ďťż

swot

Lemur zaprasza

Analiza
SWOT



Analiza
SWOT jest jedną z najczęściej stosowanych metod analizy strategicznej.

Polega na analizie silnych i słabych stron organizacji oraz szans i zagrożeń
które się przed nią pojawiają.

SWOT, to skrót od: strengths,
weaknesses, opportunities, threats.

Podstawą
analizy, jest określenie celów strategicznych przedsiębiorstwa. Wymaga to
ustalenia stanu obecnego w jakim znajduje się organizacja, czym ma stać się w
przyszłości (wizja) oraz w jaki sposób firma może osiągnąć zamierzony stan
(droga dojścia do celu).

Najbardziej istotnym elementem analizy SWOT jest diagnoza określająca obecny
stan organizacji ze szczególnym uwzględnieniem jej silnych i słabych stron.


Ważne jest, aby w tej analizie brali udział wszyscy menedżerowie firmy. Zapewni
to po pierwsze możliwość pełnego wglądu w stan obecny firmy, jak również
pozwoli na pełną integrację wokół celu jakim jest jej dalszy rozwój.

Do silnych stron organizacji można zaliczyć jej udział w rynku, kontrolowane
przez nią zasoby, misję firmy wokół której silnie zintegrowani są jej
pracownicy oraz wszystkie te elementy które w sposób pozytywny wyróżniają ją od
konkurencji.

Słabymi stronami są te wszystkie elementy które ograniczają sprawność
przedsiębiorstwa oraz mogą negatywnie wpływać na jej rozwój. Mogą nimi być:
nadmierna biurokracja lub sformalizowanie stosunków wewnętrznych, brak
integracji pracowników z misją firmy. Wszystkie te nieprawidłowości mają
charakter stały i nasilający się.

Kolejnym etapem analizy SWOT jest prognoza. Pozwala ona na określenie szans i
zagrożeń jakie w najbliższym czasie pojawią się przed przedsiębiorstwem.

Otoczenie w jakim znajduje się każda organizacja, stawia ją wobec szeregu
gwałtownych zmian które mogą wpływać na jej działanie. Istotna jest umiejętność
dostrzegania tych zmian jako szanse (okazje) lub zagrożenia dla jej rozwoju.

Większość tych wydarzeń zachodzi w tzw. subotoczeniach organizacji:

- obszar ogólnych zmian politycznych, ekonomicznych i społecznych;

- obszar zmian zachodzących na rynku którego jest uczestnikiem;

- obszar zmian technologicznych (innowacje);

- organizacje konkurencyjne oraz współdziałające (dostawcy).

Szansami i zagrożeniami firmy mogą być zarówno działania zainicjowane przez
zarządzających przedsiębiorstwem, np. jego polityka personalna, system relacji
z klientami czy też obsługa serwisowa, jak również sytuacje nie związane z
strategią firmy, np. stawki podatków i akcyz, pojawienie się konkurencji.

Efektem analizy SWOT jest zestaw dobrze zdefiniowanych czynników mających wpływ
na stan organizacji. Na ich podstawie zarządzający mogą opracować i wybrać
strategię działania.

Prawidłowo przeprowadzona analiza SWOT powinna skupiać się na ograniczeniu lub
wyeliminowaniu słabych stron organizacji, oraz na pielęgnowaniu dostrzeżonych
jej silnych elementów.

Cele stawiane przed przedsiębiorstwem, powinny uwzględniać określone w analizie
szanse i zagrożenia które mogą zakłócić lub wspomóc realizację założeń
strategicznych.

Analiza SWOT jest często wykorzystywana w działalności firm consultingowych,
jako pomoc w formułowaniu strategii organizacji. Jej prostota zapewnia wmiarę
przejrzystą diagnozę stanu obecnego firmy, oraz umożliwia wskazanie dlaszych
kierunków jej rozwoju.

Analiza typu SWOT może obejmować różne sfery działalności przedsiębiorstwa
(jego komórki), np. analiza działalności marketingowej, finansowej,
produkcyjnej, personalnej.

Analiza
SWOT jest efektywną metodą identyfikacji słabych i silnych stron organizacji
oraz badania szans i zagrożeń jakie stoją przed organizacją. Analizę SWOT można
z równym powodzeniem zastosować do dowolnego przedsięwzięcia inwestycyjnego.



SWOT oparta jest na schemacie
klasyfikacji dzielącym wszystkie czynniki mające wpływ na bieżącą i przyszłą
pozycję organizacji na:




    lzewnętrzne w stosunku
    do organizacji i mające charakter uwarunkowań wewnętrznych, l

    lwywierające negatywny
    wpływ na organizację i mające wpływ pozytywny l



Ze skrzyżowania tych dwóch
podziałów powstają cztery kategorie czynników:




    lzewnętrzne pozytywne -
    szanse. Szanse to zjawiska i tendencje w otoczeniu, które gdy odpowiednio
    wykorzystamy staną się impulsem rozwoju oraz osłabią zagrożenia. l

    lzewnętrzne negatywne -
    zagrożenia. Zagrożenia to wszystkie czynniki zewnętrzne, które są
    postrzegane jako bariery dla rozwoju firmy, utrudnienia, dodatkowe koszty
    działania. Istnienie zagrożeń ma destrukcyjny wpływ na rozwój organizacji
    lub powodzenie inwestycji. Jednocześnie nie pozwala na pełne wykorzystanie
    szans i mocnych stron. l

    lwewnętrzne pozytywne -
    mocne strony, czyli atuty organizacji. Mocne strony to walory organizacji,
    które w pozytywny sposób wyróżniają ją pośród konkurencji. Mocne strony
    mogą być wynikiem wielkości organizacji, polegać na dużym udziale w rynku,
    niskich kosztach jednostkowych, dysponowania nowoczesną technologią,
    jakością produkcji itd. l

    lwewnętrzne negatywne -
    słabe strony organizacji. Słabe strony to konsekwencja ograniczeń zasobów
    i niedostatecznych kwalifikacji. Mogą one dotyczyć całej organizacji, jak
    i jej części. Każda organizacja posiada słabe strony. Jednak zbyt duża ich
    ilość może spowodować, że organizacja nie utrzyma się na rynku
    konkurencyjnym, a inwestycja może przynieść starty, zamiast spodziewanych
    zysków. l



Ogólne wytyczne wynikające z
analizy SWOT są bardzo proste, ale niestety trudne do realizacji:




    lunikać zagrożeń, l
    lwykorzystywać szanse, l
    lwzmacniać słabe strony,
    l

    lopierać się na mocnych
    stronach. l



Poniżej zaproponuję praktyczne
ćwiczenie, które pomoże lepiej poznać analizę SWOT, a także może być
zastosowane w wielu konkretnych przypadkach. W analizie SWOT nie jest konieczne
systematyczne wyodrębnienie i opisanie wszystkich czynników, ale
zidentyfikowanie czynników kluczowych, które mogą mieć decydujący wpływ na
rozwój firmy, lub powodzenie inwestycji. W celu opracowania analizy SWOT
proponuję przygotowanie odpowiedzi na następujące pytania.




    lSilne strony: l

      lJakie
      są twoje przewagi ? l

      lCo
      robisz dobrze ? l




Rozważ odpowiedzi na powyższe pytania z twojego punktu
widzenia oraz z punktu widzenia twoich konkurentów. Nie bądź skromnym, bądź
realistyczny. Jeżeli będziesz miał z tym trudności wypisz najpierw swoje
charakterystyczne cechy. Niektóre z tych cech na pewno będą silnymi stronami
twojej organizacji.




    lSłabe strony: l

      lCo
      może być usprawnione ? l

      lCo
      jest robione niedobrze ? l

      lCzego
      powinno się unikać ? l

      lCzy
      konkurenci spostrzegają twoje słabe strony, których ty nie spostrzegasz ?
      l

      lCzy
      twoi konkurenci robią coś lepiej od ciebie ? l




Najlepiej zrobisz, gdy będziesz starał się być realistyczny
i staniesz z nieprzyjemnie dla ciebie brzmiącymi faktami twarzą w twarz tak
szybko, jak to będzie możliwe.




    lSzanse: l

      lGdzie
      są pola największych szans dla ciebie ? l

      lJakie
      są ciekawe trendy w twoim otoczeniu ? l




Szanse, które możesz wykorzystać mogą pochodzić z szans
stwarzanych przez technologię i rynek zarówno w skali mikro, jak makro, szans
stwarzanych przez politykę gospodarczą i finansową rządu, które dotyczą
dziedziny na której działasz, szans wynikających ze struktury rynku pracy,
struktury społeczeństwa, zmian w stylu życia społeczeństwa, wzorów społecznych,
lokalnych wydarzeń itd...




    lZagrożenia: l

      lZ
      jakim przeszkodami staniesz twarzą w twarz ? l

      lCo
      robi twoja konkurencja ? l

      lCzy
      zmiany technologiczne zagrażają twojej pozycji ? l

      lCzy
      zmieniają się wymagania odnośnie twojej pracy, produktu lub obsługi ? l

      lCzy
      masz nieściągalny dług lub problemy z przepływami finansowymi ? l




Przeprowadzenie wyżej
zaproponowanej analizy bardzo często może spowodować, ze inaczej spojrzymy na
organizację lub proponowaną inwestycję i to zarówno z perspektywy spraw, które
ujawniła analiza i muszą zostać wykonane, jak i z ogólnej perspektywy.



 



                                                                  BANK



 






           Mocne strony                                                                   


silny wizerunek                                     


wykwalifikowany personel                                                                    


rozbudowana sieć oddziałów


mocna pozycja finansowa                                                                    


dobra organizacja pracy                                                                   


wszechstronny zakres usług                                                                   


duża lojalność klientów                                                    




Słabe strony                                                                                              


zła jakość obsługi                                              


brak badań                              


niedostateczna promocja                                                     


przestarzałe wyposażenie
techniczne


słaby wizerunek banku na
rynku                                              


słaba rozpoznawalność nazwy
i                                               


                produktów






Szanse  


Stabilny kurs walutowy                                    


Krajowy rynek klientów                                       


indywidualnych i rynek                                                


przedsiębiorstw zdolny do                                                      


ekspansji w przypadku                                              


stworzenia konkurencyjnych


mozliwosci                          


kłopoty głównych
konkurentów                                                      


                                                                             




Zagrożenia                                                              


wejście na rynek silnych                                        


zagranicznych banków                                               


konkurent wprowadza na rynek


nowy produkt                                


Światowy
kryzys gospodarczy






 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza