ďťż
Lemur zaprasza
Adres. JAKUB, sługa boży i Pana naszego Jezusa Chrystusa, dwunastu pokoleniom, które są w rozproszeniu, pozdrowienie. A. O PRÓBACH CHRZEŚCIJAŃSKIEJ CNOTY (1,2-18) POKUSACH I UFNOŚCI W BOGU. 2 Bracia moi, uważajcie za wielką radość, gdy wpadniecie w rozmaite pokusy, 3 wiedząc, że próba wiary waszej sprawuje cierpliwość. 4 Cierpliwość zaś dokonuje dzieła doskonałego, abyście byli doskonali i nienaganni, nie uchybiający w niczym. 5 Jeśli zaś kto z was potrzebuje mądrości, niech prosi od Boga, który daje wszystkim obficie i nie wymawia, a będzie mu dana. 6 Niech zaś prosi z wiarą, nic nie wątpiąc; bo kto wątpi, podobny jest do fali morskiej, poruszanej i miotanej wkoło wiatrem. 7 Niech więc taki człowiek nie sądzi, że otrzyma coś od Pana. 8 Człowiek chwiejnego umysłu jest niestały we wszystkich poczynaniach swoich. 9 Niech zaś brat poniżony chlubi się w podwyższeniu swoim, 10 a bogaty w poniżeniu swoim, albowiem jak "kwiat trawy" przeminie. 11 Wzeszło bowiem słońce palące i "wysuszyło trawę i opadł jej kwiat" i zginął wdzięk oblicza jego ; tak i bogacz w swych przedsięwzięciach zmarnieje. JAK DZIAŁA POKUSA. 12 Błogosławiony mąż, który wytrzyma pokusę, bo gdy będzie wypróbowany, otrzyma koronę życia, którą obiecał Bóg tym, co go miłują. 13 Niech nikt w pokusie nie mówi, że od Boga jest kuszony ; albowiem Bóg nie podlega pokusie do złego, a sam nikogo me kusi. 14 Lecz każdy bywa kuszony, gdy go własna pożądliwość pociąga i nęci. 15 Potem gdy pożądliwość pocznie, rodzi grzech, a grzech, gdy będzie wykonany, rodzi śmierć. 16 Przeto, bracia moi najmilsi, nie błądźcie. 17 Wszelki datek dobry i wszelki dar doskonały pochodzi z wysoka, zstępując od Ojca światłości, u którego nie masz odmiany, ani zaćmienia przemiany. 18 Zrodził nas bowiem dobrowolnie słowem prawdy, żebyśmy byli niejako początkiem jego stworzenia. B. O WIERZE OBJAWIAJĄCEJ SIĘ W UCZYNKACH (1,19 - 2,26) POWŚCIĄGAĆ JĘZYK. 19 Wiecie, bracia moi najmilsi. Niech zaś każdy człowiek będzie skory do słuchania, a powolny do mówienia i powolny do gniewu. 20 Gniew bowiem męża nie powoduje sprawiedliwości bożej. 21 Przeto od- rzuciwszy wszelki brud i nad- miar złości, przyjmijcie w cichości słowo wszczepione, które może zbawić dusze wasze. NIE TYLKO SŁUCHAĆ ALE I WYKONYWAĆ. 22 Bądźcie zaś wykonawcami słowa, a nie słuchaczami tylko; oszukującymi samych siebie. 28 Gdyż jeśli kto jest słuchaczem słowa, a nie wykonawcą ten podobny jest do człowieka, przypatrującego się przyrodzonemu obliczu swemu w zwierciadle ; 24 bo przyglądnął się sobie i od- szedł i zaraz zapomniał, jakim był. 25 Kto by zaś pilniej wejrzał w doskonałe Prawo wolności i wytrwał w nim i stał się nie słuchaczem zapominającym, ale wykonawcą czynu, ten błogosławiony będzie w działaniu swoim. 26 Jest zaś kto uważa się za pobożnego, nie powściągając języka swego, ale zwodząc serce swoje, tego pobożność jest próżna. 27 Pobożność czysta i niepokalana u Boga i Ojca ta jest : Nawiedzać sieroty i wdowy w ich ucisku, a siebie zachować nieskalanym od tego świata. 2 NIE KIEROWAĆ SIĘ WZGLĘDAMI. 1 Bracia moi, nie przebierając w osobach, miejcie wiarę w chwalebnego Pana naszego Jezusa Chrystusa. 2 Albowiem gdyby na zebranie wasze przyszedł mąż mający złoty pierścień, w świetnej szacie, a wszedłby też ubogi w brudnym odzieniu 3 i patrzylibyście na tego, co się odział w świetną szatę i rzeklibyście mu: Ty usiądź tu wygodnie, a ubogiemu rzeklibyście: Ty stój tam, albo siądź u podnóża nóg moich; 4 czyż nie sądzicie w duszy i nie staliście się sędziami o myślach złośliwych? 5 Słuchajcie, bracia moi najmilsi : Czyż Bóg nie obrał ubogich na tym świecie na bogatych w wierze i dziedziców królestwa, które Bóg obiecał tym, co go miłują ? 6 A wyście nie uczcili ubogiego. Czyż to nie bogacze przemocą was uciskają i czy nie oni ciągną was do sądów? 7 Czy nie oni bluźnią dobremu imieniu, którego wzywano nad wami ? WIERNOŚĆ WSZYSTKIM PRZYKAZANIOM. 8 Jeśli jednak wypełniacie Prawo królewskie według Pisma : "Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego" - dobrze czynicie; 9 jeśli zaś przebieracie między osobami - grzech popełniacie 1 Prawo potępia was jako przestępców 10 Lecz ktokolwiek zachowałby całe Prawo, a w jednym by upadł, stał się winnym wszystkiego. 11 Gdyż ten, co rzekł : "Nie cudzołóż," rzekł też "Nie zabijaj." Jeślibyś nie cudzołożył, ale byś zabijał, stałeś się przestępcą Prawa. 12 Tak mówcie i tak czyńcie, jak ci co mają być sądzeni przez Prawo wolności 13 Albowiem sąd bez miłosierdzia temu, co miłosierdzia nie czynił: miłosierdzie zaś przewyższa sąd. WIARA BEZ UCZYNKÓW NIEPOŻYTECZNA. 14 Cóż za pożytek, bracia moi, gdyby kto mówił, że ma wiarę, a nie miałby uczynków? Czyż wiara może go zbawić? 15 Jeśliby zaś brat i siostra byli nadzy 1 potrzebowali codziennej żywności, 16 a rzekłby im ktoś z was : Idźcie w pokoju, ogrzejcie się i nasyćcie się, lecz nie dalibyście im, czego potrzeba ciału, cóż to pomoże ? 17 Tak i wiara, jeśliby nie miała uczynków, martwa jest sama w sobie. 16 Ale powie kto : Ty masz wiarę, a ja mam uczynki; pokaż mi wiarę swą bez uczynków, a ja ci pokażę wiarę moją z uczynków. 19 Ty wierzysz, że jest jeden Bóg? Dobrze czy- nisz : czarci też wierzą i drżą. PRZYKŁAD WIARY ABRAHAMA. 20 Chcesz zaś wiedzieć, o człowiecze próżny, że wiara bez uczynków martwa jest? 21 Czyż Abraham, ojciec nasz, nie z uczynków został usprawiedliwiony, "ofiarowawszy Izaaka, syna swe- go, na ołtarzu?" 22 Widzisz, że wiara współdziała z jego uczynkami i z uczynków wiara stała się doskonałą. 23 I wypełniło się Pismo, które mówi : "Uwierzył Abraham Bogu i poczytane mu jest ku sprawiedliwości" i nazwany jest "przyjacielem bożym." 24 Widzicie, że człowiek bywa usprawiedliwiony z uczynków a nie z wiary tylko ? 25 Podobnie i Rahab nierządnica, czy nie została usprawiedliwiona z uczynków, gdy przyjęła posłów i inną drogą wypuściła ? 26 Albowiem jak ciało bez ducha jest martwe, tak i wiara bez uczynków jest martwa. C. JAK POSŁUGIWAĆ SIĘ JĘZYKIEM (3,1-18) 3 GRZECHY JĘZYKA 1 Bracia moi, niech wielu z was nie staje się nauczycielami, wiedząc, że cięższego sądu doznacie. 2 W wielu bowiem rzeczach upadamy wszyscy. Jeśli kto w słowie nie upada, ten jest mężem doskonałym ; może także na wodzy trzymać całe ciało. 3 A jeśli koniom wkładamy wędzidła w pyski, aby nam były posłuszne, to całym ciałem ich kierujemy. 4 Oto i okręty, choć wielkie są i przez potężne wiatry pędzone, kieruje malutki ster, dokąd zechce wola kierującego. 5 Tak i język jest wprawdzie małym członkiem, ale wielkie rzeczy dźwiga. Oto jak mały ogień jakże wielki las podpala. 6 I język jest jak ogień, świat nieprawości. Język jest między członkami naszymi tym, co plami całe ciało i zapala koło życia naszego, rozpalony przez piekło. 7 Wszelki bowiem rodzaj zwierząt i ptaków i wężów i innych poskramia się i jest poskromiony przez naturę ludzką ; ciecz języka nikt z ludzi nie może poskromić : zło niespokojne, pełne jadu śmiertelnego. 9 Nim to błogosławimy Boga i Ojca i nim przeklinamy ludzi stworzonych na "podobieństwo Boga." 10 Z tychże ust wychodzi błogosławieństwo i przekleństwo. Nie powinno tak być, bracia moi. 11 Czy, źródło wypuszcza z tej samej szczeliny słodką i gorzką wodę? 12 Czy może, bracia moi, figa rodzić winne jagody, albo winny szczep figi? Tak też słona woda nie może uczynić słodkiej. ZIEMSKA I NIEBIESKA MĄDROŚĆ. 13 Któż między wami jest mądry i wyćwiczony?. Niech przez dobre postępowanie pokaże uczynki swoje w skromnej mądrości. 14 Lecz jeśli gorzką zazdrość macie i spory są w sercach waszych, nie chciejcie się wynosić i być kłamcami przeciwko prawdzie. 15 Nie jest to bowiem mądrość z góry zstępująca, ale ziemska, cielesna, diabelska. 16 Gdzie bowiem zazdrość i spór, tam niestałość i wszelka zła sprawa. 17 Lecz mądrość, która jest z góry, najpierw z pewnością jest czysta, potem spokojna, skromna, ustępliwa, z dobrymi się zgadzająca, pełna miłosierdzia i dobrych owoców, nie stronnicza, bez obłudy. 18 A owoc sprawiedliwości bywa siany w pokoju dla czyniących pokój. D. O POKOJU I JEDNOŚCI WŚRÓD BRACI (4,1-17) 4 ZŁO Z POŻĄDLIWOŚCI 1 Skąd walki i kłótnie między wami ? Czy nie stąd ? z pożądliwość waszych, które wojują w członkach waszych ? 2 Pożądacie, a nie macie ; zabijacie i zazdrościcie, a nie możecie osiągnąć ; kłócicie się i walczycie, a nie macie, dlatego że nie prosicie 3 Prosicie, a nie otrzymujecie, dlatego że źle prosicie, abyście to na pożądliwości wasze 4 Cudzołożnicy, czy nie wiecie, że przyjaźń tego świata jest nieprzyjaciółką Boga? Ktokolwiek więc chciałby być przyjacielem tego świata, staje się nieprzyjacielem Boga. 5 Czy sądzicie, że na próżno mówi Pismo : Aż do zazdrości pożąda duch, który w was mieszka ? 6 Lecz większą łaskę daje. Przeto mówi : "Bóg pysznym się sprzeciwia, a pokornym łaskę daje." 7 Bądźcie więc poddani Bogu, Opierajcie się zaś diabłu, a uciecze od was. 8 Przybliżajcie się do Boga, a przybliży się do was. Oczyśćcie ręce, grzesznicy, i oczyśćcie serca, ludzié umysłu dwoistego. 9 Biadajcie i smućcie się i płaczcie ; śmiech wasz niech się obróci w żałość, a wesele w smutek. 10 Uniżcie się przed obliczem Pana, a wywyższy was. 11 Nie uwłaczajcie jeden drugiemu, bracia. Kto uwłacza bratu, albo kto sądzi brata swego, uwłacza Prawu i sądzi Prawo. Jeśli zaś sądzisz Prawo, nie jesteś wykonawcą Prawa, ale sędzią. 12 Jeden jest zakonodawcą i sędzia; który może zatracić i wybawić. Ty zaś kim jesteś, sędzio bliźniego ? ZUCHWAŁE PLANY. 13 Oto teraz wy, co mówicie : Dziś albo jutro pójdziemy do tego miasta i zabawimy tam przynajmniej rok i będziemy handlować i ciągnąć zyski ; 14 wy, którzy nie wiecie, co będzie jutro. 15 Czymże bowiem jest życie wasze? Parą jest, która na krótko się ukazuje, a potem zniknie, Zamiast tego, żebyście mówili : Jeśli Pan zechce. I : jeśli żyć będziemy, uczynimy to lub owo. 16 Teraz zaś chełpicie się w przechwałkach waszych. Wszelka taka chełpliwość zła jest. 17 Kto więc umie dobrze czynić, a nie czyni, ten grzeszy. E. RÓŻNE UPOMNIENIA I WSKAZÓWKI (5,1-20) 5 UPOMNIENIA BOGACZÓW. 1 Nuże teraz, bogacze, płaczcie, narzekając na nędze wasze, które przyjdą na was. 2 Bogactwa wasze zbutwiały, a szaty wasze mole zjadły. 3 Złoto i srebro wasze pordzewiało, a rdza ich będzie na świadectwo przeciw wam i pożerać będzie ciała wasze jak ogień: Naskarbiliście sobie gniewu w ostatnie dni. 4 Oto zapłata robotników, którzy żçli pola wasze, przez was zatrzymana, woła, a wołanie ich doszło "do uszu Pana zastępów." 5 Ucztowaliście na ziemi i w zbytkach utuczyliście serca wasze "w dzień zabijania." 6 Wyrzekliście się i zabiliście sprawiedliwego, a nie sprzeciwił się wam. ZACHĘTA DO WYTRWANIA. 7 Bądźcie więc cierpliwi, bracia, aż do przyjścia Pańskiego. Oto rolnik wygląda cennego owocu ziemi, cierpliwie czekając, aż spadnie deszcz "wczesny i późny." 8 I wy zatem bądźcie cierpliwi i utwierdzajcie serca wasze, o przybliżyło się przyjście Pańskie. 9 Nie narzekajcie, bracia, jedni na drugich, abyście nie byli sądzeni. Oto sędzia stoi przed drzwiami. 10 Bracia, bierzcie za przykład znoszenia zła, utrapienia i wielkiej cierpliwości proroków, którzy przemawiali w imię Pańskie. 11 Oto za błogosławionych mamy tych, co wytrwali. O cierpliwości Joba słyszeliście i koniec Pański widzieliście; że "litościwy jest Pan i miłosierny." 12 Przede wszystkim zaś, bracia, nie przysięgajcie ani na niebo, ani na ziemię, ani żadną inną przysięgą. Lecz wasza mowa niech będzie : Tak, tak ; Nie, nie ; abyście się pod sąd nie dostali. 13 Smuci się kto z was ? Niech się modli. Ma spokój ducha? Niech śpiewa. NAMASZCZENIU CHORYCH. 14 Choruje kto między wami? Niech wezwie kapłanów kościoła i niech się modlą nad nim, namaszczając go olejem w imię Pańskie ; 15 a modlitwa wiary wybawi chorego i ulży mu Pan; a jeśliby był w grzechach, będą mu odpuszczone. 16 Wyznawajcie więc jedni drugim grzechy swoje i módlcie się wzajemnie za siebie, abyście byli zbawieni, albowiem wiele może ustawiczna prośba sprawiedliwego. 17 Eliasz był człowiekiem w cierpliwości nam podobnym i w modlitwie prosił, żeby deszcz nie padał na ziemię i nie padał trzy lata i sześć miesięcy. 18 I znowu się modlił i niebo spuściło deszcz i ziemia dała swój owoc. 19 Bracia moi, jeśliby kto z was zbłądził z drogi prawdy i ktoś by go nawrócił, 20 niech wie, że kto nawrócił grzesznika z jego błędnej drogi, zbawi jego duszę od śmierci "zakryje mnóstwo grzechów." |