H1 { background: white url(../podklad.jpg) no-repeat; font: italic bold 30pt Times New Roman, sans-serif; color: darkblue; height: 60px, width: 507px; padding: 5px }
Rysowanie linii
dy
zaczynamy uczyć się programu do obróbki bitmap, to zaczynamy w zasadzie od
rysowania odręcznego linii i krzywych. W programach "wektorowych"
tworzymy jednak na początku raczej kwadraty czy koła, gdyż są one jakby
bardziej naturalne w tym przypadku. Mamy wtedy możliwość wypróbowania od
razu jak nadaje się kolory, obraca, ukosuje, czyli wykonuje się coś co w
programach do tworzenia grafiki rastrowej w zasadzie nie występuje. Oczywiście
narysowaną linię też można obrócić, czy ukosować, ale moim zdaniem
znacznie lepszy efekt uzyskuje się z większymi obiektami.
orelDRAW
oferuje trzy narzędzia do rysowania odręcznego, które pojawią się po dłuższym
przytrzymaniu lewego przycisku myszki na aktualnie wybranym narzędziu
rysowania:
A - rysunek odręczny;
B - krzywe Béziera;
C - pisak.
Pozostałe dwa narzędzia zostaną omówię w jednym z następnych rozdziałów.
arzędzie
"Rysunek odręczny" jest bardzo podobne do odręcznego
rysowania po kartce papieru ołówkiem. Niestety zauważysz zapewne, że powstała
w ten sposób krzywa nie odpowiada dokładnie tej którą rysowałeś. Związane
jest to z tym, że narysowana przez Ciebie krzywa musi zostać przekształcona
na krzywe Béziera, czyli muszą zostać utworzone węzły i odpowiadające im
punkty kontrolne które określają przebieg danego segmentu krzywej. Gdyby
narysowana krzywa miała być idealnie taka jak ta którą rysowałeś, to musiałoby
powstać bardzo dużo węzłów, co w efekcie znacznie znacznie skomplikowałoby
opis krzywej i w przypadku wielu takich obiektów, spowolniłoby pracę
programu. Dlatego właśnie dobierana jest najbardziej zbliżona krzywa z
niewielką ilością węzłów.
Aby narysować krzywą kliknij w dowolnym miejscu ekranu i
trzymając wciśnięty lewy przycisk myszki przeciągnij nią po ekranie
(podobnie jak to robisz ołówkiem po kartce papieru). Powstanie w ten sposób
nieregularna krzywa.
Możesz też narysować linię prostą. Wciśnij i puść
lewy przycisk myszki, przesuń wskaźnik w inne położenie i ponownie naciśnij
lewy przycisk myszki. Gdy podczas przesuwania myszki będziesz trzymał wciśnięty
klawisz Ctrl, to wskaźnik będzie się poruszał skokowo co 15 stopni,
umożliwi to np. łatwe narysowanie idealnej linii poziomej, pionowej lub
pochylonej pod kątem np. 45 stopni.
W każdej chwili możesz dorysować dalszą część
dowolnej linii. Wybierz narzędzie "Wskaźnik"
i zaznacz interesującą Cię krzywą. Następnie wybierz narzędzie rysowania
odręcznego i przesuń wskaźnik w pobliże jednego z końców linii (z dokładnością
do 5 punktów). Wskaźnik myszki zmieni się z trybu rysowania nowej linii
na tryb dorysowywania do istniejącej linii .
Jeżeli chcesz narysować odręcznie kształt zamknięty, to musisz ostatni
punkt utworzyć w tym samym miejscu co zacząłeś. Możesz utworzyć oczywiści
kształt zamknięty złożony z linii prostych jak i odręcznych, pamiętaj
jednak, iż w przypadku linii prostych musisz zawsze zaczynać następną linię
w miejscu końca poprzedniej. Utworzone w ten sposób krzywe zamknięte są
obiektami które możesz wypełnić dowolnym kolorem lub deseniem.
W trakcie rysowania, możesz także zmazać fragment
krzywej, ale nie możesz puścić lewego przycisku myszki. Trzymając cały czas
wciśnięty przycisk myszki dodatkowo wciśnij klawisz SHIFT i cofaj się
po narysowanej linii, gdy kursor znajdzie się w pobliżu jakiegoś węzła, to
zostanie usunięty cały odcinek krzywej, aż do tego węzła.
Jeżeli będziesz chciał zmienić kolor narysowanej krzywej, to pamiętaj, że
nie ma ona wypełnienia, więc musisz ustawiać zawsze kolor konturu. Do
krzywych stosują się prawie wszystkie polecenia dostępne w narzędziu "Kontur",
zajrzyj więc do tego rozdziału. Obok znajduje się kilka krzywych z różnymi
zakończeniami (strzałkami).
Część z omawianych w rozdziale dotyczącym konturów
obiektów opcji, jest też dostępna z paska narzędzi w górnej części
programu. Pamiętaj jednak, iż aby pasek ten był dostępny to musi być
zaznaczona tylko jedna krzywa.
dy
rysujesz krzywą, to program sam decyduje gdzie i ile węzłów należy umieścić,
aby powstała krzywa była zbliżona do tej którą rysowałeś. Jeżeli chcesz
jednak sam decydować gdzie mają się znajdować węzły to powinieneś rysować
krzywe przy pomocy narzędzia "Krzywe Béziera". Klikając na
ekranie umieszczasz kolejno poszczególne węzły, a program sam połączy je z
poprzednimi linią prostą. Jeżeli jednak przytrzymasz wciśnięty lewy
przycisk myszki, to będziesz mógł także określić położenie punktów
kontrolnych.
Jednak w trakcie ustawiania punktów kontrolnych będą
one zawsze ustawiane symetrycznie względem węzła. Możesz to zmienić w ten
sposób, iż w trakcie rozmieszczania punktów kontrolnych przytrzymaj wciśnięty
klawisz "C" aby przekształcić węzeł w węzeł ostry, a
klawisz "S" aby utworzyć węzeł gładki. Gdy jednak
przytrzymasz wciśnięty klawisz "ALT" to możesz zmienić położenie
węzła.
decydowanie
jednak najciekawszym narzędziem jest "Pisak". Dzięki niemu możemy
tworzyć krzywe o przeróżnych kształtach i grubościach w dowolnym ich
odcinku. Jednak po narysowaniu krzywej, jest ona przekształcana na obiekt
zamknięty, tak więc możesz nie tylko definiować kontur, ale także i wypełnienie.
Gdy wybierzesz to narzędzie pojawi się odpowiedni pasek z dostępnymi czteroma
rodzajami końcówek pisaków:
lpisak o stałej szerokości (krzywa zielona z prawej strony) umożliwia
rysowanie linii o określonej grubości wybieranej w polu szerokości
pisaka;l
lpisak czuły na nacisk (krzywa pomarańczowa) pozwala rysować specjalnym
pisakiem czułym na nacisk na podłoże, jeżeli nie masz takiego pisaka, to
grubość linii możesz regulować strzałkami na klawiaturze:
strzałka w górę - zwiększenie grubości;
strzałka w dół - zmniejszenie grubości;l
lkaligrafowanie (krzywa czerwona) rysuje linie o grubości zależnej od
kierunku rysowanej krzywej, gdzie kąt końcówki pisaka możesz ustalić w
odpowiednim polu;l
lpisak według wzorca (krzywa granatowa) tworzy linię o grubości
zmiennej, zgodnej z wybranym uprzednio wzorcem.l
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plteen-mushing.xlx.pl