Instrukcje warunkowe
Instrukcja warunkowa
if
Instrukcja if sprawdza nam konkretny warunek zamknięty w nawiasie okrągłym.
Warunek może być złożony, stosując do tego operatory logiczne. Jeżeli warunek jest
spełniony (wyrażenie logiczne ma wartość 0) to jest wykonywana instrukcja która
występuje zaraz po nawiasie warunku, lub cały blok. Jeżeli natomiast warunek nie
jest spełniony, to jeżeli zdefiniujemy else jest wykonywana
instrukcja lub blok zaraz po else.
Składnia:
if(warunek)
{
instrukcja1;
// Wykonana gdy warunek jest spełniony
}
else
{
instrukcja2;
// Wykonana gdy warunek okazał się być nieprawdą
}
Instrukcja warunkowa
switch
Instrukcja warunkowa switch jest zbiorem warunków które mogą być spełnione.
Program sprawdza po kolei warunki i jeżeli któryś jest spełniony to realizuje
instrukcje które są mu przypisane. Składnia:
switch(warunek)
{
case wartość1:
// jeżeli warunek == wartość1 to wykonuje instrukcje1
instrukcja1;
break;
case wartość2:
instrukcja2;
break;
default:
// jeżeli nie jest spełniony żaden warunek to wykonaj instrukcja3
instrukcja3;
break;
};
Jeszcze o default. Jest to warunek który zawsze jest spełniony. Stosuje się go jeżeli Nie pasuje nam żaden warunek. Jest to coś w rodzaju . Można ją stosować do wykonania tego samego kodu z każdym warunkiem, ale pozostawiam tobie inwencję twórczą.
Jeżeli po wykonaniu instrukcji w danym warunku program będzie dodatkowo
sprawdzał wszystkie warunki jeżeli na zakończenie instrukcji związanych z danym
warunkiem nie wystąpi instrukcja ; Wykona w tedy wszystkie instrukcje w których spełni warunek łącznie z default (który jest zawsze spełniony) chyba
że gdzieś wcześniej wystąpi wyrażenie
Można jednemu wyrażeniu przypisać kilka warunków. Na przykład spróbuj zmodyfikować
program w następujący sposób:
switch(a)
{
case 5:
case 3:
cout << "a=3 lub a=5";
break;
default:
cout << "a jest różne od 3 i 5";
break;
};
Spróbuj nadać rożne wartości zmiennej a. Np 2, 3, 5, 10.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plteen-mushing.xlx.pl