MAISO421.HTML

Lemur zaprasza

1. Przeciw afektyzmowi.

Levi-Strauss przede wszystkim krytykuje teorie swych poprzednikow1,
ktore przedstawimy tutaj pokrotce dla latwiejszego zrozumienia.

Durkheim, jak Freud w Totemie
i tabu, wywodzi zjawiska spoleczne z emocji. Jego teoria
totemizmu rozpoczyna sie od analizy potrzeb, a konczy sie na uczuciu. Podobnie
teoria o zbiorowym pochodzeniu sacrum opiera sie na stwierdzeniu, ze emocje
przezywane w zwiazku z ceremoniami nie tworza rytualow, lecz wlasnie rytualy
wzbudzaja emocje. Nie odrzuca jednak roli aktywnosci umyslowej czlowieka
w tej dziedzinie, lecz glosi wyzszosc sfery spolecznej
nad intelektualna.

U B.Malinowskiego2 znajdziemy zblizony
poglad, a mianowicie, ze rytualy i praktyki magiczne sa sposobem na wyeliminowanie
lub zmniejszenie strachu odczuwanego przy podejmowaniu decyzji (zwlaszcza
w sytuacjach niepewnych). W tym wypadku skutek brany jest za przyczyne
lub przynajmniej za zjawisko towarzyszace, zwiazane z wewnetrznym niepokojem
pochodzenia fizycznego lub psychicznego, nie zawsze latwego do okreslenia
dla jednostki.

Problem zostal podjety na nowo dwadziescia lat pozniej w ksiazce
Levi-Straussa L'Homme nu,
w ktorej autor, zmuszony do obrony przed zarzutami, ze jest pozbawiony
uczuc, analizuje zwiazek emocji i obrzedow.




1 Zob. C.Levi-Strauss, Le Totemisme
aujourd'hui, PUF (polskie wydanie nosi tytul Totemizm,
przel. A.Steinsberg, Warszawa, 1968).

2 B.Malinowski, Magic, science and
religion, Boston, 1948 (wydanie polskie: Magia, nauka i religia.
[w:] tegoz Dziela, t.VII, Mit, magia i religia, przel.
B.Les, D.Proszalowicz, Warszawa, 1990, s.368-445).


This page hosted by
Get your own Free Home
Page
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza