ďťż
Lemur zaprasza
Typowe
lDomy, w których GRECY były budowane z umiarem, wszyscy prowadzili podobny tryb życia nacechowany umiarem.l lBogom natomiast wznosili jak najwspanialsze świątynie.l lWiększość rzeźb greckich powstała w związku z potrzebami religijnymi, wykonywano posągi wielkich bóstw, płaskorzeźb zdobiących świątynie, nagrobków.l lDo połowy IV wpne. powstała sztuka nie służąca Bogom, na charakter rzeźby miał wpływ sport przyzwyczajający hellenów do oglądania nagich ciał i podziwiania ich.l lArtyści greccy posługiwali się brązem, marmurem i kamieniem jaskrawo malowanym.l lGrecka rzeźba wciąż ewaluowała - przed VI w.p.n.e. dzieła były sztywne i nieporadne, od polowy V wpne. starano się, przedstawić człowieka w ruchu. Najwybitniejsza: DYSKOBOL - Myronal lRósł stopień szczegółowości oraz poprawności przedstawień. Poliklet w DYFOSIE zawarł idealne proporcje ciała mężczyzny. Postacie były nacechowanegodnością, powagą, spokojem. Również pojawiły się ból, radość, nienawiść.l lCeramika malowana zajmowała w twórczości artystycznej greków takie miejsce, jakiego nie zyskała w innych cywilizacjach. Garncarze tworzyli naczynia o doskonałych kształtach, cienkich ściankach. Ozdabiali je pokrywając barwną i skomplikowaną dekoracją. Przedstawiano na nich sceny mityczne.l lNajwiększe dzieła architektury greckiej to: Arkropol, świątynia Ateny, Artemidyl lW dziedzinie budownictwa, zwłaszcza w architekturze sakralnej RZYMIANIE dokonali więcej.l lPosługiwali się cegłą i zaprawą. Pozwoliło to na srosowanie półokrągłych sklepiej zamiast płaskich stropów.l lW rzeźbiarstwie także osiągneli więcej niż grecy. Nie wahali się pokazać brzydoty, starości a nawet wulgarności.l lOsiągnięcia sztuki portretowej można śledzić na monetach, często bedących dziełami sztuki.l Filozofie antyczne Sokrates 469-399 r.p.n.e. lbył nauczycielem Platonal lgłosił on absolutyzm i intelektualizm etycznyl ldobro, cnotę i szczęście utożsamiał z prawdąl ljego dewiza to: Poznaj samego siebiel lpodkreślał świadomość własnej niewiedzy: Wiem, że nic nie wieml lśrodki poznania to: żywy dialog, zbijanie fałszywych argumentów rozmówcy, pomoc w dochodzeniu dostępnej prawdyl lideałem była doskonałość etyczna, racjonalizm i intelektualizm etyczny (utożsamianie szczęścia, dobra, cnoty z wiedzą o tym co dobre i złe)l lnie uważał siebie za mędrca ani za nauczyciela mądrości. Próbując odpowiedzieć na pytanie czym jest wiedza rozmawiał z mieszkańcami Aten często ujawniając ich niewiedzęl Platon 427-347 r.p.n.e. (Arystokles) lbył uczniem i przyjacielem Sokratesal lstworzył pierwszy system idealizmu obiektywnego (platonizmu)l ldualizm świata:l lświat idei (idealny) - niedostępny zmysłoml lświat materialnyl ljego pisma filozoficzne to Uczta, Państwo, Prawal lfunkcja poznawcza to dusza obdarzona wrodzoną wiedzą o ideachl lna podstawie swej teorii idei zbudował teorię państwa idealnego. Założył szkołę w Atenach nazwaną Akademią od gaju Akademosa.l Arystoteles 384-322 r.p.n.e. luznawany za najwybitniejszego myśliciela starożytnościl ljego działalność obejmowała niemal wszystkie dziedziny wiedzyl lzałożył szkołę filozoficzną w Atenachl ltwierdził, że każda rzecz jest bytem złożonym z materii i formy kształtującej materięl lpostawił tezę o zmienności bytu i wielości form ruchul lzapoczątkował empiryczne metody badań przyrodoznawczychl lstworzył podstawy rozwoju nauk przyrodniczychl lbył rzecznikiem demokracji, stworzył naukę o państwiel lzajmował się zagadnieniami etycznycmil ltwórca Poetyki - rozprawy o literaturze, prawach rządzących poszczególnymi gatunkami i rodzajami literackimil |