ďťż
Lemur zaprasza
Języki obce Czym jest efektywna nauka języków obcych? Spis treści Appendix Jeśli po pięciu latach nauki j. obcego nadal nie możesz się nim sprawnie posługiwać, to znaczy że coś jest NIE TAK! CO, jest NIE TAK? o Daty historyczne system podstawowy system zaawansowany ----- - zasady ----- - przykłady Języki obce Słówka języków obcych Efektywna nauka j. obcych - podstawy. Jak poprawić wymowę j. obcego? Czym jest nie-efektywna nauka pewnie już wiesz - widziałeś jej efekty - a raczej ich brak. Nuda, krzyk "lektora", kucie na blaszkę - to niektóre cechy charakteryzujące taką lekcję. W efektywnej nauce nie znajdziesz takich zjawisk. Efektywna nauka - jak sama nazwa wskazuje - wykorzystuje max pożądanych czynników, minimalizuje niekorzystne zjawiska, prowadzi do max efektów w minimalnym czasie. Czynników podnoszących efektywność nauki j. obcych jest wiele, ale kilka z nich wartych jest specjalnego zaznaczenia. Pełne wykorzystanie mózgu. Standardowe lekcje języka obcego koncentrują się na lewej półkuli mózgowej, zawiadującą jak wiesz z poprzednich rozdziałów m.in. logiką, mową, liczbami i innymi tzw. liniowymi funkcjami. Pomimo tego, że we współczesnych podręcznikach coraz częściej pojawiają się "elementy z prawej półkuli" - kolorowe obrazki, ciekawe niecodzienne historyjki - to nadal NIE JEST TO. Lekcje wykorzystujące pełny mózg rozpoznasz na pierwszy rzut oka: - po wykładowcy - w pełni i z wielką energią zaangażowanego w prowadzenie lekcji, dynamicznego, idącego w tym "na całość", - po organizacji lekcji - ciekawej, niekonwencjonalnej, często wykorzystującej najróżniejsze rekwizyty i ćwiczenia - po treści lekcji - zawiniętej często wokół nietypowej, łatwo "zapamiętliwej" historii Wielozmysłowość, Tradycyjna lekcja łapie cię zwykle za trzy zmysły - oczy, uszy i język (i włosy jeśli nauczyciel jest nerwowy:-), a dodatkowo "wsparta" jest małą aktywnością (czytaj nudą), co wszystko prowadzi do... chrapania. Na efektywnych lekcjach nie istnieją takie zjawiska jak nuda i "nieruchomość" - czyli siedzenie i czekanie na koniec. Na takich lekcjach uczestnicy często zapominają nawet o krzesłach, stołach, w pełni wciągają się w treść lekcji wypełnionej wszelkimi rodzajami ćwiczeń, rekwizytów. Motywacja, Tą cechę zauważysz obserwując błysk w oczach i zaangażowanie uczestników zajęć. Rodzajów motywacji wykorzystywanych na lekcjach języka obcego zwykle spotyka się dwa: motywacja naturalna i sztuczna. Motywacja naturalna wynika z silnego dostosowania treści lekcji do zainteresowań i celu z jakim podjęli lekcję jej uczestnicy. W ten sposób powstają takie kursy jak np. Business English. Sztuczna motywacja wytwarzana jest przez prowadzących - odpowiednią organizacją zajęć, np. wprowadzając konkursy, stawiając nagrody za staranie się, chwaląc i doceniając uczniów - innymi słowy tworząc chwilowe warunki, które wyzwalają w uczestnikach dodatkową energię i chęć do nauki. Motywacja jest tradycyjnie najważniejszym elementem - być-albo-nie-być wszelkich wysokich efektów. Sprzyjanie pamięci,
Więc to nie metody są ostatecznie winne, ale motywacja (lub jej brak). I nie jest to nawet wina zdolności - że jeden je ma, a inny nie. Oczywiście że tak również jest, ale Dla chcącego nie ma nic trudnego, o czym świadczą np. zawody sportowe niepełnosprawnych osób. Zatem zabierając się za naukę języka obcego - musisz zacząć właśnie od tego - gruntownego ustalenia PO CO i JAK BARDZO ci na tym zależy. A nawet jeśli twoje początkowe "napalenie się" jest wielkie, to bacz uważnie, aby się zbyt szybko nie wypaliło. Jakkolwiek, jeśli będzie się paliło ostrym, stałym ogniem, to sukces przyjdzie szybciej niż się tego spodziewasz! |