ďťż

oznaczenie statków według kodeksu morskiego i ustawy o rybołówstwie morskim

Lemur zaprasza

Opracowanie - Mariusz Rutowicz - Uniwersytet Gdański
(Administracja zaoczna)

Oznaczenie statków według
Kodeksu morskiego i ustawy o rybołówstwie morskim
W myśl obecnie obowiązującej ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. Kodeks Morski (
tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr 10 poz. 36 z późn. zm.) , zgodnie z tej że
artykułem 3 - statkiem morskim jest każde urządzenie pływające przeznaczone lub
używane do żeglugi na morzu i wodach z nim połączonych, a uczęszczanych przez
statki morskie, jak również mówi § 2 tegoż artykułu morskimi statkami handlowymi
są statki morskie przeznaczone lub używane do przewozu ładunku lub pasażerów, do
rybołówstwa morskiego lub eksploatacji innych bogactw morskich, do holowania lub
ratownictwa statków morskich i innych urządzeń pływających, do wydobywania
mienia zatopionego w morzu lub do innej działalności gospodarczej. Dodatkowo
Ustawa o rybołówstwie morskim precyzuje statek rybacki jako : statek
przeznaczony lub używany do połowów, przetwórstwa lub transportu złowionych
organizmów morskich oraz do celów szkoleniowych i naukowo-badawczych w zakresie
rybołówstwa morskiego, a także statek używany do obsługi hodowli organizmów
morskich.Definicja statku morskiego , pozwala określić szereg praw i
obowiązków związanych z jego użytkowaniem , stosownie do szerokiej gamy
zastosowań statków morskich. Jednym z obowiązków ciążącym na właścicielu statku
jest obowiązkowy wpis do Rejestru okrętowego. Zasady ewidencjonowania i
czynności rejestrowe reguluje Rozdział 2 Kodeksu Morskiego , a w odniesieniu do
statków rybackich szczegółowe przepisy stosuje się zgodnie z ustawą o
rybołówstwie morskim.
Zgodnie z ustawą statek stanowiący polską własność podlega obowiązkowi wpisu
do polskiego rejestru okrętowego, prowadzonego przez izbę morską właściwą dla
portu macierzystego statku. Statek, który nie podlega obowiązkowi wpisu do
rejestru okrętowego, a także statek w budowie może być wpisany do rejestru
okrętowego na wniosek właściciela. Statek uważany za stanowiący polską własność
wpisuje się do rejestru okrętowego na wniosek właściciela lub wszystkich
współwłaścicieli. Statek budowany w Polsce może być wpisany do rejestru
okrętowego, jeżeli położona została jego stępka lub wykonana została równorzędna
praca konstrukcyjna w miejscu wodowania. Dotyczy to również statku w budowie,
nie stanowiącego polskiej własności. Rejestr okrętowy dla statków, prowadzi izba
morska właściwa dla portu polskiego wskazanego przez armatora jako port
macierzysty statku.Rejestr okrętowy składa się z ksiąg rejestrowych
prowadzonych odrębnie dla statków stanowiących polską własność i uważanych za
stanowiące polską własność (rejestr stały),które uzyskały czasową polską
przynależność (rejestr tymczasowy),w budowie (rejestr statków w budowie). Za
czynności rejestrowe pobiera się opłaty rejestrowe, które stanowią dochód
budżetu państwa.Statek wpisany do rejestru stałego za granicą może być
wpisany do rejestru stałego w Polsce dopiero po wykreśleniu z rejestru
zagranicznego. Statek wpisany do rejestru stałego za granicą może być wpisany do
rejestru tymczasowego w Polsce dopiero po zawieszeniu jego dotychczasowej
przynależności. Wpis do rejestru zagranicznego statku stanowiącego polską
własność lub statku uważanego za stanowiący polską własność nie wywołuje skutków
prawnych przed wykreśleniem tego statku z polskiego rejestru okrętowego. Czasowe
nadanie statkowi, obcej przynależności nie wywołuje skutków prawnych przed
dokonaniem w polskim rejestrze okrętowym wpisu zawieszającego polską
przynależność.Rejestr okrętowy jest jawny. Osoby zainteresowane mogą żądać
uwierzytelnionych wyciągów i odpisów z rejestru.
W rejestrze stałym wpisuje się:

    kolejny numer rejestrowy statku i datę wpisu,
    nazwę lub oznaczenie identyfikacyjne, międzynarodowy sygnał wywoławczy
    oraz rodzaj i przeznaczenie statku,
    poprzednią nazwę lub oznaczenie identyfikacyjne oraz dane dotyczące
    poprzedniego rejestru i datę wykreślenia z tego rejestru,
    nazwę portu macierzystego statku,
    rok, miejsce budowy i nazwę stoczni, jeżeli dane te są znane, oraz
    określenie materiału głównego i rodzaju napędu statku,
    wymiary rejestrowe oraz pojemność statku,
    oznaczenie i adres właściciela lub wszystkich współwłaścicieli z
    określeniem ich udziałów we współwłasności oraz podstawę nabycia własności
    statku,
    oznaczenie i adres armatora statku,
    hipotekę morską i ograniczenia w rozporządzaniu statkiem,
    stwierdzenie przez izbę morską polskiej przynależności statku,
    stwierdzenie przez izbę morską zawieszenia polskiej przynależności statku,

    podstawę i datę wykreślenia statku z rejestru. W rejestrze
    tymczasowym, oprócz danych wymienionych powyżej wpisuje się:

      poprzednią przynależność statku i datę jej zawieszenia,
      okres, na jaki statek uzyskał polską przynależność,
      oznaczenie i adres przedstawiciela armatora w Polsce, jeżeli taki został
      ustanowiony. W rejestrze statków w budowie wpisuje się:

        kolejny numer rejestrowy statku w budowie i datę wpisu,
        oznaczenie identyfikacyjne statku w budowie,
        nazwę stoczni budującej statek,
        oznaczenie i adres właściciela statku w budowie,
        oznaczenie umowy o budowę statku,
        hipotekę morską. Każda zmiana danych w rejestrze okrętowym podlega
        wpisowi.
        Wpis do rejestru okrętowego następuje na podstawie zgłoszenia
        zainteresowanych, chyba że prawo przewiduje wpis na wniosek lub z urzędu. Do
        zgłoszenia okoliczności podlegającej wpisowi, w stosunku do statków stanowiących
        polską własność i statków uważanych za stanowiące polską własność, wpisanych do
        rejestru okrętowego, obowiązany jest właściciel statku.
        Wykreśla się z rejestru okrętowego statek, który:

          zatonął lub uległ zniszczeniu,
          zaginął,
          utracił polską przynależność,
          utracił charakter statku morskiego. W powyżej wymienionych
          przypadkach wykreślenie statku z rejestru okrętowego wymaga zgody wierzyciela
          hipotecznego, wyrażonej na piśmie. Wykreśla się z rejestru statków w budowie
          statek, który uległ zniszczeniu w trakcie budowy albo którego budowa została
          zaniechana, został wpisany jako statek do rejestru stałego w Polsce lub za
          granicą.
          Zgłoszenie do rejestru okrętowego powinno być dokonane w ciągu sześciu
          tygodni od dnia, w którym obowiązany do zgłoszenia dowiedział się o okoliczności
          podlegającej wpisowi do rejestru. W razie nie zgłoszenia statku lub okoliczności
          podlegających wpisowi do rejestru okrętowego izba morska stosuje, w celu
          przymuszenia do zgłoszenia, przepisy o postępowaniu przynaglającym w zakresie
          prowadzenia ksiąg wieczystych. Jeżeli obowiązany nie dokona zgłoszenia pomimo
          wezwania, izba morska może po przeprowadzeniu dochodzenia dokonać wpisu z
          urzędu, zaznaczając to w osnowie wpisu.
          Izba morska bada, czy zgłoszenie lub wniosek i dołączone do nich dokumenty
          odpowiadają pod względem treści i formy obowiązującym przepisom prawa, zgłoszone
          dane są zgodne z rzeczywistością, jeżeli ma w tym względzie uzasadnione
          wątpliwości. Do oceny skutków wpisu do rejestru okrętowego stosuje się przepisy
          o prawach jawnych z księgi wieczystej.Odnośnie ewidencjonowania i
          oznakowania statków rybackich oraz sprzętu rybackiego, szczegółowe przepisy
          zawiera Ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. Nr 34
          poz. 145 z późn. Zm.). Zgodnie z jej treścią każdy polski statek podlega
          ewidencji w okręgowym inspektoracie rybołówstwa morskiego właściwym dla jego
          portu macierzystego. Okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego, dokonując
          ewidencji statku rybackiego, ustala dla niego oznakę rybacką oraz wystawia
          zaświadczenie o wpisie do ewidencji i nadaniu oznaki. Statek rybacki oraz sprzęt
          rybacki powinny być oznakowane trwałą oznaką rybacką. Dla statków poniżej 300
          ton rejestrowych oznaka rybacka zastępuje oznaczenie nazwy i portu
          macierzystego.Minister rolnictwa i rozwoju wsi dodatkowo określił sytuację
          prawną statków rybackich rozporządzeniem z dnia 25.02.2000r. w sprawie sposobu
          prowadzenia ewidencji oraz zasad oznakowania statków rybackich, wzoru
          zaświadczenia o wpisie do ewidencji i nadaniu oznaki rybackiej oraz wysokości
          pobieranych opłat za wpis do ewidencji i wydanie zaświadczenia o wpisie (Dz. U.
          Nr 15 poz. 193).
          Po wpisaniu do rejestru okrętowego statek otrzymuje certyfikat okrętowy ,
          który stanowi dowód polskiej przynależności statku a statek w budowie -
          certyfikat statku w budowie.Statkowi nabytemu za granicą polski urząd
          konsularny może wydać tymczasowe świadectwo polskiej przynależności statku
          (świadectwo o banderze) ważne na okres nie dłuższy niż sześć miesięcy. O wydaniu
          świadectwa polski urząd konsularny zawiadamia właściwą izbę morską. W razie
          wydania certyfikatu okrętowego statkowi, który uzyskał czasową polską
          przynależność, dokumenty wydane takiemu statkowi przez organ prowadzący jego
          rejestr stały powinny zostać temu organowi zwrócone. O zwrocie armator statku
          zawiadamia izbę morską w terminie trzydziestu dni od dnia otrzymania certyfikatu
          okrętowego. W razie zawieszenia przez izbę morską polskiej przynależności statku
          stanowiącego polską własność lub uważanego za stanowiący polską własność,
          właściciel statku obowiązany jest zwrócić izbie morskiej certyfikat okrętowy w
          terminie trzydziestu dni od dnia wydania statkowi odpowiedniego dokumentu przez
          zagraniczny organ rejestrowy. Izba morska zawiadamia właściwe władze państwa
          rejestru stałego o ustaniu czasowej polskiej przynależności statku.
          Minister Transportu i Gospodarki Morskiej określił , w drodze rozporządzenia
          z dnia 12.11.1996r. w sprawie rejestru okrętowego (Dz. U. Nr 141 poz.659),
          sposób prowadzenia rejestru okrętowego i postępowanie rejestrowe, wzory ksiąg
          rejestrowych, wzór certyfikatu okrętowego, certyfikatu statku w budowie i
          świadectwa o banderze, tryb ich wydawania oraz koszty postępowania rejestrowego.

          Statek stanowiący polską własność, który nie podlega obowiązkowi wpisu do
          rejestru okrętowego i nie został wpisany do tego rejestru, powinien być
          zarejestrowany w urzędzie morskim właściwym dla swojego portu macierzystego.
          Obowiązek ten nie dotyczy statków używanych do celów sportowych lub
          rekreacyjnych o długości do 5 m, nie uprawiających żeglugi
          międzynarodowej.Dokument rejestracyjny wydany przez urząd morski stanowi
          dowód polskiej przynależności statku nie wpisanego do rejestru okrętowego. Za
          wydanie dokumentu rejestracyjnego urząd morski pobiera opłatę , która stanowi
          dochód budżetu państwa.
        • zanotowane.pl
        • doc.pisz.pl
        • pdf.pisz.pl
        • teen-mushing.xlx.pl
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza