ďťż
Lemur zaprasza
Spis treści / Dalej DROGA DO WTAJEMNICZENIA - RDZEŃ ANTROPOZOFII RUDOLFA STEINERA Profesor Marii Ziemskiej - Grand Dame antropozofii polskiej Rudolf Steiner - jeden z największych inicjowanych Europy (obok Plotyna, Mistrza Eckharta i Jakoba Boehmego), twórca antropozofii - urodził się 27 lutego 1861 roku w Kraljevacu (ówczesne Austro-Węgry, dziś Chorwacja). Po studiach na Politechnice Wiedeńskiej w latach 1879-1884 (obok przedmiotów matematyczno-fizycznych i biologicznych studiował tam także przedmioty humanistyczne wykładane przez takich filozofów, jak Franz Brentano i Robert Zimmermann, i germanistę Karla Juliusa Schröera), jako dwudziestolatek Steiner otrzymał zaproszenie do komitetu redakcyjnego zbiorowego wydania pism J. W. Goethego; w tym charakterze opracował jego przyrodnicze pisma (Goethes naturwissenschaftliche Schriften, 1884-1897). W 1886 roku Steiner wydał swą pierwszą pracę pt. Grundlinien einer Erkenntnistheorie der Goetheschen Weltanschauung. Przeniósłszy się w 1890 roku do Niemiec, do Weimaru, został stałym współpracownikiem Archiwum Goethego i Schillera i opracował przyrodnicze pisma Goethego w ramach jubileuszowego wydania dzieł poety. Tam też poznał takich uczonych, jak biolog-darwinista Ernst Haeckel, fizyk Hermann Helmholtz, historyk Heinrich von Treitschke i historyk kultury Hermann Grimm. W 1891 roku Steiner doktoryzuje się z filozofii w Rostocku u Heinricha von Steina; jego praca doktorska nosi tytuł Die Grundfrage der Erkenntnistheorie mit besonderer Rücksicht auf Fichtes Wissenschaftslehre i w rok później zostaje wydana pt. Wahrheit und Wissenschaft. W 1894 roku Steiner opublikował swą główną pracę filozoficzną Die Philosophie der Freiheit. Owocem jego pracy w Archiwum Nietzschego w Naumburgu jest rozprawa Friedrich Nietzsche, ein Kämpfer gegen seine Zeit, 1895. W 1897 roku Steiner przeniósł się do Berlina, gdzie w latach 1898-1900 wydawał wraz z poetą O. E. Hartlebenem Magazin für Literatur oraz Dramaturgische Blätter. Tamże działa w Wolnym Towarzystwie Literackim, w kręgu "Die Kommenden", we Freie Hochschule i w Giordano-Bruno Bund. W tym okresie przyjaźnił się z teoretykiem anarchizmu Johnem Henrym Mackayem. W 1899 roku poślubił Annę Eunicke-Schultz (zm. w 1911). W latach 1899-1904 Steiner wykładał w socjaldemokratycznej Szkole dla Robotników (wśród jego słuchaczy znajdowała się Róża Luxemburg). W1900 roku rozpoczął serię wykładów w ramach "Biblioteki Teozoficznej" w domu hrabiostwa von Brockdorff-Rantzau. W tym samym roku wydał dwie prace poświęcone Haecklowi. W 1901 roku Steiner wygłosił serię wykładów pt. Christentum als mystische Tatsache oraz cykl wykładów pt. Von Buddha zu Christus. (Jest to okres Chrystusowego przełomu w życiu Steinera; w tym czasie spotyka także jednego z "Niewidzialnych Różokrzyżowców" - był to, być może, Saint-Germain) W 1902 roku Steiner wstąpił do Towarzystwa Teozoficznego, założonego przez Helenę Bławastką, i objął stanowisko sekretarza generalnego jego niemieckiej sekcji (zastrzegając sobie prawo głoszenia własnych poglądów). Wtedy też rozpoczął wydawanie czasopism Lucifer (później Lucifer-Gnosis). Do najważniejszych cykli wykładów z jego "teozoficznego" okresu należą: Goethe als Theosoph, Das Lukas-Evangelium, Das Matthäus-Evangelium, Das Johannes-Evangelium, Das Markus-Evangelium, Der Orient im Lichte des Okzidents, Die Offenbarungen des Karma, Die Mission einzelner Volksseelen, Die Geheimnisse der biblischen Schöpfungsgeschichte, Der Christus-Impuls, Das Leben zwischen dem Tode und der neuen Geburt, Die Bhagavadgita und die Paulus-Briefe. W tym okresie trwa przyjaźń Steinera z wybitnym poetą Christianem Morgensternem (zm. 1913). W 1910 roku Steiner wystawił w Monachium swe pierwsze misterium Die Pforte der Einweihung; trzy dalsze: Die Prüfung der Seele, Der Hüter der Schwelle i Der Seelen Etwachen wystawiono w latach 1911-1913. W1911 roku Steiner przemawiał na Międzynarodowym Kongresie Filozoficznym w Bolonii; dyskusję podjął z nim Wincenty Lutosławski. W 1912 roku Steiner zainaugurował nowy rodzaj sztuki - eurytmię (sztukę "widzialnego słowa" i "widzialnego śpiewu"). W 1905 roku Steiner został wolnomularzem w ramach "nieortodoksyjnego" ezoterycznego rytu Memphis-Misraim (w ostatniej fazie linii: John Yarker, Karl Kellner, Theodor Reuss) i osiągnął w nim najwyższy, 96. stopień wtajemniczenia. Wystąpił z masonerii w 1914 roku. Wskutek sporu z kierownictwem Towarzystwa Teozoficznego na tle tzw. afery Krisznamurtiego (Annie Besant i Leadbeater ogłosili go "drugim wcieleniem Chrystusa") Steiner opuścił szeregi Towarzystwa i 23 lutego 1913 roku założył Towarzystwo Antropozoficzne; od 1914 roku jego siedzibą jest Dornach koło Bazylei (Szwajcaria). Tam też rozpoczęła się wówczas budowa - według planów Steinera - pierwszego (drewnianego) Goetheanum, centrum nowo powstałego Towarzystwa i (od 1921 r.) Wolnej Wszechnicy Wiedzy Duchowej; w nim też staje rzeźba Steinera przedstawiająca Chrystusa w walce z Lucyferem i Arymanem. W latach 1914-1923 Steiner mieszkał na przemian w Domach i w Berlinie, zrazu inspirując Towarzystwo Antropozoficzne, a następnie nim kierując, wydając swe książki i ogromne corpus wykładowe (ca 6000 wykładów - publikowanych do dziś - na wszystkie tematy wiedzy i życia). W 1914 roku Steiner poślubia Marię von Sivers, współtwórczynię eurytmii i antropozoficznej sztuki aktorskiej. Na ten okres przypada bliski związek Steinera z wielkim poetą rosyjskim Andriejem Biełym. W okresie wojny 1914-1918 Steiner prowadził intensywną działalność na rzecz pokoju (Aufruf an das deutsche Volk und an die Kulturwelt). Wtedy to i bezpośrednio po wojnie Steiner dał impuls dwu kolejnym antropozoficznym Tochterbewegungen: pedagogice waldorfskiej (od fabryki Waldorf-Astoria, w której z inicjatywy jej właściciela Emila Molta powstała pierwsza szkoła steinerowska dla dzieci i młodzieży) i ruchowi "trójpodziału organizmu społecznego". W1922 roku z inicjatywy grupy pastorów protestanckich z Friedrichem Rittelmeyerem na czele i przy współpracy Steinera powstaje ruch odnowy chrześcijaństwa - Christengemeinschaft (Społeczność Chrześcijan). W latach 1922-1924 Steiner dał bodziec do powstania zarówno antropozoficznej medycyny (specjalność: leczenie raka wyciągiem z jemioły pn. iscador), jak i farmacji, pedagogiki specjalnej oraz rolnictwa biodynamicznego; jego czołowymi współpracownikami w tym okresie byli - odpowiednio - Ita Wegman, Karl König i Ehrenfried Pfeiffer. W noc sylwestrową 1922-1923 płonie pierwsze Goetheanum; Steiner rozpoczyna budowę nowego, ale zakończenia jej już nie dożywa. W 1923 roku Towarzystwo Antropozoficzne przekształca się w Powszechne Towarzystwo Antropozoficzne; na jego czele staje Steiner, Maria Steiner, Albert Steffen (wybitny pisarz szwajcarski), Ita Wegman, Elisabeth Wreede i Günther Wachsmuth. Do najpoważniejszych książkowych prac Steinera z okresu 1900-1925 (poza wymienionymi cyklami wykładów) należą: Die Mystik, 1901; Theosophie, 1904; Wie erlangt man Erkenntnisse der höheren Welten?, 1909; Aus der Akasha-Chronik, 1904; Die Stufen der höheren Erkenntnis, 1909; Die Geheimwissenschaft, 1910; Die geistige Führung des Menschen und der Menschheit, 1911; Anthroposophischer Seelenkalender, 1912; Ein Weg zur Selbsterkenntnis des Menschen, 1912; Die Schwelle der geistigen Welt, 1913; Die Rätsel der Philosophie, 1914; Vom Menschenrätsel, 1916; Von Seelenrätseln, 1917; Goethes Geistesart, 1918; Die Kernpunkte der sozialen Frage, 1919; Anthroposophische Leitsätze, 1925; Mein Lebensgang, 1925 (autobiografia). Rudolf Steiner - wtajemniczony (w XX wieku do jego rangi aspirować mogli tylko Gurdżijew, Crowley i C. G. Jung), myśliciel i unikatowy twórca wszechogarniającego projektu budowy alternatywnej cywilizacji - zmarł 30 marca 1925 roku w Dornach. Rudolf Steiner jako twórca antropozofii (terminu tego użyto przed Steinerem dziewięć razy) w swym rozwoju światopoglądowym, zarówno ściśle filozoficznym, jak i inicjacyjnym, nawiązywał do chrześcijańskiej i europejskiej tradycji ezoterycznej, tj. - ściślej - do tzw. gnozy, której dzieje ciągną się od antycznego gnostycyzmu (św. Jan Ewangelista, św. Paweł, św. Klemens z Aleksandrii, Orygenes, Walentyn, Bazylides, Marcjon, Bardesanes, św. Grzegorz i św. Bazyli z Nazjanzu) i manicheizmu (religia Maniego), poprzez krąg legend o św. Graalu, kataryzm (z jego poprzednikami: paulikianami, mesalianami, bogomiłami i patarenami), tajną inicjację templariuszy czy takie sekty, jak Bractwo Wolnego Ducha, po nowożytny Różokrzyż (Christian Rosenkreutz, XIV-XV wiek) oraz okultystyczne wolnomularstwo. Rozwój duchowy samego Steinera przechodził przez następujące cztery etapy: Pierwszy z nich, goetheanistyczny, obejmował refleksje nad myślą J. W. Goethego, przede wszystkim zaś nad jego alternatywną metodologią przyrodoznawczą [teoria metamorfozy roślin i zwierząt, koncepcja Urpflanze oraz teoria barw (Farbenlehre)]; były to lata 1882-1892. Drugi z nich to okres, w którym Steiner - w polemice z Kantem i w krytycznym nawiązaniu do Fichtego Wissenschaftslehre - tworzy własną filozofię, najczęściej określaną (od tytułu głównego jego dzieła) mianem filozofii wolności"; etap ten przypada na lata 1892-1901. Etap trzeci, różokrzyżowo-teozoficzny, obejmuje lata 1901-1912 i na ten okres przypada różokrzyżowa inicjacja Steinera. W etapie czwartym (1912-1925) Steiner - zarówno w ogromnej działalności autorskiej i wykładowej, jak i w inspirowaniu nowych form życia religijnego, artystycznego, naukowego i społecznego - tworzy i rozwija swą własną wiedzę duchową (Geisteswissenschaft) - antropozofię - i jej wyższe stadium: służbę Archaniołowi Michaelowi. Antropozofię Steiner określał (m.in.) następująco: "Przez antropozofię rozumiem naukowe badanie świata duchowego, które przenika jednostronność zarówno czystego przyrodoznawstwa, jak i zwykłej mistyki, i które - zanim podejmie próbę wniknięcia w świat nadzmysłowy - w poznającej duszy rozwija najpierw nieznane jeszcze zwykłej świadomości i zwykłej nauce siły, które wniknięcie takie umożliwiają" (Philosophie und Anthroposophie, 1908). W innym z określeń antropozofii Steiner definiuje ją jako "drogę poznania, która ducha ludzkiego chciałaby doprowadzić do ducha we wszechświecie" (Anthroposophische Leitsätze, 1925). Wreszcie antropozofię jako "wiedzę o człowieku kosmicznym (potencjalnym)" zwykł przeciwstawiać antropologii jako nauce o człowieku aktualnym i teozofii jako wiedzy o Bogu (Anthroposophie, 1921). Antropozofia zatem, zarówno w intencji Steinera, jak i żywej praktyce od przeszło stulecia, jest przede wszystkim metodą poznania świata duchowego (chrześcijańską szkołą inicjacyjną - systemem ćwiczeń i medytacji mających na celu przemianę człowieka), zarazem jednak również światopoglądem, będącym teoretycznym "zapisem" rezultatów tego poznania, jak wreszcie propozycją (realizowanej) budowy alternatywnej cywilizacji i kultury (ezoteryki, religii, sztuki, życia społecznego, politycznego i ekonomicznego, pedagogiki, przyrodoznawstwa, medycyny i farmacji, rolnictwa i techniki). Zrozumiałe jest, że w niniejszym wstępie chcemy przede wszystkim przedstawić antropozofię jako "drogę poznania". W prezentacji tej trzeba uwzględnić, kolejno, trzy jej aspekty: antropologiczny, filozoficzny (teoriopoznawczy) i etyczny. Jej antropozoficzny sensu stricte (ezoteryczny - inicjacyjny) rdzeń ukazuje sama antologia tekstów Rudolfa Steinera opatrzona niniejszym wstępem. Antropozoficzna wiedza o człowieku - Menschenkunde - zrazu koncentruje się przede wszystkim na psychosomatycznym aspekcie człowieka. W tym ujęciu dusza ludzka - w swej zwykłej, potocznej postaci - ma trzy następujące władze: myślenie (pojęciowo-wyobrażeniowe, powiązane z postrzeżeniami), uczucia i wolę. (Dusza obejmuje i przenika ciało człowieka, nie odwrotnie.) Władzom tym na poziomie ciała fizycznego odpowiadają: system mózgowo-rdzeniowy, system rytmiczny (układ oddechowy i układ krążenia) oraz system przemiany materii i układ mięśniowo-kostny. Oznacza to, że fizyczną podstawą życia duszy jest ciało jako całość. Wszystkie trzy systemy ciała przenikają się nawzajem. Antropologicznym triadom duszy i ciała odpowiadają w myśli i w inicjacyjnej praktyce Steinera Antropozoficzne - dostępne osobowości i świadomości przemienionej - triady tzw. wyższych ciał i aspektów duszy. Poza fizycznym ("mineralnym") ciałem człowieka uznaje się w antropozofii także ciała: eteryczne (roślinne"), zwane też temporalnymi, i astralne ("zwierzęce"). Pierwsze z nich jest tą nadzmysłową strukturą, którą człowiek podziela z roślinami; decyduje ono o organicznym charakterze jego ciała fizycznego (forma, dziedziczenie itp.), w swym "czasowym" aspekcie (Zeitleib) będąc podstawą ludzkiej pamięci. Drugie z nich jest również nadzmysłową strukturą, jaką człowiek podziela ze zwierzętami; stanowi ono instrument wrażeń (czuć) i doznań psychicznych człowieka, będąc podstawą zarówno jego popędów, jak świadomości i myślenia. (Jako takie posiada ono swój własny system zmysłowy, złożony z 7 tzw. "kwiatów lotosu", czyli czakramów) Dusza ludzka - w swym wyższym wymiarze - posiada trzy stopnie: duszę doznaniową {Empfindungsseele), duszę rozsądkową i uczuciową (Verstandes- und Gemütsseele) oraz duszę samoświadomą (Bewusstseinseele). Pierwsza z nich obsługuje stosunki człowieka ze światem zewnętrznym - bezpośrednio, druga - pośrednio, trzecia natomiast łączy go z najwyższym elementem pełnej struktury ludzkiej - z duchem. Dusza samoświadoma jest "duszą duszy" człowieka, w niej bowiem żyje to, co w nim wieczne i nieśmiertelne: odbicie duchowej Prawdy, Piękna i Dobra. Osobną strukturę stanowi "ja" człowieka. "Ja" żyje w duszy, a najwyższy jego wyraz należy do duszy samoświadomej, jakkolwiek stamtąd promieniuje ono na całą duszę i przez nią - na ciało. W "ja" żyje duch. Duch promieniuje w "ja" i żyje w nim jak w swej "osłonie". (Kwintesencją "ja" człowieka jest bezinteresowne pragnienie poznania prawdy i bezinteresowna gotowość do czynienia dobra.) W procesie swego rozwoju człowiek, dokonując świadomej autotransformacji ciała astralnego, aktualizuje (tj. zarazem indywidualizuje i łączy ze strukturą duszy) pierwszy stopień swego ducha - "ducha-jaźń" (Geist-Selbst), tj. wyższej jaźni; ciała eterycznego - drugi jego stopień, "ducha-życia" (Lebensgeist); ciała fizycznego - jego stopień trzeci, "ducha-człowieka" (Geist-Mensch). (Duch ludzki w swej triadycznej strukturze stanowi "odbicie" czy pieczęć Boga w człowieku w tej samej kolejności - Ducha Św. (Prawda), Syna Bożego (Życie) i Boga Ojca (Byt); tu Steiner nawiązuje do prastarej tradycji chrześcijańskiej scintilla względnie sigillum Dei anima humana) W toku swego życia - pojętym optymalnie - człowiek przechodzi przez 7 względnie 9 faz "narodzin" i rozwoju poszczególnych członów swej indywidualności jako ciała, duszy i ducha. Najpierw są to narodziny ciała fizycznego (z chwilą rozpoczęcia samodzielnego życia) - jest to faza od 0 do 7 roku życia, w której rozwija się przede wszystkim "mineralny" aspekt człowieka. Narodziny ciała eterycznego rozpoczynają się z chwilą zmiany zębów - jest to faza trwająca od 7 do 14 roku życia, w której rozwija się przede wszystkim ciało eteryczne (początek osiągania dojrzałości szkolnej). Narodziny ciała astralnego zaczynają się z chwilą osiągnięcia dojrzałości płciowej - jest to faza trwająca od 14 do 21 roku życia, w której rozwija się ciało astralne. (Te trzy fazy pozostają pod wpływem - odpowiednio - Księżyca, Merkurego i Wenus.) Z chwilą ukończenia przezeń 21 roku życia rozpoczyna się proces narodzin "ja" i duszy człowieka i trwa - w siedmioletnich fazach narodzin duszy doznaniowej, intelektualno-uczuciowej i samoświadomej - do 42 roku życia. (W tym okresie człowiek pozostaje pod wpływem Słońca; jest to apogeum jego życia.) W tym okresie - a dokładnie około 35 roku życia (początek narodzin duszy samoświadomej) - człowiek osiąga taki poziom rozwoju, na którym może podjąć, na mocy własnej swobodnej decyzji, wynikającej zarówno z pogłębionego procesu samopoznania, jak i ze zrozumienia sensu swego (aktualnego) życia, proces inicjacyjny, tj. wejść na ścieżkę wtajemniczenia. Ścieżka ta - w ramach przedstawianego schematu - obejmuje trzy fazy rozwoju ducha ("wyższej jaźni", "ducha-życia" i "ducha-człowieka"); dzieje się to - odpowiednio - pod auspicjami Marsa, Jowisza i Saturna. (Oczywiście, schemat ten ma wyłącznie charakter ogólnego programu, którego realizacja może nie dojść do skutku, mieć charakter minimalny, optymalny lub maksymalny: albowiem spiritus ßatubivult..!) A jak przedstawia się filozoficzny fundament antropozoficznego procesu inicjacyjnego? Filozoficzne - a ściślej biorąc, teoriopoznawcze i etyczne - podstawy antropozofii w ogóle, w szczególności zaś antropozoficznej drogi inicjacyjnej, Steiner dał zarówno w swych pracach z okresu goetheanistycznego (Goethes naturwissenschaftliche Schriften, 1884-1897, Grundlinien einer Erkenntnistheorie der Goetheschen Weltanschauung, 1886, i Goethes Weltanschauung, 1897), jak i w swych pracach z zakresu "filozofii wolności" (Wahrheit und Wissenschaft, 1892, Die Philosophie der Freiheit, 1894, Die Rätsel der Philosophie, 1914, Vom Menschenrätseln, 1916, i Von Seelenrätseln, 1917), oraz w licznych pomniejszych rozprawach i w wykładach z lat 1904-1925. Przedstawiając filozoficzny (teoriopoznawczy) fundament antropozofii, zacznijmy od elementarnej konstatacji: Wszelkie poznanie musi być procesem świadomym, treścią świadomości. Dzięki świadomości człowiek odkrywa w sobie zarówno potrzebę poznania świata zewnętrznego, jak i potrzebę samopoznania. (Konstatacja ta stanowi jedynie preambułę analizy poznania i samopoznania, której Steiner dokonuje w swej gnozeologii, nie jest wszakże jej założeniem. Albowiem analiza poznania i samopoznania musi być pozbawiona wszelkich założeń, które musiałyby już być rezultatem procesu poznania.) Punkt wyjścia teorii poznania musi być wolny od jakiegokolwiek błędu. Ponieważ zaś błąd jest możliwy tylko w myśleniu (sądach), przeto ten punkt wyjścia musi być dany świadomości przy całkowitym pohamowaniu myślenia. Takich treści świadomości dostarczają nam bezpośrednio nasze zmysły w postaci postrzeżeń (doświadczeń); ponieważ jednak w potocznym poznaniu i samopoznaniu z reguły występują one w połączeniu z myśleniem, przeto takie czyste doświadczenie otrzymujemy dopiero w rezultacie procesu jego sui generis rekonstrukcji. Świat czystych doświadczeń stanowi chaos poszczególnych treści świadomości, pozbawionych jakichkolwiek związków i nie różniących się między sobą pod względem znaczenia i wartości. Dopiero myślenie - jego pojęcia - umożliwia wskazanie związków łączących doświadczenia i rozróżnienie ich wartości. (Np. aby móc powiedzieć o jakichś dwu doświadczeniach, że są sobie "równe", trzeba najpierw mieć pojęcie równości.) Czyste doświadczenie jest dla świadomości pozbawioną istoty zewnętrznością" i tylko wskazuje na określone pojęcie i stawia je w odpowiedniej formie w świetle świadomości. Myśl, czyli pojęcie, nie jest produktem czystych doświadczeń. Doświadczenia te są tylko bodźcem do zastosowania do nich myśli, często też do ich wytworzenia, ale proces ten pod względem treści jest od nich niezależny. Świat myśli więc jest samodzielny względem świata doświadczeń. Tak więc w świecie treści naszej świadomości zrazu mamy dany nam świat czystych doświadczeń - wśród nich także (jeszcze nie dające się od nich odróżnić) myśli (pojęcia). Dopiero zaś wtórnie odkrywamy, że myśli te mogą zostać nam dane, tj. pojawić się nam, tylko wtedy, kiedy sami je wytworzymy; w ten sposób konstatujemy ich specyficzny charakter, tj. ich względną niezależność od pozostałych postrzeżeń (doświadczeń). Wszakże myśli jako pojęcia nie są pod względem swej treści produktem naszego "ja" (podmiotu). Wprawdzie myśli powstają dzięki naszej aktywności myślowej, jednakże ich treść opiera się na własnych i niezależnych od nas prawach. W myślach więc musimy rozróżniać między ich obiektywną treścią a podmiotowym sposobem ich pojawiania się. W przeciwieństwie do czystych doświadczeń każda myśl w bezpośredniej formie swego pojawiania się, jeśli jej nie zmienimy, już sama wskazuje na inne treści świadomości. Tu znika brak związku między doświadczeniami. Dlatego też ta sfera myśli stanowi "wyższe doświadczenie". Dopóki pod względem treści nie wyjdziemy poza to, co jest nam dane bezpośrednio - poza czyste doświadczenie i wyższe doświadczenie - dopóty nie wyszliśmy jeszcze poza sferę bezpośredniego doświadczenia, której nie rozjaśniły jeszcze ani nie zakłóciły żadne sądy czy wnioski myślowe. Także tu więc wykluczona jest jeszcze jakakolwiek możliwość błędu. Również czymś danym nam bezpośrednio jest pozostający całkowicie poza naszym wpływem związek łączący określone czyste doświadczenie z określoną myślą w obrębie naszej świadomości. Kiedy sam odnoszę jakąś myśl do przedmiotu postrzeżenia leżącego u podstaw czystego doświadczenia, dopiero wtedy formułuję jakiś sąd. I dopiero wtedy pojawia się możliwość popełnienia błędu. Wszelkie wydawanie sądów to albo łączenie określonego zewnętrznego przedmiotu postrzeżenia z określoną myślą (sąd postrzeżeniowy), albo łączenie myśli z myślą, pojęcia z pojęciem (sąd pojęciowy). Błąd powstaje wówczas, kiedy powiązań tych dokonuje się w sposób fałszywy wskutek pomyłki (złudzenia) lub nieuwagi. Toteż założeniem bezbłędnych sądów jest jasna świadomość, czyli dokonywanie pełnych i precyzyjnych obserwacji. Jeśli przy formułowaniu jakiegoś sądu pozwalamy kierować się tylko daną nam bezpośrednio treścią poszczególnych elementów doświadczenia, które łączymy w naszym sądzie, to unikamy wszelkiego wywierania osobistego wpływu na ich połączenie. Połączenie to dokonuje się tylko zgodnie z własną treścią elementów, które mamy połączyć. W przypadku sądów, do których dochodzimy w ten sposób, możliwość błędu zostaje wykluczona, ponieważ i tym razem nie wychodzimy poza to, co dane w bezpośrednim doświadczeniu. Wtedy nasze sądy są sądami pewnymi; natomiast wszystkie inne są narażone na błąd. Wszakże właściwe źródło błędu nie znajduje się w samym myśleniu, lecz w beztroskiej, niedokładnej i niepełnej obserwacji rzeczy. Myślenie jako takie nie jest fałszywe; fałszywe jest jedynie myślenie fałszywie zastosowane. Jeśli w formułowaniu sądów nie wkrada się nic poza tym, co już zawiera się w treści doświadczalnych elementów członów sądu, które łączone są w sądzie, to będzie zachowany całkowicie ścisły doświadczalny charakter pewnej wiedzy. Wtedy wydawanie sądów będzie urzeczywistnianiem związków czy połączeń, które są już z góry - potencjalnie - określone. Tak więc w świadomości ludzkiej koegzystują dwa oddzielone od siebie obszary doświadczenia: z jednej strony dany mi jako czyste doświadczenie świat zewnętrzny, który jawi mi się bez mojej aktywności jako coś gotowego, oraz z drugiej - dany mi jako wyższe doświadczenie świat wewnętrzny, który aktywnie rozwija się tylko dzięki mojej własnej aktywności. Do pierwszego docieram dzięki zewnętrznemu postrzeganiu zmysłowemu, do drugiego zaś - dzięki nadzmysłowemu postrzeganiu wewnętrznemu. Świat wyższego doświadczenia to świat myślenia. Myślenie, zgodnie ze swą istotą, ma podwójne zadanie: Pojmowanie, postrzeganie poszczególnych myśli i łączenie ich między sobą. Przy tym myślenie ukazuje dwojaką, jakościowo przeciwstawną postawę: aktywność dzielącą myśli i jasno je określającą oraz aktywność pochwytującą je i ujmującą jako całości. Pierwsza z nich jest aktywnością rozsądku (Verstand), druga zaś aktywnością rozumu (Vernunft). Pierwsza aktywność, dzieląca myśli, uprawiana przez rozsądek, prowadzi do pojęć jasno określonych, ale wąskich (w węższym sensie). Łącząca aktywność rozumu, odsłaniająca właściwą treść myśli, ich istotę, prowadzi do dynamicznych, ale szerokich i holistycznych idei (pojęć w szerszym sensie). Idee są dostępne tylko rozumowi. Rozsądek jest niejako zdolnością postrzegania pojęć, rozum zaś zdolnością postrzegania idei. Rozsądek wszędzie doprowadza do podziału członów każdej harmonijnej całości. Rozum wraz z ideą, ujmując w syntezie i ponownie łącząc myśli w harmonijną całość, daje nam dostęp do istoty i treści świata myśli. W poznaniu rozsądek jest stopniem przygotowawczym rozumu. Wszelkie wydawanie sądów jest rezultatem aktywności rozumu. Wszelki "sąd pojęciowy" to nic innego, jak ponowne zjednoczenie tego, co rozdzielił rozsądek. Rozsądek prowadzi do uchwytywania wszystkiego, co pojedyncze, jednorazowe, skostniałe, martwe, zewnętrzne: produktu jako zjawiska. Rozum prowadzi do poznania wszystkiego, co nieustannie się staje, co się zmienia, tego, co żywe i wewnętrzne: tworzącego jako istoty. Rozsądek, kierując się metodą dowodzenia i konstrukcji, uchwytuje świat tylko jako świat martwy, pozbawiony mądrości mechanizm. Rozum, kierując się metodą wywodzenia i rozwijania, poznaje świat jako świat żywy, obdarzony duszą i duchem, jako organiczny świat pełen mądrości. Czynność poznawania jest więc ponownym odnajdywaniem i jednoczeniem z jednej strony uprzednio podzielonej zewnętrznej, zmysłowej strony świata, a z drugiej - wewnętrznego, nadzmysłowego jego aspektu. Człowiek jako jedyny pełnoprawny "obywatel obu światów" (jako że może postrzegać oba, zarazem jako uczestniczący w nich i je obserwujący) potrafi dokonywać takiego podziału i ponownego jednoczenia obu światów. W całym tym procesie poznania - tj. dzięki temu podziałowi możliwym pochwytywaniu (pojmowaniu) rzeczy świata przez rozsądek i następnie dopiero dzięki właściwemu rozpoznawaniu ich przez rozum - możliwe jest pojawienie się istoty świata jako takiej (dochodzenie jej do świadomości). Wprawdzie istota świata działałaby w całym stworzeniu nie poznawana, ale sama nie pojawiałaby się w świecie jako taka. Człowiek, dokonując twórczego poznania świata, dopełnia i czyni doskonałą kreację, która bez jego poznawczego wysiłku pozostałaby niepełna i niedoskonała; doprowadza on do końca stworzenie świata, wieńcząc je niejako w akcie poznania. Poznanie jest dopełnieniem stworzenia świata przez samego człowieka. (Zarazem zaś jest to akt zbawienia człowieka i świata. W tym sensie człowiek jest prawdziwym współpracownikiem Chrystusa jako Zbawiciela i jednocześnie współtwórcą świata.) Przedstawiona tu teoria poznania, idąca drogą czystego myślenia, jest w stanie dotrzeć do rzeczywistości, tzn. spełnić nadzieje i zrealizować postulaty filozofii: poznanie prawdy jako rzeczywistości duchowej. Jeśli pójdziemy tą drogą - powiada Steiner (Philosophie und Anthroposophie) - to stwierdzimy, że będziemy musieli dotrzeć do antropozofii. Swą fundamentalną dla antropozofii teorię poznania filozoficznego Steiner budował w opozycji do dominującej w jego czasach - i dziś jeszcze ciągle podtrzymywanej - myśli Immanuela Kanta. Mimo to przyznaje on Kantowi rację, kiedy ten stwierdza, że "sądy empiryczne" (przez Steinera zwane "sądami intelektualnymi") wyznaczają granicę poznania naukowego. Dla Kanta chęć wzniesienia się ponad byt uchwytny w tych sądach do jeszcze wyższych syntez, do sfery absolutnej, oznaczała pragnienie opuszczenia pewnego gruntu świata czasu i przestrzeni i oddanie się nieopanowanej fantazji - nieusprawiedliwionej metafizyce; warto tu dodać, że ta niechęć Kanta do wszelkiego rodzaju metafizycznego "podbijania nieba" była przeniesieniem na grunt filozofii antygnostycznej protestanckiej zasady "zbawienia jedynie przez wiarę" (solafide). Jedyną usprawiedliwioną, zdaniem Kanta, metafizyką jest "metafizyka moralności": to, co absolutne, nie jest dla niego bytem, lecz zadaniem rozwiązywalnym tylko w królestwie moralnej wolności. W zgodzie z Kantem Steiner pozostaje również wtedy, kiedy stwierdza, że: "Akt poznania jest syntezą postrzegania i pojęcia" (Die Philosophie der Freiheit) i że dopóki człowiek w swych możliwościach poznawczych pozostaje na poziomie antropologii", nie zna niczego poza postrzeżeniami i pojęciami. Jak można pokonać wyznaczoną przez Kanta granicę poznania, z jednej strony nie rozszerzając w nieusprawiedliwiony sposób kompetencji intelektu i z drugiej nie starając się o to za pomocą wszelkiego rodzaju uczuć, przeczuć nadziei i pragnień? Jest to możliwe tylko dzięki temu, że na granicy poznania powstanie całkowicie nowa jego forma, różna od dotychczasowej. Wyższe poznanie, które przenika światy nadzmysłowe, jest możliwe tylko wtedy, kiedy poprzedza je przemiana i rozwój ludzkich zdolności poznawczych. "To, co przed takim rozwojem leży poza granicami poznania, po obudzeniu zdolności, jakie drzemią w każdym człowieku, znajdzie się całkowicie w obrębie tych granic" - pisze Steiner w Von Seelenrätseln. Tak natknięcie się na granice poznania wyzwala w każdym umyśle nie tkniętym dekadenckim zwątpieniem, sceptycyzmem i rezygnacjonizmem antypoznawczym - dziś tak powszechnym wśród filozofów - bodziec do szukania nowych, wyższych obszarów poznawczych. W ten sposób przechodzimy od antropologii, z obszarów poznania intelektualnego, do dziedziny antropozofii, na obszar poznania oglądowego". To, co dla filozofów czy antropologów było rzeczą ostatnią, tj. pojęcie, dla antropozofów jest rzeczą pierwszą, która właściwie pielęgnowana, może dać początek nowym strukturom poznawczym. Strukturami tymi są zmysłowe "organy ducha", potrzebne człowiekowi, który przezwyciężając ograniczenia poznania empiryczno-racjonalnego, chce rozwinąć zdolność niezależnego od ciała i zmysłów fizycznych poznania światów nadzmysłowych. Podczas gdy przedstawiciel antropologii odnosi pojęcia intelektualne do doświadczeń zmysłowych, antropozof właśnie na granicy poznania konstatuje, "że pojęcia te (...) ponadto mogą rozwinąć swe własne życie w duszy ludzkiej i że, rozwijając to życie, mogą i ją rozwinąć. Uświadamia on sobie, że dusza, koncentrując uwagę na tym rozwoju, odkrywa, że objawiają się w niej organy duchowe" (Von Seelenrätseln). Tu, na granicy poznania empiryczno-racjonalnego, "spotykamy się ze światem duchowym", odkrywając "najniższy rodzaj postrzegalności świata duchowego" (Von Seelenrätseln). Zgodnie z tym poglądem duch człowieka nie jest jedynie aktywnością czy funkcją, w poznaniu - pojęciową, a w czasoprzestrzennym świecie zmysłowym - mającą się potwierdzić obiektywizacją duchowej spontaniczności. Duch nie wyczerpuje się w świecie pojęć i norm logicznych jako tylko znaczenie, a w świecie ideałów i wartości czy norm aksjotycznych jako tylko powinność. Duch w rozumieniu antropozoficznym to przede wszystkim jestestwo (istota) ontyczne (seiende Wesenheit). Aby przyjąć nową postawę poznawczą, która prowadzi do postrzeżenia nadzmysłowego świata duchowego, siłom myślenia i woli trzeba nadać całkowicie nowy kierunek. Myślenie i wola w potocznym "użyciu" są skierowane przede wszystkim przedmiotowo. Zwykłej świadomości nie wypełnia samo myślenie, nie sama wola, lecz to, o czym myślimy, i to, czego chcemy. Myślenie i wola nie są "przy sobie", lecz "poza sobą". W antropozoficznej pracy wewnętrznej człowiek zaczyna stopniowo żyć nie tym, o czym myśli i czego chce, lecz w samej czynności myślenia i woli. Myślenie i wola muszą powrócić do siebie; myślenie musi być świadomie przeżywane jako takie, wola - jako wola. Kiedy człowiek w ten sposób koncentruje się na myśleniu i na woli jako woli, to w jego duszy budzą się siły, które dotychczas pozostawały w niej uśpione. Siły te tworzą duchowe i psychiczne percepcyjne organy odsłaniające człowiekowi świat nadzmysłowy. "Praca wewnętrzna, którą tu mam na myśli, polega na nieograniczonym rozwijaniu zdolności duszy, które zna również zwykła świadomość, których jednak nie stosuje w takim stopniu. Są to zdolności uwagi i pełnego miłości oddania się temu, co przeżywa dusza" (Von Menschenrätseln). Nową świadomość, osiągniętą dzięki takiej pracy wewnętrznej, Steiner nazywa za Goethem "oglądową władzą sądzenia" lub "świadomością oglądową" . Jest to świadomość niezależna od ciała, która potrafi oglądać to, co jako "wyższy aspekt" rzeczy ukryte jest przed świadomością potoczną. Wychodzącemu od Kanta przekonaniu, że pojęcia bez postrzeżeń zmysłowych są puste, Steiner przeciwstawia pogląd, że "samo postrzeżenie jest czymś najbardziej pustym, co się tylko da pomyśleć, i (...) całą swą treść otrzymuje dopiero od myślenia (...). Jeśli ktoś, kto ma bogate życie psychiczne, widzi tysiąc rzeczy, które dla ubogiego duchem nie istnieją, to dowodzi to jasno, że treść rzeczywistości (zmysłowej) jest jedynie odbiciem treści naszego ducha i że z zewnątrz otrzymujemy jedynie puste formy. Oczywiście, musimy umieć rozpoznać w sobie "twórców" tej treści (Grundlinien einer Erkenntnistheorie der Goetheschen Weltanschauung). Umiejętność tę wszakże możemy zdobyć dopiero dzięki intensywnej pracy wewnętrznej - tej, która prowadzi od świadomości zwykłej do nowej, pogłębionej. Powiedzieliśmy, że nową świadomość, świadomość oglądową czy wyższą zdolność poznawczą uzyskujemy dzięki intensywnej pracy wewnętrznej. Rdzeniem i początkiem tej pracy wewnętrznej jest również wspomniana - jakże prosta w gruncie rzeczy i dostępna każdemu - obserwacja myślenia przez człowieka myślącego. Obserwacja ta jednak w praktyce bywa czymś rzadkim - dlatego można ją nazwać "stanem wyjątkowym". W obserwacji tej metoda i treść stają się jednością. Myślenie możemy wtedy pojmować przez nie samo. Obserwujemy wówczas to, czego nie obserwujemy w pozostałych procesach poznawczych, a mianowicie - naszą własną aktywność. W tym "stanie wyjątkowym" myślący pozostaje niezależny od przestrzennego charakteru swego ciała, albowiem podstawa tego stanu, tzn. różnica między aktualnym czynnym myśleniem a obserwowanym myśleniem przeszłym, tkwi jedynie w określeniu czasowym: mojego aktualnego myślenia nie jestem w stanie obserwować. O tyle też nasze myślenie jest wtedy wolne od naszej cielesności - przebiega ono jeszcze tylko w czasie. Wtedy też po raz pierwszy doświadczamy prawdziwej wolności - wolności od ciała i mózgu. Ogląd rodzącego samo siebie i objaśniającego samo siebie myślenia to ogląd wolności. Takie przeciwieństwa, jak "ja" i świat, podmiot i przedmiot, pojęcie i postrzeżenie w obserwacji myślenia zbiegają się w jednym. To myślenie "niosące" samo siebie Steiner nazwał myśleniem czystym, intuicyjnym, myśleniem żywym. Kto potrafi doświadczyć tej formy myślenia, ten jest w stanie, postrzegając, pomyśleć i myśląc, postrzec, że zdobył źródło światła, z którego może oświetlić wszelkie poznanie. To intuicyjne myślenie jest postrzeżeniem prawdy jako takiej, ale w tej formie ma ona za treść tylko samą siebie. Prawda ta w swym aspekcie ilościowym istnieje tylko dla Boga, w jakościowym jednak dana jest ludziom. W przeciwnym razie nie mielibyśmy pojęcia prawdy ani nie znalibyśmy dążenia do prawdy. Kto bowiem nie zna celu, nie może znać drogi. Prawda jako jakość, czyli jako metoda, jest dostępna i znana człowiekowi. Ponieważ zaś ten moment wolności i prawdy w myśleniu intuicyjnym ma za swą treść tylko myślenie, a więc jedynie treść metodyczną, przeto tak pojęta prawda nie może zrodzić ani dogmatyzmu, ani fanatyzmu. Z drugiej strony w myśleniu intuicyjnym mamy daną miarę prawdy, którą możemy mierzyć wszelkie poznanie. Dlatego też - wbrew aktualnemu rezygnacjonizmowi w filozofii - mamy prawo do optymizmu poznawczego: nadejdzie kiedyś dzień, w którym wszelkie poznanie będzie poznaniem intuicyjnym. (Przypomnijmy tu Steinera definicję prawdy: "Prawda nie jest, jak się zazwyczaj przyjmuje, idealnym odbiciem czegoś realnego, lecz swobodnym wytworem ducha ludzkiego, który to wytwór nigdzie by nie istniał, gdybyśmy sami go nie wykreowali" (Die Philosophie der Freiheit). W obserwacji myślenia - tej najbardziej altruistycznej czynności człowieka - postrzeganie i poznawanie zlewają się w jedno, każde z nich bowiem uświadamia siebie tylko w drugim. A to jest miłość. Myślenie intuicyjne jest tym samym, co miłość, ponieważ w nim jako podmioty poznania stapiamy się w jedno z przedmiotem poznania. W myśleniu tym prawda łączy się z miłością: w swej formie "stan wyjątkowy" jest prawdą, w substancji zaś - miłością. W nim odnajdujemy "raj poznania". Przemiana myślenia potocznego, jakim posługują się ludzie, w myślenie intuicyjne, żywe, jest pierwszym krokiem na antropozoficznej ścieżce do wtajemniczenia. O rodzaju tej przemiany i kierunku, w którym ma zmierzać, informuje mały podręcznik Steinera pt. Praktische Ausbildung des Denkens z 1909 roku. Przytoczmy bez komentarzy obszerny fragment wstępny tej pracy: "Obserwuję dziś uważnie jakiś proces w świecie, dostępny mi w takim stopniu, że mogę go obserwować dokładnie, np. pogodę. Obserwuję układ chmur wieczorem, sposób, w jaki zachodzi Słońce itp. Staram się zatrzymać ten obraz w myśli przez pewien czas we wszystkich szczegółach; zatrzymuję z niego, ile się da - do następnego ranka. Rano lub też w innym czasie znowu obserwuję układy pogody i znowu staram się wytworzyć sobie dokładny obraz tych układów. Kto w ten sposób wytwarza sobie dokładne obrazy następujących po sobie stanów, ten przekona się, że stopniowo wzbogaca swoje myślenie i je intensyfikuje, albowiem o myśleniu niepraktycznym możemy mówić u takiego człowieka, który skłonny jest w następujących po sobie wydarzeniach pomijać szczegóły i zatrzymywać w świadomości tylko niewyraźne wyobrażenia. Cenne i istotne jest to, co zapładnia myślenie, tj. właśnie formowanie dokładnych obrazów następujących po sobie procesów. (...) Zrazu nie jest to nic innego, jak szczególny wyraz ufności wobec myśli w rzeczywistości. Człowiek nie powinien od razu wyciągać żadnych wniosków i z tego, co zaobserwował dziś, wnioskować, jaka będzie jutro pogoda. Zepsułoby to jego myślenie. Powinien natomiast mieć zaufanie, że w rzeczywistości rzeczy mają swoje związki, które łączą to, co jutrzejsze czy dzisiejsze, z tym, co wczorajsze. Nie powinien spekulować, lecz to, co następuje po sobie w czasie, odtworzyć w sobie myślowo w najdokładniejszych obrazach, a następnie ustawić te obrazy obok siebie i pozwolić im przejść w siebie kolejno. Zasadę tę, której realizacja pozwala rozwinąć myślenie adekwatne do rzeczy, trzeba stosować w stosunku do takich rzeczy, których się jeszcze nie rozumie, przy których nie wniknęło się jeszcze w ich wewnętrzny związek. Dlatego właśnie przy takich procesach, których się nie rozumie (np. pogoda), trzeba mieć ufność, że procesy te, które na zewnątrz wiążą się ze sobą, stwarzają związki także w nas; powinno się to odbyć tylko w obrazach, przy powstrzymywaniu się od myślenia (abstrakcyjnego). Trzeba sobie powiedzieć: Nie znam jeszcze związku łączącego te rzeczy, ale pozwolę im Ťbyćť we mnie, a wtedy wywołają one we mnie odpowiedni skutek, jeśli będę ćwiczyć powstrzymywanie się od spekulacji. W takim stopniu, w jakim po prostu wytwarzamy w sobie obrazy o następujących kolejno zjawiskach, działają w nas wewnętrzne myśli świata i utrwalają się - bez naszej wiedzy - w naszym ciele astralnym. Wykonując to ćwiczenie, po pewnym czasie "zobaczymy, że nasze myślenie uzyskało pewnego rodzaju giętkość". W tym pierwszym kroku na przejściu od myślenia potocznego do myślenia intuicyjnego, żywego, Steiner nawiązuje do przyrodoznawczej myśli Goethego: myślenie kształci się i modeluje w odniesieniu do procesów świata organicznego, tzn. z uwzględnieniem jego aspektu temporalnego (metamorfozy). W drugim etapie przemiany myślenia celem jej jest wykształcenie zdolności myślenia czystego. Steiner sam uważa, że najlepszą drogą wiodącą do tego jest studium matematyki (zwłaszcza tzw. geometrii projekcyjnej). Natomiast w aspekcie filozoficznym wzorem mogą tu być obie gnoseologiczne prace Steinera: Wahrheit und Wissenschaft i Die Philosophie der Freiheit. Niech powyższe uwagi wstępne posłużą jako wprowadzenie do samej antologii inicjacyjnych tekstów Rudolfa Steinera. Jerzy Prokopiuk |