ďťż

rozdzial06

Lemur zaprasza

Rozdział 6
 [ ]


Tym razem zajmiemy się jeszcze jedną opcją w programie
"Kółko i Krzyżyk". Dodamy opcje wpisywania imion. W końcu głupio
jest jak na przyciskach widnieje napis "Gracz 1", "Gracz 2".


Zrób tak:



l
Umieść na formularzu dwa komponenty Edit i przyciskl

l
Treść procedury:l


procedure TMain1stGame.Button11Click(Sender: TObject);

begin

speedb.caption:=edit1.text;

speedb2.caption:=edit2.text;

end;


Prawda, że proste? Przydałaby się jakaś pomoc tj. Pomoc na
pasku stanu. Jeżeli umieściłeś na formularzu komponent StatusBar zrób
coś takiego.



l
Zmień jego właściwość AutoHint na True. l

l
Zaznacz wszystkie przyciski (oprócz przycisku: "Nowa
tura", "Gracz 1", "Gracz 2" i  wpisz w
Inspektorze Obiektów w pole Hint np. coś takiego:l


Kliknij nań | Kliknij przycisk, aby postawić kółko lub krzyżyk.


Zauważ, że oba zdania oddziela znak "|" - Pipeline.
To co jest przed tym znakiem pojawiać się będzie gdy ktoś najedzie myszą na
przycisk, a drugi człon pojawiać się będzie na pasku zadań. To już chyba
wszystko jeśli chodzi o program Kółko i Krzyżyk. Kod źródłowy tego
programu możesz znaleźć na mojej stronie:
Jeżeli unowocześniliście ten program to przyślijcie mi jego kod źródłowy,
a nowa wersja będzie umieszczona na stronie.

Mój adres:  


Nie napisałem nic o kodach źródłowych. Jeżeli chcesz
przenieść na komputer kolegi kod źródłowy wystarczą pliki z rozszerzeniem
*.pas, *.dpr, *.dfm. Pozostałe kompilator odbuduje podczas kompilacji.


Teraz należałoby wspomnieć coś o innych funkcjach Delphi.
Istnieją tzw. wyjątki. Dzięki temu zawsze możesz poinformować o błędzie
np.


try

//
kod programu


except


//wyjątek


Objaśnienie: Słowo try (od ang. Spróbuj) oznacza akcje
po której nastąpi wykonanie funkcji która jest pod słowem try 

Po słowie except następuje kod wyjątku. Istnieje także słowo finally
które wstawia się zamiast słowie except. Po nim można umieścić
funkcje która zostanie wykonana niezależnie od tego czy nastąpił wyjątek.


Przydatną funkcją jest funkcja losowania. 


x:=10;

randomize;

edit1.text:=inttostr(random(x));


W oknie Edit następi wylosowanie liczb z zakresu od 1 do
9. Procedurę losującą oznacza się słówkiem random.


Często zachodzi potrzeba wyświetlenia drugiego okna. W tym
celu należy z menu File wybrać New Form i zapisać ją. Później w procedurze
np. Button1 napisać:


Form2.showmodal;


w przypadku gdy drugie okno jest nazwane Form2. Słówko showmodal
oznacza, okno modalne tj. takie, które będzie można modelować, czy
zmieniać położenie. W przeciwnym wypadku wystarczy tylko słówko show.





 [ ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza