ďťż

skladnia.php3

Lemur zaprasza

 














HOSTING
I


PHP
I


XML
I


CGI
I


HTML
I


FORUM
I


INNE
















Dodaj stronę do ulubionych









Chcesz wiedzieć, kiedy pojawia się coś nowego? Wpisz swój e-mail:








Hosting wirtualny
   Informacje
   Cennik
   Jazda próbna


PHP
   Kurs PHP
      Wprowadzenie
      Część 1
      Część 2
      Część 3
      Część 4
      Część 5
      Część 6
   Cookies
   Klasy w PHP
   Parametry   w adresie
   Wyrażenia   regularne
   Upload plików


Skrypty PHP
   Automat. FAQ
   Banner
   Forum
   Imperator Stats
   Komentarze
   Komentarze   (by JaX)
   Księga gości   (MySQL)
   Księga gości   (bez MySQL)
   Księga gości   (by Cezi)
   Księga gości   (by Occulkot)
   Licznik
   Logowanie
   News
   Profile
   Składak
   Sonda
   Sonda tak/nie
   Users Online
   Uploader


XML
   Kurs XML'a
      Wprowadzenie
      Pierwszy      dokument XML
      Sprawa      ogonkowa
      Przekształcenia
      Narzędzia
      Zasoby online


CGI
   Kurs Perla
      Wstęp
      Uruchomienie
      Składnia

   CGI_PL
      Warunki
      Formmail
      Formmail 2
      Formweb
      Tak/nie


HTML
   Podstawy
   Tagi
      Tekst
      Tabele
      Formularze
      Nagłowek
      Inne
   Kolory



Download
   Ygreg offline
   Narzędzia


Inne
   Download
   Błędy w stronach
   Apache i okienka
   Uprawnienia   w UNIX'ie
   Netscape 6
   Darmowe konta
   O mnie





























Katalog stron:

HTML,
Java i JavaScript,
Grafika i design,
ASP,
PHP,
CGI,
Narzędzia,
Pozostałe












Kurs Perla


Autor:
Maciej Jerzy Nowak
nowak@vips.qs.pl



Składnia języka PERL


Wstęp do składni perla


    Na tej stronie znajdziesz informacje wystarczające do napisania prostego programu. Dowiesz się jaka jest prawidłowa
składnia języka Perl, jak wstawić komentarze i jak prowadzić operacje na zmiennych. Poznasz także większość operatorów,
ich priorytety w wyrażeniach logicznych (o których szerzej mowa w dziale testy i pętle) oraz nauczysz się jak pisać
własne procedury i funkcje.




Komentarze w programie


    Kiedy piszesz program, jest on zawsze dla ciebie prosty i zrozumiały. Lecz po jakimś czasie zapomina się co
i daczego dany fragment kodu robi - program staje się wtedy nieczytelny. Jeśli musisz wprowadzić w nim jakieś zmiany
może to być bardzo uciążliwe. Dlatego zaleca się strosowanie komentarzy - tekstu ignorowanego przez kompilator.
W Perlu należy je umieszczać za znakiem # (kombinacja klawiszy Shift + 3). Jaka jest najlepsza reguła
ich stosowania? Pozwólmy źródłu programu powiedzieć jak to robimy, a komentarzom dlaczego to robimy, np:


# dobry komentarz - mówi dlaczego wykonujemy działanie:
$V = $s / $t; # obliczamy prędkość pojazdu

# zły przykład - komentarz mówi jak obliczamy prędkość:
$V = $s / $t; # dzielimy drogę $s przez czas $t




Polecenia (wykorzytanie literałów)


    Podstawą każdego języka programownia są literały - należą do nich cyfry lub ciągi znaków, np:

23
-2789
3.1482
5.29e-6
'Hello World' # jeśli literały zawierają inne znaki niż cyfry
# musimy je zamknąć wewnątrz cudzysłowów

    Literały możemy przetworzyć na polecenia, dodając na końcu znak ; (średnik). Polecenia tym różnią się
od literałów, że zwracają wartości. Poniżej przedstawione polecenie zwraca ciąg znaków hello World do systemu.

Hello World; # trzeba pamiętać o średniku!







Operatory i operacje na zmiennych


    Polecenia stają się pożyteczne dopiero przy wykorzystaniu zmiennych i operatrów. Zmienną nazywamy coś,
co ma wartość którą można zmieniać. W Perlu wszystkie zmienne są zmiennymi skalarnymi, co oznacza że można
do nich tak samo wprowadzać liczby czy ciągi znaków (zmienne skalarne zachowują się bardzo podobnie
jak zmienne w Visual Basic'u zadeklarowane Dim zmienna as Variant). Każda zmienna zaczyna się od
znaku $ (Shift + 4). Nazwy zmiennych mogą składać się tylko z liter i cyfr oraz ze znaku _.
Należy zwrócić uwagę na to, że Perl tak jak większość języków programowania rozróżnia małe i duże litery.

$zmienna = "Hello World"; # w tym momencie program tworzy zmienną
# i przypisuje do niej ciąg znaków

$zmienna = 12; # do tej samej zmiennej przypisujemy liczbę

    Operator jest symbolem nakazującym kompilatorowi wykonać jakąś operację, na przykład w powyższym przykładzie
operator = przypisuje zmiennej $zmienna wartość polecenia "Hello World";
Obie strony przypisania są nazywane operandami. Operator = oczekuje od operand pewnych
właściwości: od prawej, że ma wartość, od lewej, że można jej przypisać wartość. W momencie przypisania
całe wyrażenie przyjmuje wartość równą wartości przypisanej do lewego operandu. Dlatego możemy napisać tak:

$a = ($b = "Hello World"); # pobieranie wartości wyrażenia z nawiasu
# Wynik: zmienna $a jest teraz równa
# zmiennej $b, która ma wartość "Hello World"

Powyższe wyrażenie jest równoważne temu:

$b = "Hello World"; # najpierw $b otrzymuje wartość "Hello World"
$a = $b; # potem $a otrzymuje wartość $b

Kolejność wykonywania działań zależy od nawiasów np.

$a = 3;
$b = 5;
$c = 7;
($a = $b) = $c; # Wynik: $a = 7, $b = 3, $c = 7


    Jak już wspomniałem Perl posługuje się zmiennymi skalarnymi, czyli nie zwraca uwagi
na różnice między liczbami całkowitymi, zmiennoprzecikowymi i ciągami znaków (inaczej niż w innych
językach takich jak C czy Turbo Pascal). W razie potrzeby potrafi on przeprowadzić automatyczną konwersję
typów np:

$a = "35"; # $a zawiera ciąg znaków, który przedstawia liczbę
$b = 56; # $b zawiera liczbę
$c = $a + $b; # Wynik: $c = 91, zmienna $a została zmieniona na liczbę,
# potem zsumowana z $b, wynik został zapisany w $c

Jeżeli ze zmiennej zawierającej ciąg znaków Perlowi nie uda się uzyskać liczby, otrzymuje ona wartość 0.

$a = "12"; # $a zawiera liczbę
$b = "text"; # $b zawiera ciąg znaków, który nie jest liczbą
$c = $a + $b; # Wynik: $c = 12, ponieważ Perl nie potrefił (raczej
# słusznie) przerobić $b = "text" na liczbę






Lista operatorów


    W powyższym przykładzie został zastosowany operator dodawania. Powoduje on że polecenie
ma wartość sumy dwóch operandów. Wartość polecenia przypisywaliśmy operatorem =
do zmiennej $c. W Perlu występuje ich wiele i są o różnym priorytecie. Priorytet
decyduje o kolejności wykonywania działań. Działania o wyższym priorytecie są wykonywane w pierwszej
kolejności. Jeśli chcemy ją (kolejność) zmienić, musimy użyć nawiasów. Poniżej jest przedstawiona lista
najważniejszych operatorów razem z ich krótkimi opisami.



Operatory ++ i --

Są one operatorami zwiększającymi (inkramentacja) lub zmniejszającymi (dekrementacja) wartość danej zmiennej o 1

# --- postinkrementacja ---
$a = 5;
$b = $a++; # przypisanie $a do $b, następnie zwiększenie $a o jeden
# Wynik: $a = 6, $b = 5
# --- preinkrementacja ---
$a = 5;
$b = ++$a; # zwiększenie $a o jeden, następnie przypisanie jej do $b
# Wynik: $a = 6, $b = 6
















Sonda tylko w wersji online.


















16.09.2001
Artykuły "Cookies" i "Wyrażenia Regularne". Autor: Tomasz Szmigiel.


16.09.2001
Kolejna księga gości i skrypt do komentarzy.


29.08.2001
Wyszukiwarka do forum.


29.08.2001
Skrypty Komentarze i Sonda tak/nie.


29.08.2001
Skrypty Banner i Logowanie.


22.08.2001
Artykuł Parametry w adresie.

27.07.2001
Dizał XML, a w nim kurs XML'a autorstwa Pawła Stroińskiego.

21.07.2001
Skrypt FAQ.

19.07.2001
Serwery wirtualne50 MB, CGI, PHP już od 80 zł / rok.

19.07.2001
Wykupiłem domenę www.ygreg.com




























(C)opyright 1997-2001
by Grzegorz Plebański
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza