ďťż

podstwstep

Lemur zaprasza

Trochę historii


Początki sieci sięgają jeszcze lat 70 XX wieku gdy powstała pierwsza sieć
AlochaNET. Jej zamysł był bardzo prosty nadawca zaczynał transmisję informacji
zawartych w ramkach. Następnie czekał na potwierdzenie odebrania owej ramki od
odbiorcy. Po jej otrzymaniu cała procedura zaczynała się od początku. Niestety
ze względu na mnogą liczbę kolizji (każde z urządzeń mogło wysłać sygnał w tym
samym czasie) sieć taka była bardzo wolna i nie nadawała się do zaawansowanych
zastosowań. Kamieniem milowym w procesie ustanawiania standardu sieci było
opracowanie przez Robert Metcalfe i David Boggs'a (obecnie najbardziej
popularnego) Etherntu opartego na kablu koncentrycznym
(podobnym do tego z anteny telewizyjnej). Kolejnym krokiem było przedstawienie
owego pomysłu na "National Computer Conference" która miała miejsce w 1976 roku.
Formalna specyfikacja została opracowana i opublikowana dopiero w 1980 roku
przez trzech gigantów ówczesnego rynku. W 1985 została zaakceptowana przez
"Institute of Electrical and Electronics Engineers", ustanawiając normę IEEE
802.3. Od tego czasu popularność sieci Ethernet (dzięki szerokiemu zastosowaniu
w przemyśle, szeroko pojętej rachunkowości oraz w wielu innych dziedzinach)
bardzo wzrosła uzyskując dzisiejszą wagę. Można nawet przypuszczać iż wniosła
istotny wkład w postęp oraz dzisiejszy standard życia. (nie wiem dlaczego
zabrzmiało to tak po amerykańsku:-))
Co to jest sieć

A oto najbardziej skoncentrowana definicja sieci jaką udało mi się wymyślić:
Sieć jest to zespół urządzeń transmisyjnych (karta sieciowa,
Koncentrator, Mostek) połączonych ze sobą medium transmisyjnym (kablem,
światłowodem, na podczerwień, radiowo) pracujących pod kontrolą zaawansowanego
oprogramowania w celu przesyłania danych (za pomocą protokołu
transmisyjnego np.: TCP/IP, IPX) pomiędzy poszczególnymi stacjami roboczymi
(komputerami połączonymi w sieć). Mówiąc ludzkim językiem sieć to kilka
komputerków połączonych ze sobą kabelkiem po to żeby można było grać w gierki z
sąsiadem. - chociaż, to wiedzą chyba wszyscy.
Jaką sieć dla "Kowalskiego"

Jak się pewnie domyślacie rodzajów technologii sieciowych jest wiele (Token
Ring, Token Bus, ATM, FDDI, Ethernet ...). My jednak zajmiemy się
najpopularniejszym dzisiaj rozwiązaniem mianowicie wymienionym powyżej
Ethernet-em (innymi lepiej nie zawracać sobie głowy). Oto zalety tego
rozwiązania:

Pozwala on w łatwy sposób połączyć kilka stacji roboczych w sieć (oto
chyba nam chodzi)
Elementy do stworzenia własnej "Pajęczyny" są dostępne w każdym szanującym
się sklepie komputerowym
Informacje o jej konstrukcji są szeroko dostępne
Pozwala na osiągnięcie wystarczająco wysokich prędkości transmisji (nawet
do kilku Gbit/s - 1000Base-T )
Jest stosunkowo tani w budowie i utrzymaniu


Każdą sieć charakteryzują pewne wielkości fizyczne takie jak zasięg,
topologia (warunkująca technologię użytą przy jej konstrukcji), maksymalną
przepustowość itd. Na jej budowę składają się elementy pasywne - czyli
elementy nie wprowadzające żadnych zmian w przesyłanym sygnale (kable, złącza
wtyczki) oraz elementy aktywne emitujące oraz odpowiednio wzmacniające
sygnał w sieci (karty sieciowe, HUB-y, wzmacniaki itd.). Dobra! Wymieniam te
wszystkie elementy, standardy... lecz powstaje pytanie jak to wszystko połączyć?
Nie wdając się w szczegóły podstawą sieci jest komputer wyposażony w kartę
sieciową. Stacje robocze łączymy za pomocą medium transmisyjnego (np. kabla)
przyłączanego do złącza karty sieciowej. Dalej wystarczy zainstalować
oprogramowanie i można się już rozkoszować urokami sieci, przesyłać dane, grać w
gry i rozmawiać bez końca etc. Poniżej postaram się przybliżyć wszystkie te
elementy, oraz przedstawić podstawowe podziały i relacje występujące w sieciach.
W kolejnych działach przedstawię dokładny opis oraz funkcje wszystkich
komponentów sieciowych wraz ze sposobem ich instalacji.
Środowisko sieci ...

... definiuje relacje występujące pomiędzy poszczególnymi stacjami roboczymi
pracującymi w sieci. Ponadto opisuje sposób przyłączania komputerów,
współdzielenie zasobów, udostępnianie plików, drukarek etc.
Zasadniczo wyróżnia się dwa typy sieci: równorzędne (każdy-z-każdym) oraz
dedykowany serwer. Podział ten jest nieco sztuczny lecz doskonale opisuje reguły
zachodzące w sieciach.
Sieci równorzędne - jak sama nazwa wskazuje obsługują nie
zhierarchizowany model współdzielenia zasobów sieciowych. Sztandarowym
przykładem jest tu najpopularniejsza dziś sieć Microsoft Networks. Po
połączeniu komputerów i instalacji w/w systemu każdy użytkownik ma prawo
udostępniać oraz korzystać z innych zasobów w nieograniczony sposób (stąd
peer-to-peer - każdy-z-każdym). Wszystkie stacje uczestniczące w sesji
komunikacyjnej mają podobny stopień kontroli nad nią ze względu na brak jednej
wydzielonej jednostki zarządzającej ruchem w sieci. Takie rozwiązanie wydaje
się być idealne dla małych instalacji blokowych gdzie nie ma sensu
ograniczanie dostępu do danych. Lecz już w rozległych sieciach firmowych nie
jest tak chętnie stosowane ze względu na nikłe zabezpieczenia oraz niewielkie
możliwości zarządzania. Występuje tu także problem ze składowaniem plików, w
konsekwencji utrudnienie tworzenia kopii zapasowych, oraz chaos związany z
koniecznością zapamiętania wielu haseł (po kilka dla każdego komputera).
Dedykowany serwer Przyjęcie tzw. modelu klient-serwer zmusza nas do
przeznaczenia jednego lub więcej komputerów na serwer sieciowy. Stacja ta
wykorzystywana jest do ściśle określonych zadań mających na celu organizację
oraz uproszczenie operacji wykonywanych w sieci. W tym przypadku dane będące
często w użytku są gromadzone na serwerze. Dzięki takiemu rozwiązaniu
zapobiega się tworzeniu duplikatów oraz znacznie ułatwia się proces dostępu do
potrzebnych informacji. Ponadto można się pokusić o zastosowanie systemu
terminali które nie posiadają własnych dysków sztywnych i korzystają z systemu
zainstalowanego na serwerze. Umożliwia to dostęp do swojego konta użytkownika
z każdej stacji podłączonej do sieci. Kolejną funkcją oferowaną przez serwer
jest system automatycznego przydzielania adresu IP (DHCP) oraz serwer nazw
DNS, nie mówiąc już o udostępnianiu Internetu. Idąc dalej powstaje możliwość
"postawienia" serwera poczty elektronicznej, WWW, czy nawet dedykowanego
serwera QUAKE. W małych sieciach funkcje te może spełniać jeden komputer lecz
już w przypadku większych konstrukcji gdzie liczy się wydajność, dla
ważniejszych procesów przeznacza się inne maszyny. Możliwości jest naprawdę
multum. Na wymienienie ich wszystkich wraz z opisem przeznaczę osobny artykuł.


Zasięg sieci

Sieci komputerowe zostały podzielone ze względu na swoją wielkość.
Najbardziej elementarna jest (interesująca nas) sieć lokalna -
LAN (local area network). Pozwala ona połączyć urządzenia sieciowe
(Komputery, Drukarki, Serwery) znajdujące się w niewielkiej odległości od siebie
(powiedzmy do kilku budynków) i współdzielić je między użytkownikami.
Niestety w wielu przypadkach niezbędna jest wymiana informacji ze stacjami
roboczymi znajdującymi się np.: na drugim końcu miasta lub kraju, takiego
zasięgu nie posiada już żaden LAN. W takim przypadku stosuje się pewne
urządzenia sieciowe (bramki) w celu połączenia ze sobą odległych sieci. Takie
zespolenie (ach ta matma :-)) nazywamy siecią rozległą WAN
(Wide area network) obejmuje ona duże tereny geograficzne np. nasza polska
chluba "Pol34" . Rozróżniamy także sieć MAN (sieć miejska) oraz sieci
korporacyjne. Do samej sieci rozległej nie mamy bezpośredniego dostępu służy ona
tylko do przesyłania danych pomiędzy poszczególnymi LAN-ami oraz serwerami.
Pod koniec naszej wycieczki docieramy do Internetu tzw.
"sieć sieci" analogicznie łączy ona Wide area network-i w światową pajęczynę -
dzięki której oglądasz np.: tą stronę. Istnieje także pewien rodzaj sieci
wirtualnej VPN (Virtual Priwate Network), która to zezwala
tworzyć wirtualne połączenia sieciowe za pomocą Internetu - ale to już inna
bajka
Topologia

Topologia: definiuje budowę sieci, oraz zastosowanie danego medium
transmisyjnego. Ze względu na wybraną topologię stosuje się dany rodzaj złącz
oraz urządzeń aktywnych, a w konsekwencji warunkuje maksymalną przepustowość
sieci.
Zasadniczo istnieją 2 podstawowe topologie używane w sieciach kablowych :
Topologia magistrali (zwana popularnie BNC, choć nie jest to poprawna nazwa)
oraz topologia gwiazdy.
Topologia magistrali - do łączenia stacji roboczych stosuje
się kabel koncentryczny. Ma ona postać jednego ciągłego przewodu łączącego
poszczególne komputery. Można ją przyrównać do lampek na choinkę gdzie
światełka reprezentują hosty a przewód kabel sieciowy. Umożliwia uzyskanie
maksymalnej przepustowości magistrali 10Mb/s (wystarcza do większości domowych
zastosowań). Jest wzorowana na sieci "Arcnet" Okablowanie używane w sieci
o topologii magistrali (w/g standardów)

10Base-2 - cienki ethernet (Thin Ethernet)
10Base-5 - gruby ethernet (Thick Ethernet) Topologia
gwiazdy - jest najczęściej stosowaną dziś technologią. Charakteryzuje się
tym, iż komputery przyłącza się za pomocą kabla do centralnie położonego
koncentratora (HUB-a) tworząc w ten sposób swoistą rozgwiazdę (z stąd też
nazwa). Jako medium transmisyjnego używa się tu skrętki nie ekranowanej (UTP)
(podobna do kabla telefonicznego) lub światłowodu. Maksymalna przepustowość
magistrali wynosi do 1 Gb/s. Najbardziej znane typy okablowania
wykorzystywane w "gwieździe" (w/g standardów)

10Base-T, 100Base-T - Skrętka (UTP - Unshielded
twisted-pair cable) kategorii 3 i 5
10Base-FL - Światłowód (Fiber Optic Cable) Jako
ciekawostkę można podać także topologię pierścienia wykorzystywaną w sieciach
Token Ring. Jest ona bardzo podobna do sieci BNC z tą różnicą, iż końcówki
kabli nie są zakończone terminatorami lecz łączą się ze sobą tworząc coś na
wzór okręgu.
Zgodnie ze specyfikacją możliwe jest łączenie poszczególnych sieci oraz
technologii sieciowych (zmienia się interfejs a nie oprogramowanie i
protokoły) w ten sposób można np. zwiększyć rozpiętość magistrali.
Niewiele z dzisiaj istniejących sieci posiada czystą topologię magistrali
lub gwiazdy. Już podczas połączenia ze sobą kilku HUB-ów oraz Switch-a
powstaje topologia drzewa. Gdy połączymy ze sobą różne topologie np. UTP i BNC
powstanie tzw. Sieć Mieszana.
Swoją topologię posiadają także sieci radiowe tzw. WLAN
(Wireless LAN). Tu komputery nie komunikują się za pomocą standardowego medium
lecz poprzez fale radiowe wysyłane przez wyspecjalizowane urządzenia nadawczo
odbiorcze.
IBSS - (Independet Basic Service Set) - sieć niezależna
charakteryzuje się tym, iż każda stacja nadawczo odbiorcza ma ten sam
priorytet i komunikuje się z innymi komputerami bezpośrednio, bez żadnych
dodatkowych urządzeń aktywnych kierujących ruchem w LAN-ie.
BSS - (Basic Service Set) - sieć zależna; w tym przypadku ruchem w
sieci kieruje tzw HUB AP. Teraz wszystkie komputery należące do danej podsieci
nie komunikują się już bezpośrednio ze sobą lecz za pomocą owego
koncentratora.
ESS - (Extended Service Set) - sieć złożona; sieć ta powstaje przez
połączenie ze sobą co najmniej dwóch struktur BSS. W ten sposób można stworzyć
naprawdę złożoną konstrukcję gdzie urządzenia poruszające się po terenie
objętym zasięgiem sieci są przełączanie z jednego HUB-a AP do drugiego
charakteryzującego się najsilniejszym w danych warunkach sygnałem



Elementy aktywne
Każda sieć musi posiadać elementy aktywne (tzw. urządzenia sieciowe). Jak już napisałem powyżej służą one do
wysyłania, przesyłania, wzmacniania, modyfikowania danych "wędrujących" po
sieci. Najważniejsze z nich to:


Karta sieciowa (NIC - Network Interface Card) - jest
odpowiedzialna za połączenie stacji roboczej z siecią, posiada ją każdy
komputer w sieci i to do niej dołącza się kabelki.
Koncentrator (HUB) - jest to centralne urządzenie sieciowe
stosowane w sieciach UTP. Łączy ze sobą wszystkie stacje robocze (każdy
komputer jest połączony z HUB-em kablem). Możliwe jest łączenie HUB-ów w
celu przedłużenia sieci lub uzyskania większej liczby portów.
Przełącznik (switch) - jest to zaawansowane urządzenie
pozwalające (podobnie jak HUB) połączyć wiele sieci (komputerów). Zapobiega
on zapychaniu się sieci przesyłając pakiety tylko do portów docelowych.
Regenerator (repeater, wzmacniak) - jak sama nazwa wskazuje służy
do wzmacniania sygnału. Stosuje się go głównie do przedłużenia długości
magistrali w sieciach opartych o okablowanie BNC
Mostek (bridge) Odpowiednik switch-a w sieciach BNC, z tą różnicą
iż pozwala zazwyczaj połączyć ze sobą tylko 2 podsieci
Router (bramka, gateway) - jedno z najdroższych i najbardziej
skomplikowanych urządzeń w sieciach LAN (i nie tylko). Umożliwia połączenie
wielu segmentów sieci oraz wybiera najszybszą drogę do przesłania pakietów.
Ponadto stosowany do translacji adresów. W naszym przypadku może posłużyć do
połączenia sieci lokalnej do Internetu.
Transceiver - służy jako "przejściówka" z portu AUI (występuje w
niektórych kartach sieciowych, podobny do portu Jojstick-a) na dowolny inny
typ okablowania.
Konwerter nośników - urządzenie zezwalające na łączenie ze sobą
różnych mediów transmisyjnych, przeprowadzając konwersje sygnału z jednego
standardu na drugi. ponadto w sklepach dostępne mogą być wszelkiej
maści zintegrowane elementy sieciowe typu Storage Station, Print serwers.
Stosowane są najczęściej w biurach w celu uproszczenia użytkowania niektórych
urządzeń.
Więcej o Ethernet-cie po kliknięciu zakładki "Zasada
działania".
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza