ďťż

Tales

Lemur zaprasza

TALES
 
 
 
FILOZOFICZNE TWIERDZENIA
PRZYPISYWANE TALESOWI
O Talesie, który prawdopodobnie nie
napisał żadnego dzieła, informacji dostarcza nam Arystoteles przekazując o nim,
co następuje:

Tales był inicjatorem filozofii
physis, gdyż jako pierwszy twierdził o istnieniu jednej zasady, która jest
przyczyną wszystkich istniejących rzeczy i powiedział, że zasadą tą jest
woda
Twierdził, że świat jest pełen
bogów.
Powiedział, że magnes posiada
duszę, ponieważ ma zdolności poruszania (a więc dusza jest zasadą
ruchu).
Rozumie się, że wśród tych
twierdzeń istotne jest twierdzenie pierwsze. Otóż – jak słusznie napisano –
twierdzenie to jest “najbardziej podstawowe i można by powiedzieć, że jest [...]
pierwszym filozoficznym twierdzeniem tego, co zwykło nazywać się kulturą
zachodnią [...]”
Co jednak Tales rozumiał przez to,
co Arystoteles nazywa zasadą? Jak i dlaczego utożsamił ją z wodą? Jaki dokładnie
związek zachodzi między zasadą-wodą a poszczególnymi rzeczami?
ZNACZENIE TERMINU
“ZASADA”
Termin “zasada” z pewnością nie
pochodzi od Talesa (wydaje się, że pierwszy wprowadził go uczeń Talesa
Anaksymander), ale na pewno jest terminem, który lepiej aniżeli jakikolwiek inny
wyraża myśl, iż woda jest początkiem wszystkiego. Zasada-woda nie ma już
absolutni nic wspólnego z chaosem Hezjoda ani z żadnym początkiem mitycznym.
Jest – jak mówi Arystoteles – “tym, z czego wywodzą się na początku, i w co się
rozpadają na końcu wszystkie byty”, jest “rzeczywistością, która pozostaje taka
sama, choć zmieniają się jej właściwości”, to znaczy rzeczywistością, “która
trwa niezmieniona”, mimo że zachodzi proces powstawania wszystkiego. Jest zatem
a)źródłem, czyli początkiem rzeczy, b)ujściem, czyli ostatecznym kresem rzeczy,
c)trwałą podporą rzeczy (używając późniejszego terminu można powiedzieć:
sybstancją). Krótko mówiąc, “zasadą” (principium, arche) jerst to, z czego się
rzeczy wywodzą, dzięki czemu są, w co sioę rozpadną. Taką zasadę ci pierwsi
filozofowie (a być może już nawet Tales) nazwali dosłownie physis, czyli
określali słowem, które oznacZa nie “naturę” we współczesnym tego słowa
znaczeniu, ale właśnie rzeczywistość pierwszą, pierwotną i podstawową; oznacza
więc – jak to zostało dobrze powiedziane – “to, co jest pierwotne, podstawowe i
trwałe, w przeciwieństwie do czegoś, co jest wtórne, pochodne i
przemijające”.
ZASADĄ JEST WODA
Dlaczego jednak Tales uważał, że
zasadą jest woda? Raz jeszcze dokładnie informuje nas o tym
Arystoteles:
“Tales, twórca tego rodzaju
filozofii, twierdził, że woda jest zasadą (dlatego też dowodził, że Ziemia unosi
się na wodzie). Zapewne doszedł do tego wniosku na drodze obserwacji, że
pożywienie jest wilgotne i że samo ciepło powstaje z wilgoci i dzięki niej żyje
(a to, z czego coś powstaje, jest zasadą wszystkich rzeczy). Na podstawie tego
oraz faktu, że nasiona wszystkich rzeczy mają wilgotną naturę, powziął myśl, że
woda jest naturalnym początkiem wszystkich rzeczy wilgotnych”.
Arystoteles,
“Metafizyka”
Jak widać, Tales uznał wodę za
zasadę ze względu na szereg dokładnie określonych racji. Aczkolwiek poszerzone w
ustanym przekazie, wszystkie one noszą na sobie wyraźny ślad logosu, to znaczy
uzasadnienia rzeczywiście racjonalnego: zasadą jest woda, ponieważ wszystko z
wody się bierze, wodą podtrzymuje swoje życie, w wodzie się kończy. A zatem już
nie ma tu przedstawień zaczerpniętych z wyobraźni, przedstawień
fantastyczno-poetyckich, lecz dokonało się już zdecydowane przejście od mitu do
logosu. W ten sposób narodziła się filozofia.
Już w starożytności niektórzy
usiłowali porównać myśl Talesa do twierdzeń tych autorów (np. Homera), którzy za
ojca i matkę wszechrzeczy uważali Okeanosa i Tetydę. Odwoływali się także do
dawnego wierzenia, według którego bogowie przysięgali na Styks (który jest
rzeką, a zatem wodą) i podkreślali, że przysięgę składa się właśnie na to, co
jest pierwsze i najwyższe. Jednak już Arystoteles, przeciwstawiając się tym
domysłom, mówił dosłownie tak:
“Czy jednak ten pogląd na
rzeczywistość był tak pierwotny i tak starożytny, nie wydaje się całkiem jasne;
przeciwnie, twierdzi się, że Tales jako pierwszy głosił tę naukę na temat
pierwszej przyczyny”.
Arystoteles,
“Metafizyka”
A Symplikios pisał:
“Według tradycji Tales pierwszy
odkrył dla Greków badanie o przyrodzie, mimo że przed nim – jak utrzymuje także
Teofrast – było wielu innych badaczy. Tales jednak tak bardzo przewyższył tych,
którzy byli przed nim, że o nich wszystkich zapomniano”.
Symplikios, “In Arist.
Phys.”
Krótko mówiąc, już starożytni
dostrzegali, że w wypadku myśli Talesa stanęli wobec czegoś zupełnie nowego. I
rzeczywiście, Okeanos, Tetyda i Styks są fantastycznymi symbolami, poetyckimi
wyobrażeniami, tworami wyobraźni, podczas gdy twierdzenia Talesa opierają się
już na logosie. W pierwszych jest tylko mit, tu jest już obecna
filozofia.
Jeśli idzie o trzeci ze wskazanych
problemów, to nie wydaje się,. Żeby Tales go rozważał, albo przynajmniej nie
mamy na ten temat żadnej dokładnej informacji.
INNE TWIERDZENIA
TELESA
Drugie twierdzenie dotarło do nas w
takim brzmieniu:
“Nie brak takich co twierdzą, że
dusza jest zmieszana ze wszechświatem. Dla tej może racji Tales utrzymywał, że
wszystko jest pełne bogów”.
Arystoteles, “O
duszy”
Twierdzenie, iż wszystko jest pełne
bogów, przed Arystotelesem wspomina już Platon, a potem powtarza je doksografia.
Rzuca na nie światło tekst Digenesa Leartiosa, według którego Tales miał
powiedzieć, że “najstarszą z rzeczy istniejących jest Bóg; jest bowiem
niezrodzony”. A jeśli Tales to powiedział, to nie ma wątpliwości, że miał na
uwadze swoją zasadę-wodę, źródło, podporę i ujście wszystkich
rzeczy.
Nie ma zatem wątpliwości co do
sensu rozważanego zdania: wszystko jest pełne bogów, ponieważ wszystko jest
przeniknięte zasadą-wodą.
Tak więc wymiar teologiczny, o
którym powiedzieliśmy, że ma charakter naturalistyczny, jest u Talesa wyraźnie
widoczny. Wreszcie jasnym staje się także trzecie twierdzenie.
Arystoteles mówi:
“Także Tales, jest widać z tego, co
nam tradycja przekazała, zdaje się sądzić, że dusza jest siłą poruszającą,
powiedział bowiem, że magnes posiada duszę, ponieważ porusza
żelazo”.
Arystoteles, “O
duszy”
Tak więc, jeżeli zasada-woda jest
nie tylko źródłem wszystkich rzeczy, lecz także tym, z czego i w czym one
istnieją, to jasne jest, że wszystkie rzeczy powinny być żywe i posiadać duszę.
Przykład magnesu miał być dowodem, który Tales przywołał na poparcie tej ogólnej
tezy.
Wreszcie późne źródła mówią, iż
Tales utrzymywał, że dusze są nieśmiertelne. Jeśli nasz filozof to rzeczywiście
powiedział (a naszym zdaniem bez wątpienia mógł powiedzieć), to należy to
rozumieć tylko w powiązaniu z całością myśli tego filozofa. Chodzić może jedynie
o dusze pojęte jako owa zasada albo jako moment owej zasady, która jest obecna
we wszystkich rzeczach (woda) i dzięki której rzeczy istnieją. Poszczególne
rzeczy przemijają, ale ich zasada pozostaje nieśmiertelna. Jest to zatem taka
nieśmiertelność, która nie ma nic wspólnego z nieśmiertelnością osobową.
Koncepcję osobowej nieśmiertelności późniejsi filozofowie przyrody zaczerpną od
orfików, ale – jak zobaczymy – jest ona sprzeczna z podstawami głoszonej przez
nich nauki.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza