ďťż
Lemur zaprasza
HOSTING I PHP I XML I CGI I HTML I FORUM I INNE Dodaj stronę do ulubionych Chcesz wiedzieć, kiedy pojawia się coś nowego? Wpisz swój e-mail: Hosting wirtualny Informacje Cennik Jazda próbna PHP Kurs PHP Wprowadzenie Część 1 Część 2 Część 3 Część 4 Część 5 Część 6 Cookies Klasy w PHP Parametry w adresie Wyrażenia regularne Upload plików Skrypty PHP Automat. FAQ Banner Forum Imperator Stats Komentarze Komentarze (by JaX) Księga gości (MySQL) Księga gości (bez MySQL) Księga gości (by Cezi) Księga gości (by Occulkot) Licznik Logowanie News Profile Składak Sonda Sonda tak/nie Users Online Uploader XML Kurs XML'a Wprowadzenie Pierwszy dokument XML Sprawa ogonkowa Przekształcenia Narzędzia Zasoby online CGI Kurs Perla Wstęp Uruchomienie Składnia CGI_PL Warunki Formmail Formmail 2 Formweb Tak/nie HTML Podstawy Tagi Tekst Tabele Formularze Nagłowek Inne Kolory Download Ygreg offline Narzędzia Inne Download Błędy w stronach Apache i okienka Uprawnienia w UNIX'ie Netscape 6 Darmowe konta O mnie Katalog stron: HTML, Java i JavaScript, Grafika i design, ASP, PHP, CGI, Narzędzia, Pozostałe Kurs Perla Autor: Maciej Jerzy Nowak nowak@vips.qs.pl Składnia języka PERL Wstęp do składni perla Na tej stronie znajdziesz informacje wystarczające do napisania prostego programu. Dowiesz się jaka jest prawidłowa składnia języka Perl, jak wstawić komentarze i jak prowadzić operacje na zmiennych. Poznasz także większość operatorów, ich priorytety w wyrażeniach logicznych (o których szerzej mowa w dziale testy i pętle) oraz nauczysz się jak pisać własne procedury i funkcje. Komentarze w programie Kiedy piszesz program, jest on zawsze dla ciebie prosty i zrozumiały. Lecz po jakimś czasie zapomina się co i daczego dany fragment kodu robi - program staje się wtedy nieczytelny. Jeśli musisz wprowadzić w nim jakieś zmiany może to być bardzo uciążliwe. Dlatego zaleca się strosowanie komentarzy - tekstu ignorowanego przez kompilator. W Perlu należy je umieszczać za znakiem # (kombinacja klawiszy Shift + 3). Jaka jest najlepsza reguła ich stosowania? Pozwólmy źródłu programu powiedzieć jak to robimy, a komentarzom dlaczego to robimy, np: # dobry komentarz - mówi dlaczego wykonujemy działanie: $V = $s / $t; # obliczamy prędkość pojazdu # zły przykład - komentarz mówi jak obliczamy prędkość: $V = $s / $t; # dzielimy drogę $s przez czas $t Polecenia (wykorzytanie literałów) Podstawą każdego języka programownia są literały - należą do nich cyfry lub ciągi znaków, np: 23 -2789 3.1482 5.29e-6 'Hello World' # jeśli literały zawierają inne znaki niż cyfry # musimy je zamknąć wewnątrz cudzysłowów Literały możemy przetworzyć na polecenia, dodając na końcu znak ; (średnik). Polecenia tym różnią się od literałów, że zwracają wartości. Poniżej przedstawione polecenie zwraca ciąg znaków hello World do systemu. Hello World; # trzeba pamiętać o średniku! Operatory i operacje na zmiennych Polecenia stają się pożyteczne dopiero przy wykorzystaniu zmiennych i operatrów. Zmienną nazywamy coś, co ma wartość którą można zmieniać. W Perlu wszystkie zmienne są zmiennymi skalarnymi, co oznacza że można do nich tak samo wprowadzać liczby czy ciągi znaków (zmienne skalarne zachowują się bardzo podobnie jak zmienne w Visual Basic'u zadeklarowane Dim zmienna as Variant). Każda zmienna zaczyna się od znaku $ (Shift + 4). Nazwy zmiennych mogą składać się tylko z liter i cyfr oraz ze znaku _. Należy zwrócić uwagę na to, że Perl tak jak większość języków programowania rozróżnia małe i duże litery. $zmienna = "Hello World"; # w tym momencie program tworzy zmienną # i przypisuje do niej ciąg znaków $zmienna = 12; # do tej samej zmiennej przypisujemy liczbę Operator jest symbolem nakazującym kompilatorowi wykonać jakąś operację, na przykład w powyższym przykładzie operator = przypisuje zmiennej $zmienna wartość polecenia "Hello World"; Obie strony przypisania są nazywane operandami. Operator = oczekuje od operand pewnych właściwości: od prawej, że ma wartość, od lewej, że można jej przypisać wartość. W momencie przypisania całe wyrażenie przyjmuje wartość równą wartości przypisanej do lewego operandu. Dlatego możemy napisać tak: $a = ($b = "Hello World"); # pobieranie wartości wyrażenia z nawiasu # Wynik: zmienna $a jest teraz równa # zmiennej $b, która ma wartość "Hello World" Powyższe wyrażenie jest równoważne temu: $b = "Hello World"; # najpierw $b otrzymuje wartość "Hello World" $a = $b; # potem $a otrzymuje wartość $b Kolejność wykonywania działań zależy od nawiasów np. $a = 3; $b = 5; $c = 7; ($a = $b) = $c; # Wynik: $a = 7, $b = 3, $c = 7 Jak już wspomniałem Perl posługuje się zmiennymi skalarnymi, czyli nie zwraca uwagi na różnice między liczbami całkowitymi, zmiennoprzecikowymi i ciągami znaków (inaczej niż w innych językach takich jak C czy Turbo Pascal). W razie potrzeby potrafi on przeprowadzić automatyczną konwersję typów np: $a = "35"; # $a zawiera ciąg znaków, który przedstawia liczbę $b = 56; # $b zawiera liczbę $c = $a + $b; # Wynik: $c = 91, zmienna $a została zmieniona na liczbę, # potem zsumowana z $b, wynik został zapisany w $c Jeżeli ze zmiennej zawierającej ciąg znaków Perlowi nie uda się uzyskać liczby, otrzymuje ona wartość 0. $a = "12"; # $a zawiera liczbę $b = "text"; # $b zawiera ciąg znaków, który nie jest liczbą $c = $a + $b; # Wynik: $c = 12, ponieważ Perl nie potrefił (raczej # słusznie) przerobić $b = "text" na liczbę Lista operatorów W powyższym przykładzie został zastosowany operator dodawania. Powoduje on że polecenie ma wartość sumy dwóch operandów. Wartość polecenia przypisywaliśmy operatorem = do zmiennej $c. W Perlu występuje ich wiele i są o różnym priorytecie. Priorytet decyduje o kolejności wykonywania działań. Działania o wyższym priorytecie są wykonywane w pierwszej kolejności. Jeśli chcemy ją (kolejność) zmienić, musimy użyć nawiasów. Poniżej jest przedstawiona lista najważniejszych operatorów razem z ich krótkimi opisami. Operatory ++ i -- Są one operatorami zwiększającymi (inkramentacja) lub zmniejszającymi (dekrementacja) wartość danej zmiennej o 1 # --- postinkrementacja --- $a = 5; $b = $a++; # przypisanie $a do $b, następnie zwiększenie $a o jeden # Wynik: $a = 6, $b = 5 # --- preinkrementacja --- $a = 5; $b = ++$a; # zwiększenie $a o jeden, następnie przypisanie jej do $b # Wynik: $a = 6, $b = 6 Sonda tylko w wersji online. 16.09.2001 Artykuły "Cookies" i "Wyrażenia Regularne". Autor: Tomasz Szmigiel. 16.09.2001 Kolejna księga gości i skrypt do komentarzy. 29.08.2001 Wyszukiwarka do forum. 29.08.2001 Skrypty Komentarze i Sonda tak/nie. 29.08.2001 Skrypty Banner i Logowanie. 22.08.2001 Artykuł Parametry w adresie. 27.07.2001 Dizał XML, a w nim kurs XML'a autorstwa Pawła Stroińskiego. 21.07.2001 Skrypt FAQ. 19.07.2001 Serwery wirtualne50 MB, CGI, PHP już od 80 zł / rok. 19.07.2001 Wykupiłem domenę www.ygreg.com (C)opyright 1997-2001 by Grzegorz Plebański |