ďťż
Lemur zaprasza
Rozdział 6 [ ] Tym razem zajmiemy się jeszcze jedną opcją w programie "Kółko i Krzyżyk". Dodamy opcje wpisywania imion. W końcu głupio jest jak na przyciskach widnieje napis "Gracz 1", "Gracz 2". Zrób tak: l Umieść na formularzu dwa komponenty Edit i przyciskl l Treść procedury:l procedure TMain1stGame.Button11Click(Sender: TObject); begin speedb.caption:=edit1.text; speedb2.caption:=edit2.text; end; Prawda, że proste? Przydałaby się jakaś pomoc tj. Pomoc na pasku stanu. Jeżeli umieściłeś na formularzu komponent StatusBar zrób coś takiego. l Zmień jego właściwość AutoHint na True. l l Zaznacz wszystkie przyciski (oprócz przycisku: "Nowa tura", "Gracz 1", "Gracz 2" i wpisz w Inspektorze Obiektów w pole Hint np. coś takiego:l Kliknij nań | Kliknij przycisk, aby postawić kółko lub krzyżyk. Zauważ, że oba zdania oddziela znak "|" - Pipeline. To co jest przed tym znakiem pojawiać się będzie gdy ktoś najedzie myszą na przycisk, a drugi człon pojawiać się będzie na pasku zadań. To już chyba wszystko jeśli chodzi o program Kółko i Krzyżyk. Kod źródłowy tego programu możesz znaleźć na mojej stronie: Jeżeli unowocześniliście ten program to przyślijcie mi jego kod źródłowy, a nowa wersja będzie umieszczona na stronie. Mój adres: Nie napisałem nic o kodach źródłowych. Jeżeli chcesz przenieść na komputer kolegi kod źródłowy wystarczą pliki z rozszerzeniem *.pas, *.dpr, *.dfm. Pozostałe kompilator odbuduje podczas kompilacji. Teraz należałoby wspomnieć coś o innych funkcjach Delphi. Istnieją tzw. wyjątki. Dzięki temu zawsze możesz poinformować o błędzie np. try //kod programu except //wyjątek Objaśnienie: Słowo try (od ang. Spróbuj) oznacza akcje po której nastąpi wykonanie funkcji która jest pod słowem try Po słowie except następuje kod wyjątku. Istnieje także słowo finally które wstawia się zamiast słowie except. Po nim można umieścić funkcje która zostanie wykonana niezależnie od tego czy nastąpił wyjątek. Przydatną funkcją jest funkcja losowania. x:=10; randomize; edit1.text:=inttostr(random(x)); W oknie Edit następi wylosowanie liczb z zakresu od 1 do 9. Procedurę losującą oznacza się słówkiem random. Często zachodzi potrzeba wyświetlenia drugiego okna. W tym celu należy z menu File wybrać New Form i zapisać ją. Później w procedurze np. Button1 napisać: Form2.showmodal; w przypadku gdy drugie okno jest nazwane Form2. Słówko showmodal oznacza, okno modalne tj. takie, które będzie można modelować, czy zmieniać położenie. W przeciwnym wypadku wystarczy tylko słówko show. [ ] |