ďťż

24obycz (2)

Lemur zaprasza

OBYCZAJOWOŚĆ
POLSKI XVI WIEKU



WIEŚ
I JEJ UROKI



JAN KOCHANOWSKI



Są to fraszki
Czarnoleskie w których poeta zawarł pochwałę spokojnego,
szczęśliwego życia na wsi, gdzie zaistniały
odpowiednie warunki do uprawiania twórczości poetyckiej, a czarnoleska lipa urosła do rangi symboli.



“Na lipę”



Poeta wyznał, że w jej
dobroczynnym cieniu chronił się chętnie, tu bowiem nie dochodziły
promienie słoneczne nawet w południe, w największy upał.
Znajdował ukojenie w powiewie wiatru i śpiewie ptaków.
Pochwała odpoczynku, wiejskiego życia. Fraszka o
charakterze pochwalnym. Fraszka przedstawia idylliczną naturę
arkadyjską, która dostarcza człowiekowi różnych
pożytków, zaś życie zgodne z nią daje ludziom ukojenie,
beztroskie bytowanie i szczęście.



“Na dom w Czarnolesie”



Charakterystyka
podstawowych ideałów życiowych człowieka renesansu. Są to
przede wszystkim czyste sumienie, zdrowie, życzliwość ludzka i
skromność obyczajów. Dom ten jawi się jako arkadia
spokoju i radości.



“Pieśń
świętojańska o sobótce”



Utwór
liryczny o charakterze sielankowym. Składa się z krótkiego
wstępu, opisującego obchody
Sobótki na wsi w wieczór Świętojański. Potem następuje
pieśni dwunastu panien. Obok
nuty miłosnej, w pieśniach poszczególnych panien brzmi
pochwała życia na wsi, znana z utworu Reja “Żywot człowieka
poczciwego”.



Panna XII



Pochwała wsi gdzie
ludzie żyją bezpiecznie i spokojnie. Ci co żyją w miastach,
na dworze lub są marynarzami to narażają się na
niebezpieczeństwo. Na wsi człowiek spokojnie zajmuje się swoim
polem. Uczciwie zaopatruje rodzinę i zajmuje się dobytkiem.
Dobytek gospodarzowi przynosi pożytek. Wokoło śpiewają ptaki.
Skrzętna gospodyni krząta się i pomaga mężowi, a dobrobyt
pomaga uniknąć awantur. Dzieci uczą się życia skromnego i
umiarkowanego.



MIKOŁAJ REJ



“Mnich”



Rej otwarcie krytykuje
mnichów (bestie, wyzyskiwacze, próżniacy). Porównuje ich do
starych diabłów, szalonych i bezdusznych ludzi, którym bark
wiary, nauki i bogobojności. Naśmiewa się z ludzi, którzy
uważają kleryków za świętych, bogacili się. Tych nazywa
największymi szaleńcami.



“Pleban pieska
na cmentarzu pochował
”



Rej wskazuje na
chciwość duchowieństwa. Krytycznie ocenia postawę biskupa,
który za pieniądze uznał psa za chrześcijanina. Wskazuje to
też na przewrotność ludzi - czasem nie chcą pochować ludzi na
cmentarzu, ale chowają psa - zwierzę. A łakomy na pieniądze
biskup “uwierzył” w historyjkę plebana aby zgarnąć
dukaty.



“Baba co w
pasyją płakała”



Poeta naśmiewa się z
księdza i baby, która płacze podczas wielkopostnego
nabożeństwa. Kobieta płacze bo głos księdza przypomina jej
głos ukochanego osiołka, który zdechł. Docina, śmieje się z
księdza (zapewne bardzo grubego) przypominającego grubego
osiołka, spasionego i zadbanego. Jest to też przytyk do
wartości księży i ich zawziętości, w myśl przysłowia
“Uparty jak osioł”.



“Żywot
człowieka poczciwego”



W utworze tym
zauważamy, że nie obca jest Rejowi reguła “Złotego
środka” czyli życia zgodnie z naturą, umiejętność
cieszenia się życiem. Człowiek poczciwy według Reja powinien
osiąść wraz z rodziną w cichym wiejskim majątku, bo celem
ziemianina jest praca na własnym wiejskim gospodarstwie. Życie
toczyć się powinno tu zgodnie z naturą. Człowiek powinien
podporządkować się rytmowi przyrody, zmienności pór roku i
wynikającym z nich obowiązkom. (patrz także punkt 25.1)



“Krótka rozprawa...”



Stosunki panujące na
wsi - patrz punkt 23.2



SZYMON SZYMONOWIC



“Żeńcy”



Szymonowic prezentuje
wieś dwojako: przynoszącą bogactwo i swobodną staroście
(ekonomowi) oraz ciężką pracę i niedolę robotników i
chłopów. Chłop zależny jest bowiem od starosty. Musi go
słuchać (ile pracować, kiedy jeść, co mówić). Starosta ma
pełną swobodę, pełnię władzy nad chłopem bo sprzyja mu prawo i siła
(bogactwo i bicz). Chłop pańszczyźniany, robotnik folwarczny
lub rolnik ma ciężkie życie, pełne cierpienia. Zależny jest
od pana, który jest surowy, ostry i nie żałuje bata czy korbacza.
Chłop żyje w ciągłym strachu, by nie powiedzieć czy nie
zrobić czegoś co rozgniewało by pana. Chłop nie pracuje w
zgodzie z prawami natury lecz prawami ustanowionymi
przez Pana.



Sielanka realistyczna (“Żeńcy”) ukazuje
prawdziwe oblicze wsi i warunki życia chłopa wraz ze wszystkimi
jego wadami i ciężarem jakie ono nakłada. Nie ukazuje zgodnie
z konwencją renesansu życia pięknego, zgodnie z naturą, bez
trosk i cierpień, brak afirmacji życia, będącej
podstawową cechą utworów renesansowych. Realistyczna,
prawdziwa rzeczywistość, obraz wsi, obdarty ze wszystkich
złudzeń i wyobrażeń o lekkim i przyjemnym życiu na wsi.



OBLICZE SZLACHTY XVI WIEKU



“O POPRAWIE RZECZY POSPOLITEJ”
FRYCZ-MODRZEWSKI




    lKSIĘGA I [o obyczajach]l


Jest to traktat o
uczciwości i rozumie, który ma wspomagać działanie każdego
człowieka. Mówi też o sprawiedliwości;
wszyscy są równi. Za najwyższą cnotę uznaje on rozum
(humanista). Zlikwidowanie żebractwa przez przytułki. Żąda
opieki nad starcami i kalekami. Postuluje o ograniczenie
wywozu zagranicę zboża, aby nie było głodu w kraju. Pragnie
wprowadzenia urzędu czuwającego nad jakością i ceną
towarów. Należy kultywować tradycje i obyczaje
każdego narodu




    lKSIĘGA IVl


Nawołanie do reformy
kościoła. Duchowieństwo zasługuje na krytykę. Powinno propagować
wartości duchowe i moralne, a nie zabiegać o doczesność,
jednocześnie pragnąc władzy.




    lKSIĘGA Vl


Krytyka ludzi nie
pragnących wykształcenia i źle traktujących nauczycieli.
Pieniądze zamiast wydawać na zabawy i stroje należy wydać na
naukę. Korzyści płyną też dla państwa i religii.
Nauczycielami nie powinni być księża lecz ludzie świeccy.
Uczący w duchu wiary. Łączenie moralności i wykształcenia
intelektualnego.



FRASZKI I PIEŚNI
JANA KOCHANOWSKIEGO



“O Kapelanie”



Dowcipna anegdota o
kapelanie, który na wymówkę królowej, że zaspał i późno wyszedł na
mszę, tłumaczył się, że wogóle nie spał tej nocy.
Kochanowski naśmiewa się z kościoła i z duchownych
rozpustnych, pijących i nie spełniających swoich obowiązków.



“O Kaznodzieji”



Mowa o duchownych,
którzy prawią kazania, ale się do nich nie stosują. Grzeszą,
ale potępiają na ambonie grzeszników. Są źli i przewrotni.



“O Doktorze Hiszpanie”



Opowiada ona anegdotę o
prawniku królewskim Rozjuszu, który wymknął się z grona
zabawiających się kielichem kompanów, jednak towarzysze zabawy
wywarzyli zamknięte drzwi jego pokoju i zaczęli
przepijać do niego tak, że następnego dnia się dziwił:
“Szedłem spać trzeźwo, a wstaję pijany”.



“Pieśń o
spustoszeniu Podola”



Patrz punkt 23.1.2



“Odprawa
posłów greckich”



Symbolem szlachty jest
na przykład Aleksander. Samolubny egoista, uciekający w swych
niecnych czynach do szantażu i przekupstwa. Ludzie żyjący w
zbytku, przepychu. Zepsuta i zdegenerowana młodzież to
przyszłość narodu. Młodzi ludzie mają albo mądrość albo
bogactwo. Te dwie sprawy nie łączą się nigdy. (patrz także w
punkcie 23.1.3)

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza