ďťż

flang1 (2)

Lemur zaprasza

 
 
Języki obce

Czym jest efektywna
nauka
języków obcych?




 
 
Spis

treści
 






 

 

 
Appendix

 






 
 
Jeśli po pięciu
latach nauki j. obcego nadal nie możesz się nim
sprawnie posługiwać, to znaczy że coś jest NIE TAK!



CO, jest NIE TAK?






 




























o
Daty historyczne



system podstawowy

system zaawansowany

----- - zasady

----- - przykłady





Języki obce



Słówka języków obcych



Efektywna nauka j. obcych - podstawy.



Jak poprawić wymowę j.

obcego?


 






 
 
 
 

 
 






 
 


Czym jest nie-efektywna nauka pewnie już wiesz -
widziałeś jej efekty - a raczej ich brak. Nuda, krzyk
"lektora", kucie na blaszkę - to niektóre
cechy charakteryzujące taką lekcję. W efektywnej nauce
nie znajdziesz takich zjawisk. Efektywna nauka - jak sama
nazwa wskazuje - wykorzystuje max pożądanych
czynników, minimalizuje niekorzystne zjawiska, prowadzi
do max efektów w minimalnym czasie.



Czynników podnoszących efektywność nauki j. obcych
jest wiele, ale kilka z nich wartych jest specjalnego
zaznaczenia.







 






 
 
Pełne
wykorzystanie mózgu.

Standardowe
lekcje języka obcego koncentrują się na lewej
półkuli mózgowej, zawiadującą jak wiesz z
poprzednich rozdziałów m.in. logiką, mową, liczbami i
innymi tzw. liniowymi funkcjami. Pomimo tego, że we
współczesnych podręcznikach coraz częściej
pojawiają się "elementy z prawej półkuli" -
kolorowe obrazki, ciekawe niecodzienne historyjki - to
nadal NIE JEST TO.



Lekcje wykorzystujące pełny mózg rozpoznasz na
pierwszy rzut oka:

- po wykładowcy - w pełni i z wielką energią
zaangażowanego w prowadzenie lekcji, dynamicznego,
idącego w tym "na całość",

- po organizacji lekcji - ciekawej, niekonwencjonalnej,
często wykorzystującej najróżniejsze rekwizyty i
ćwiczenia

- po treści lekcji - zawiniętej często wokół
nietypowej, łatwo "zapamiętliwej" historii


 
 






 
 




Wielozmysłowość,

Tradycyjna lekcja łapie cię zwykle za trzy

zmysły - oczy, uszy i język (i włosy

jeśli nauczyciel jest nerwowy:-), a dodatkowo

"wsparta" jest małą aktywnością

(czytaj nudą), co wszystko prowadzi

do... chrapania.



Na efektywnych lekcjach nie istnieją

takie zjawiska jak nuda i "nieruchomość"

- czyli siedzenie i czekanie na koniec.

Na takich lekcjach uczestnicy często

zapominają nawet o krzesłach, stołach,

w pełni wciągają się w treść lekcji wypełnionej

wszelkimi rodzajami ćwiczeń, rekwizytów.






 
 






 
 
Motywacja,

Tą cechę zauważysz obserwując błysk w oczach i
zaangażowanie uczestników zajęć.

Rodzajów motywacji wykorzystywanych na lekcjach języka
obcego zwykle spotyka się dwa: motywacja
naturalna i sztuczna.




Motywacja naturalna wynika z silnego dostosowania
treści lekcji do zainteresowań i celu z jakim podjęli
lekcję jej uczestnicy.

W ten sposób powstają takie kursy jak np. Business
English.



Sztuczna motywacja wytwarzana jest przez prowadzących - odpowiednią
organizacją zajęć
, np. wprowadzając
konkursy, stawiając nagrody za staranie się, chwaląc i
doceniając uczniów - innymi słowy tworząc chwilowe
warunki, które wyzwalają w uczestnikach dodatkową
energię i chęć do nauki. Motywacja jest tradycyjnie
najważniejszym elementem - być-albo-nie-być wszelkich
wysokich efektów.

Sprzyjanie pamięci,

Zajęcia, których treść łatwo zapamiętać, które
łatwo wpadają w pamięć, które wykorzystuje prawa
pamięć - niesamowitość, śmieszność, kolejność...
które poznałeś w poprzednich rozdziałach, których
treść - historyjki, wątki - z łatwością możesz
sobie przypomnieć nawet po dłuższym czasie.

TAKIE ZAJĘCIA SPRZYJAJĄ PAMIĘCI. Takie lekcje są jak
najbardziej wskazane - niezbędne wręcz, aby np.
zapamiętane słówka trzymały się głowy.









Podsumowując: efektywne lekcje są ZORGANIZOWANE w ten
sposób, że automatycznie osiąga się (wręcz
naturalnie wymusza się) wszystkie elementy opisane
powyżej. Taka lekcja jest zabawna, łatwo zapada w
pamięci, jest dynamicznie prowadzona, a przede wszystkim
rodzi motywację do nauki zarówno w czasie jej
prowadzenia, po jej zakończeniu, a nawet jeszcze
dłużej.

Taka organizacja to wyższa szkoła jazdy. Wymaga ona od
prowadzących bardzo dobrej znajomości zasad szybkiej
nauki, jak również znajomości uczestników zajęć -
ich zainteresowań, celu itd.









 
 






 
 



Tych i kilka innych cech charakteryzuje dobrą,
efektywną lekcję.

Nie ma czarodziejskich metod (może oprócz tych
wykorzystujących podświadomość ;-)).

Jest tylko dobrze zorganizowana, zbudowana w oparciu o
wiedzę na temat efektywnej nauki języków obcych i
skutecznego zapamiętywanie lekcja.



Niektóre kursy wykorzystują większość dostępnych
sposobów, inne koncentrują się na jednej, wypracowanej
przez siebie metodzie. Niektóre systemy powstają w
oparciu o najnowsze badania, inne ciągną swym sposobem
przez lata.



Jakkolwiek fundamenty nie zmieniają się - prawa
pamięci, zasady nauki języków obcych pozostają te
same.



Ten rozdział, to jedynie bardzo ogólne wprowadzenie do
tematu.



Przeprowadzona tutaj "analiza" zrobiona
została tylko na potrzeby analizy, ale wszystkie
omówione elementy spięte są ze sobą w spójny system
- w efektywną lekcję.



Głębsze zastanowienie się nad tym zagadnieniem
pozostawiam tobie.

Wykorzystuj znajomość tych czynników do oceniania np.
kursów jakie zamierzasz podjąć.

Czy ich sposób prowadzenia zajęć zawiera w sobie te
elementy? Jak wyglądają osoby uczestniczące w kursie,
jak dobrze opanowały język i w jak krótkim czasie..

Te i inne pytania musisz sobie zadać,
zanim zainwestujesz ciężkie obecnie pieniądze
jakikolwiek kurs.







Jednak jedno musisz wiedzieć już teraz. Jakikolwiek
kurs byś nie rozpoczął - 60% winy leży po twojej
stronie, a tylko pozostałe 40% to wina stosowanych
metod.



Ponieważ jeśli przez pięć lat uczysz się języka i
nadal nie możesz się nim sprawnie posługiwać, to... z
pewnością masz kolegów, którzy mimo to nauczyli się
go.

I nie mów że nie.:-)

Każdy zna ten efekt, przez pięć lat mąż w mąż
uczyliśmy się angielskiego, a po pięci latach kumpel z
ławki obok nadal nie kojarzy podstawowej gramatyki, a na
widok zagubionego na rynku Anglika, skręca w
najbliższą uliczkę.





 
 






 
 


Więc to nie metody są ostatecznie winne, ale

motywacja (lub jej brak). I nie jest to nawet wina

zdolności - że jeden je ma, a inny nie.

Oczywiście że tak również jest, ale



Dla chcącego nie ma nic trudnego,




o czym świadczą np. zawody sportowe niepełnosprawnych
osób.











 
 






 
 
Zatem zabierając
się za naukę języka obcego - musisz zacząć właśnie
od tego - gruntownego ustalenia PO CO i JAK
BARDZO
ci na tym zależy.

A nawet jeśli twoje początkowe "napalenie
się" jest wielkie, to bacz uważnie, aby się zbyt
szybko nie wypaliło.



Jakkolwiek, jeśli będzie się paliło ostrym, stałym
ogniem, to


sukces przyjdzie szybciej

niż się tego spodziewasz!







 
 






 
 


 
 






 

 

 
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza