ďťż
Lemur zaprasza
Analiza SWOT Analiza
SWOT oparta jest na schemacie klasyfikacji dzielącym wszystkie czynniki mające wpływ na bieżącą i przyszłą pozycję organizacji na: lzewnętrzne w stosunku do organizacji i mające charakter uwarunkowań wewnętrznych, l lwywierające negatywny wpływ na organizację i mające wpływ pozytywny l Ze skrzyżowania tych dwóch podziałów powstają cztery kategorie czynników: lzewnętrzne pozytywne - szanse. Szanse to zjawiska i tendencje w otoczeniu, które gdy odpowiednio wykorzystamy staną się impulsem rozwoju oraz osłabią zagrożenia. l lzewnętrzne negatywne - zagrożenia. Zagrożenia to wszystkie czynniki zewnętrzne, które są postrzegane jako bariery dla rozwoju firmy, utrudnienia, dodatkowe koszty działania. Istnienie zagrożeń ma destrukcyjny wpływ na rozwój organizacji lub powodzenie inwestycji. Jednocześnie nie pozwala na pełne wykorzystanie szans i mocnych stron. l lwewnętrzne pozytywne - mocne strony, czyli atuty organizacji. Mocne strony to walory organizacji, które w pozytywny sposób wyróżniają ją pośród konkurencji. Mocne strony mogą być wynikiem wielkości organizacji, polegać na dużym udziale w rynku, niskich kosztach jednostkowych, dysponowania nowoczesną technologią, jakością produkcji itd. l lwewnętrzne negatywne - słabe strony organizacji. Słabe strony to konsekwencja ograniczeń zasobów i niedostatecznych kwalifikacji. Mogą one dotyczyć całej organizacji, jak i jej części. Każda organizacja posiada słabe strony. Jednak zbyt duża ich ilość może spowodować, że organizacja nie utrzyma się na rynku konkurencyjnym, a inwestycja może przynieść starty, zamiast spodziewanych zysków. l Ogólne wytyczne wynikające z analizy SWOT są bardzo proste, ale niestety trudne do realizacji: lunikać zagrożeń, l lwykorzystywać szanse, l lwzmacniać słabe strony, l lopierać się na mocnych stronach. l Poniżej zaproponuję praktyczne ćwiczenie, które pomoże lepiej poznać analizę SWOT, a także może być zastosowane w wielu konkretnych przypadkach. W analizie SWOT nie jest konieczne systematyczne wyodrębnienie i opisanie wszystkich czynników, ale zidentyfikowanie czynników kluczowych, które mogą mieć decydujący wpływ na rozwój firmy, lub powodzenie inwestycji. W celu opracowania analizy SWOT proponuję przygotowanie odpowiedzi na następujące pytania. lSilne strony: l lJakie są twoje przewagi ? l lCo robisz dobrze ? l Rozważ odpowiedzi na powyższe pytania z twojego punktu widzenia oraz z punktu widzenia twoich konkurentów. Nie bądź skromnym, bądź realistyczny. Jeżeli będziesz miał z tym trudności wypisz najpierw swoje charakterystyczne cechy. Niektóre z tych cech na pewno będą silnymi stronami twojej organizacji. lSłabe strony: l lCo może być usprawnione ? l lCo jest robione niedobrze ? l lCzego powinno się unikać ? l lCzy konkurenci spostrzegają twoje słabe strony, których ty nie spostrzegasz ? l lCzy twoi konkurenci robią coś lepiej od ciebie ? l Najlepiej zrobisz, gdy będziesz starał się być realistyczny i staniesz z nieprzyjemnie dla ciebie brzmiącymi faktami twarzą w twarz tak szybko, jak to będzie możliwe. lSzanse: l lGdzie są pola największych szans dla ciebie ? l lJakie są ciekawe trendy w twoim otoczeniu ? l Szanse, które możesz wykorzystać mogą pochodzić z szans stwarzanych przez technologię i rynek zarówno w skali mikro, jak makro, szans stwarzanych przez politykę gospodarczą i finansową rządu, które dotyczą dziedziny na której działasz, szans wynikających ze struktury rynku pracy, struktury społeczeństwa, zmian w stylu życia społeczeństwa, wzorów społecznych, lokalnych wydarzeń itd... lZagrożenia: l lZ jakim przeszkodami staniesz twarzą w twarz ? l lCo robi twoja konkurencja ? l lCzy zmiany technologiczne zagrażają twojej pozycji ? l lCzy zmieniają się wymagania odnośnie twojej pracy, produktu lub obsługi ? l lCzy masz nieściągalny dług lub problemy z przepływami finansowymi ? l Przeprowadzenie wyżej zaproponowanej analizy bardzo często może spowodować, ze inaczej spojrzymy na organizację lub proponowaną inwestycję i to zarówno z perspektywy spraw, które ujawniła analiza i muszą zostać wykonane, jak i z ogólnej perspektywy. BANK Mocne strony silny wizerunek wykwalifikowany personel rozbudowana sieć oddziałów mocna pozycja finansowa dobra organizacja pracy wszechstronny zakres usług duża lojalność klientów Słabe strony zła jakość obsługi brak badań niedostateczna promocja przestarzałe wyposażenie techniczne słaby wizerunek banku na rynku słaba rozpoznawalność nazwy i produktów Szanse Stabilny kurs walutowy Krajowy rynek klientów indywidualnych i rynek przedsiębiorstw zdolny do ekspansji w przypadku stworzenia konkurencyjnych mozliwosci kłopoty głównych konkurentów Zagrożenia wejście na rynek silnych zagranicznych banków konkurent wprowadza na rynek nowy produkt Światowy kryzys gospodarczy
|