: Maria Steiner, Albert Steffen, Ita Wegman,
Elisabeth Vreede i Guenther Wachsmuth).



Następcami Steinera byli kolejno: Albert Steffen, Hermann Poppelbaum,
Rudolf Grosse i (aktualnie) Manfred Schmidt-Brabant.




W 1923 r. Steiner założył Wolną Wszechnicę Wiedzy Duchowej w Goetheanum.




We wrześniu 1924 r. Steiner - jak można sądzić  został otruty. Wyczerpany
intensywnym wysiłkiem ćwierćwiecza pracy organizm Wielkiego Nauczyciela
potrafił, mimo to, bronić się jeszcze kilka miesięcy.




Ostatni wykład dla członków Towarzystwa Steiner wygłosił 28 września 1924
r.




30 marca 1925 r. Rudolf Steiner „powrócił do świata duchowego”
pozostawiając ludzkości antropozofię jako naukową metodę poznania świata
duchowego, światopogląd i alternatywny program kulturowo-cywilizacyjny.




 




* W niniejszym artykule oparliśmy się na następujących pracach: Rudolf
Steiner, Mein Lebensgang. Dornach 1925; Friedrich Hiebel. Rudolf
Steiner im Geistesgang des Abendlandes
, Bern 1965: M. J. Krück von
Poturzyn, Wir erlebten Rudolf Steiner, Stuttgart 1957: Hans Erhard
Lauer. Rudolf Steiners Lebenswerk, Basel 1926; Emil Leinhas, Aus
der Arbeit mit Rudolf Steiner
. Basel 1960; Rudolf Meyer, Wer war
Rudolf Steiner?.
Stuttgart 1961; Klaus Petersen, Rudolf Steiner.
Berlin 1968; Fred Poeppig, Rudolf Steiner, Wien 1960; Friedrich
Rittelmeyer, Meine Lebensbegegnung mit Rudolf Steiner, Stuttgart 1928;
Rudolf Steiner. Dargestellt von Johannes Hemleben, Reinbek 1963: A. P.
Shepherd, A Scientist of the Invisible, London 1954; Albert Steffen,
Begegnungen mit Rudolf Steiner, Dornach 1955; Guenther Wachsmuth.
Rudolf Steiners Erdenleben und Wirken, Dornach 1951: Colin Wilson.
Rudolf Steiner. The Man and His Vision, Wellingborough 1985:
Herbert Wimbauer, Die Indiuidualität Rudolf Steiners, das offenbare
Geheimnis der Anthroposophie
, St. Ulrich 1984; M. K. , Wolowski,
Antropozofia Rudolfa Steinera
. Warszawa 1927; F. L. Zeylmans van
Emmichoven. Rudolf Steiner, Stuttgart 1961; Karl Bäschlin.
Einführung in die Anthroposophie
, Bern 1964: Otto Fränkl-Lundborg.
Die Anthroposophie Rudolf Steiners
, Dornach 1927: Diego Hagmann,
Antwort auf Lebensrätsel. Skizze des anthroposophischen Weltbildes
,
Zürich 1968: Anton Kimpfler. Anthroposophie als Alternative, Wien
1983; Stefan Lubieński, Prolegomena do wiedzy zdobytej pracą ducha.
Rendburg 1988; Frisco Melzer. Anthroposophie. Ausweg odei- Irrweg?,
Basel 1986; Paul Eugen Schiller, Naturwissenschaft und
Geisteswissenschaft
, Dornach 1957: Walter Abendroth. Rudolf Steiner
und die heutige Welt
. Hamburg 1977: Anthroposophie heute,
herausgegeben von Kurt E. Becker und Hans-Peter Schreiner, München 1981;
Hans-Jürgen Ruppert, Anthroposophie und ihre Praxis heute; 1982:
Vom Lebens-Werk Rudolf Steiners
. Eine Hoffnung neuer Kultur,
herausgegeben von Friedrich Rittelmeyer, München 1921; Zivilisation der
Zukunft. Arbeitsfelder der Anthroposophie
, herausgegeben von Herbert
Rieche und Wolfgang Schuchhardt. Stuttgart 1981.


 







    

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza