ďťż

model

Lemur zaprasza

         Komunikujące się komputery, terminale, drukarki, węzły sieciowe i
inne urządzenia wykorzystują skomplikowane procedury dostępu do sieci,
adresowania, przesyłania danych, konwersji formatów itp. Dodatkowo w większości
przypadków jest to sprzęt produkowany przez różnych producentów, którzy
niejednokrotnie nie słyszeli nic o sobie. jest jednak oczywiste, że
skomplikowana komunikacja musi funkcjonować dobrze, a to wymaga wysokiego
stopnia współpracy, a jednocześnie dobrej standaryzacji wszelkich protokołów.
Rozwiązaniem problemu stał się Model Odniesienia ISO/OSI, który jest obecnie
standardem wszystkich urządzeń chcących wymieniać dane, na którym musi wzorować
się każdy producent.
ISO/OSI jest połączeniem dwóch skrótów ISO to Międzynarodowa
Organizacja Standaryzacyjna (ang. International Standards Organization), która
tworzyła model. OSI to określenie Łączenie Systemów otwartych (ang. Open Sytems
Interconnection).
Komunikacja pomiędzy systemami otwartymi bazuje na koncepcji
współpracy rozproszonych aplikacji. W omawianym modelu system składa się z
komputera, oprogramowania i urządzeń końcowych włączając w to również terminale.
Rozproszona aplikacja jest rozumiana jako dowolne działanie wymagające wymiany
informacji pomiędzy dwoma otwartymi systemami. Przykładowe działania są
następujące: a) program zarządzający systemem plików na jednym komputerze wysyła
plik do programu zarządzającego systemem plików na innym komputerze, b)
użytkownik wysyła pocztę elektroniczną do innego użytkownika.
Model ISO/OSI koncentruje się na wymianie informacji między
dwoma systemami otwartymi i nie wnika w wewnętrzne funkcjonowanie każdego z
nich. Nakłada na system wymagania dotyczące jego zdolności do wymiany informacji
z innym systemem i realizowania pewnych zadań. Celem modelu jest zdefiniowanie
standardów, które pozwolą współpracować systemom otwartym znajdującym się w
dowolnych miejscach na kuli ziemskiej, połączonych standardowym kanałem
komunikacyjnym dzięki realizowaniu modelu odniesienia ISO/OSI. Różni producenci
implementują systemy otwarte na różne sposoby, ale zapewniają zgodne ze
standardem ISO/OSI oprogramowanie komunikacyjne pozwalające na komunikowanie się
z innymi systemami otwartymi.
 
Struktura modelu ISO/OSI
 
    Model posiada strukturę warstwową. Funkcje komunikacji między systemami zostały
podzielone na warstwy, przy czym układ tych warstw jest hierarchiczny. Każda
warstwa wykonuje pewien podzbiór funkcji - nazywanych również usługami, których
wykonanie jest konieczne do zrealizowania wymiany informacji z innym
systemem.
 
 







warstwa fizyczna (ang. physical layer)


warstwa łącza danych (ang. data link layer)


warstwa sieciowa (ang. network layer)


warstwa transportowa (ang. transport layer)


warstwa sesji (ang. session layer)


warstwa prezentacji (ang. presentation layer)


warstwa aplikacji (ang. application
layer)
 
 
Charakterystyka warstw modelu OSI
 


Warstwa fizyczna zapewnia przesyłanie strumienia bitów w fizycznym medium transmisji.
Jednostką danych jest tutaj bit. Standardy dotyczące tej warstwy określają:




Parametry elektryczne (np. poziomy napięć sygnałów i czasy
ich trwania) lub parametry optyczne (dla światłowodów)

Parametry mechaniczne (np. standard wtyczki, kabla lub
innego medium transmisyjnego)

Standard kodu stosowanego w danej warstwie fizycznej.

 


Warstwa łącza
danych zajmuje się sterowaniem dostępu
do medium i sprawną transmisją ciągów bajtów za pomocą warstwy fizycznej.
Podstawową jednostką w tej warstwie jest ramka. Warstwa ta zajmuje się
transmitowaniem ramek do określonego sąsiada stacji nadającej. Przy wysyłaniu
ramek warstwa łącza danych posługuje się potwierdzeniami. W przypadku braku
potwierdzenia lub potwierdzenia negatywnego odbieranej ramki przez stację
docelową ramka jest retransmitowana. W ten sposób na poziomie warstwy drugiej
transmisja jest już wyposażona w podstawowe mechanizmy kontroli i korygowania
błędów, dostarczając warstwie wyższej (sieci) usługi praktycznie bezbłędnej
transmisji.
 


Warstwa sieci zapewnia transmisję bloków danych (nazwanych pakietami) przez sieć
komunikacyjną po odpowiednio dobranych trasach. Jak z tego wynika podstawową
jednostką, z którą mamy tutaj do czynienia jest pakiet. Głównym zadaniem
warstwy sieciowej jest znalezienie drogi dla pakietów w obrębie podsieci i
między podsieciami (routing). Pakiety mogą być przesyłane w trybie
połączeniowym (ang. connection-oriented) lub bezpołączeniowym (ang.
connectionless). W pierwszym przypadku najpierw jest ustanawiane połączenie
sieciowe tzw. kanał wirtualny, którym następnie są przesyłane pakiety. W
drugim przypadku każdy pakiet posiada wszystkie informacje niezbędne dla
prawidłowego dotarcia do adresata i jest przesyłany przez sieć niezależnie, co
powoduje, że pakiety mogą przybywać do węzła docelowego w innej kolejności niż
zostały nadane. Należy pamiętać, że wszystkie warstwy wyższe od tej warstwy
(sieciowej) pracują wyłącznie w końcowych systemach komunikujących się ze
sobą, tzn. że jeżeli komputery A i B wymieniają dane między sobą, ale pomiędzy
nimi znajduje się komputer C (jako węzeł sieci), to w takiej komunikacji
siedem warstw Modelu Odniesienia będzie aktywnych tylko w komputerach A i B,
natomiast w komputerze C będą pracowały tylko trzy warstwy.
 


Warstwa transportowa jest czwartą warstwą modelu odniesienia i pierwszą warstwą tzw.
wyższych warstw. Warstwa ta realizuje transport danych między systemami
końcowymi. Zapewnia ona podział wiadomości na bloki (i przekształcenie
odwrotne), bezbłędne ich przekazywanie między punktami końcowymi (end-to-end),
bez ich utraty, duplikacji lub zmiany kolejności, kontrolując jednocześnie
priorytety, opóźnienia oraz tajność przesyłania informacji. Jak z tego wynika
podstawową jednostką w warstwie transportowej jest blok.
 


Warstwa sesji odpowiada za zapewnienie uporządkowanej wymiany danych między partnerskimi segmentami
warstwy prezentacji. Wymiana danych dokonywana jest w czasie trwania
połączenia nazywanego sesją. Dla wielu aplikacji usługi świadczone przez
pierwsze cztery warstwy nie są wystarczające np. aplikacja zajmująca się
przesyłaniem wiadomości może żądać zapewnienia możliwości przerwania
(zawieszenia) sesji dla przesłania wiadomości i następnie powrotu do
przerwanego dialogu. warstwa sesji posiada mechanizmy sterowania sesją
(dialogiem) między aplikacjami w systemach końcowych. Określa też tryb sesji
(przekazywanie danych: dwukierunkowe jednoczesne, naprzemienne,
jednokierunkowe). Warstwa ta również realizuje funkcje związane z
synchronizacją dostępu do wspólnych zasobów, porządkuje proces wymiany danych.

 


Warstwa prezentacji zajmuje się konwersją typów danych pomiędzy komunikującymi się
stacjami, szyfrowaniem i deszyfrowaniem danych oraz kompresją i dekompresją
danych. Jeżeli dwa systemy otwarte wymieniają dane, to konwersja typów jest
konieczna ze względu na niekompatybilność systemów komputerowych. Każdy
komputer, terminal, drukarka może interpretować dane w różny sposób, mieć
słowa o innej długości, posługiwać się różnymi zestawami znaków itp. i w
takiej sytuacji w warstwie prezentacji należy ujednolicić format zapisu
danych. Warstwa ta dokonuje więc transformacji kodów i formatów danych
stosowanych przez użytkownika na kody i formaty używane w sieci ( w tym
kompresji lub szyfrowania danych), i odwrotnie.
 


Warstwa aplikacji umożliwia programom aplikacyjnym dostęp do środowiska
ISO/OSI. Tak naprawdę warstwa ta jest wszystkim co reprezentuje całe
środowisko ISO/OSI wobec aplikacji użytkownika. warstwa aplikacji przesłania
aplikacjom (użytkownikowi) całe środowisko komunikacyjne tak, aby aplikacja
(użytkownik) nie musiała odwoływać się do sprzętu. Przykładami usług wysokiego
poziomu są: transfer plików, poczta elektroniczna. Ostatecznym efektem
realizacji protokołu warstwy aplikacji jest pomyślne przesłanie danych. Z
punktu użytkownika, przesłanie jednostki danych do partnera dokonuje warstwa
aplikacji, jednakże przesłanie to jest wirtualne: jednostka danych jest
powierzana kolejnym, coraz niższym warstwom architektury, zaś fizyczna
transmisja prowadzona jest przez warstwę najniższą, zawiadującą medium
transmisyjnym. W systemie odległym jednostka danych przekazywana jest
kolejnym, coraz wyższym warstwom, aż do warstwy siódmej, i dalej do
użytkownika.
 
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza