ďťż
Lemur zaprasza
Strona Główna | Źródła | FAQ | Komponenty | Chat | Delphi Community | Programy | Ankieta | Listy | Kurs Kurs Programowania, w Delphi 1 - 5. Rozdział 4. Dzień Dobry. W Tym Rozdziale, zajmiemy się MessageBoxes, czyli Okienkami Dialogowymi. Jest to dział, który wato omówić, gdyż często są one używane. Oto Schemat Okienka Dialogowego, napisanego, w Delphi: Application.MessageBox('Treść Okienka', 'Tytuł Okienka', Flagi); Myślę, że Application.MessageBox, 'Treść Okienka', oraz 'Tytuł Okienka', są zrozumiałe. Gdybyście mieli jednak jakieś wątpliwości, to wyślijcie mi E - Maila, na Adres: webmichael14@poczta.onet.pl. Powinienem tu jednak wytłumaczyć Flagi. Flagi, są to Informacje, dotyczące wyglądu naszego Okienka. Opisują one, jaką na przykład Windowsową Ikonkę, mamy zamieścić, w naszym Okienku. Jeżeli, w miejscu Flagi, napiszemy MB_ICONINFORMATION, to, w Okienku, pojawi nam się Ikonka 'I', w Dymku. Każdy Flag, w MessageBoxes, poprzedzony, jest MB (MessageBox). Jeżeli, w naszym MessageBox, planyujemy użyć więcej, niż jednego Flaga, to poszczególne Flagi, oddzielamy od siebie Słowem kluczowym "Or". W jednym MessageBox, może być wiele Flag. Na Przykład. JEżeli chcemy utworzyć Okienko, z Ikonką "I", w Dymku, oraz Przyciskami OK i Cancel, to piszemy: Application.MessageBox('Treść Okienka', 'Tytuł Okienka', MB_OKCancel or MB_ICONINFORMATION); Prócz Tworzenia Samego Okienka, możemy też Rozpoznać, jaki Przycisk, został Kliknięty. Kliknięcie Flaga, zwraca Wartość String. Oto Przykład: procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject); Var I: Integer; begin I:= Application.MessageBox('Czy, na Dworze jest Cieplo?', 'Program', MB_YesNo); // Utwórz MessageBox If I= 6 then //Jeżeli, nacisnieto YES ShowMessage('Na Dworze, jest Cieplo'); // To Pokaż Okienko, o tresci 'Na Dworze, jest Cieplo' If I= 7 then // Jeżeli, nacisnieto NO ShowMessage('Na Dworze nie jest Cieplo'); // To, pokaż Okienko, o Tresci 'Na Dworze nie jest Cieplo end; Oprócz Standardtowych MessaageBoxes, mamy jeszcze MessageBoxes, w których możemy zdefiniować Aplikację, która, pokazuje Okienko. Struktura tego MessageBox, jest następująca: MessageBox(Uchwyt Aplikacji, 'Treść Okienka', 'Tytuł Okienka, Flagi); Jak Widać, obydwa typy MessageBoxes, różnią się głównie tym, że w tym drugim nie musimy dodawać Application, przed MessageBox, oraz Uchwytwem Aplikacji. Co tu jest ten Uchwyt Aplikacji? Jest To Odnośnik, do Aplikacji, do której, chcemy się odwołać, np. Możemy się oswołać do Notatnika, wygenerować MEssageBox, który nie jest wysyłany, przez nasz Program, lecz Właśnie, przez Notatnika. Dzięki Uchwytowi Aplikacji, możemy, z Poziomu naszego Programu, "Złapać się" innego Programu. Oczywiście, Uchwyty, trzeba poznać. Tutaj, Prezentuję Tabelę, z Flagami i ich Opisami: Flag: Opis: MB_OK Przycisk OK MB_YESNO Przyciski Tak i Nie MB_OKCancel Przyciski OK i Anuluj MB_YESNOCANCEL Przyciski: Tak, Nie i Anuluj MB_RETRYCANCEL Przyciski: Ponów Próbę i Anuluj MB_ABORTRETRYIGNORE Przyciski: Ponów Próbę, Przerwij, Zrezygnuj MB_ICONINFORMATION Ikonka Informacuyjna ("I", w Dymku) MB_ICONWARNING MB_ICONEXCLAMATION Ikonka Ostrzegawcza MB_ICONSTOP MB_ICONHAND MB_ICON ERROR Ikonka: Znak Stopu MB_DEFBUTTON*, Gdzie Gwiazdka, To, Numer Guzika Ustawia Domyślnym Guzik, Zdefiniowany Wartości, Zwracane, przez Flagi: FLAG Wartość Zdarzenie IDOK 1 Kliknięto Guzik OK IDCANCEL 2 Kliknięto Gizik Anuluj IDABORT 3 Kliknięto Guzik Przerwij IDRETRY 4 Kliknięto Guzik Ponów IDIGNORE 5 Kliknięto Guzik Zignoruj IDYES 6 Kliknięto Guzik YES IDNO 7 Kliknięto Guzik NO To By Było, na tyle, w Rozdziale 4. Ściągnij Przykład. |