ďťż

part3

Lemur zaprasza

Kurs szybkiego czytania(3)
Walka z fonetyzacją

Badania wykazują, że większość ludzi nie umie prawidłowo czytać. Wynika to
zapewne z tego, że w zasadzie przestaliśmy uczyć się czytać mając lat
jedenaście, a nawyki, wyniesione z okresu ćwiczenia się w tej najtrudniejszej,
po przyswojeniu sobie mowy, umiejętności, pozostały. Jakie są te nawyki?

Przede wszystkim czytamy wolno. Przeciętny człowiek czyta z szybkością około
250 słów na minutę. Nie jest to zbyt wiele, zważywszy, że czytelnik umiejący
szybko czytać robi to z szybkością około 800-900 słów na minutę. Wielu badaczy
przyczyn takiego stanu rzeczy upatruje, jak już o tym wspomniałem, w
dotychczasowych szkolnych metodach nauczania czytania oraz zaniedbaniu
kształcenia tej umiejętności w wieku 13-19 lat. W tym okresie rozwoju człowieka
bardzo dynamicznie rośnie bowiem szybkość przyswajania informacji, a także
utrwalają się pewne nawyki czytania.

Nasza szkolna technika czytania jest z reguły wadliwa. Dlatego nie można
polepszyć biegłości czytania tylko przez samo czytanie. Należy pozbyć się przede
wszystkim trzech podstawowych wad dotychczasowego czytania, to jest fonetyzacji,
małego pola widzenia oraz regresji.

Fonetyzacja (lub artykulacja) polega na powtarzaniu spostrzeganych
słów. Ten nawyk kształtuje się w szkole podstawowej, kiedy opanowujemy
umiejętność czytania. Nauczyciel, aby rozpoznać, czy dziecko rozróżnia słowa i
dobrze je wymawia, nakłania ucznia do czytania na głos. Dawniej nawet zachęcano
do praktykowania tego zwyczaju, co miało rzekomo pomagać w skupieniu uwagi.
Faktem jest jednak, że uwaga skupia się wówczas na dźwiękowej stronie tekstu, co
utrudnia z kolei uchwycenie jego znaczenia. Nawyk głośnego czytania u wielu osób
pozostaje już na całe życie. Ludzie po prostu do niego przywykają i nie
odczuwają jego negatywnego wpływu na szybkość czytania.

Rozróżnia się dwie formy fonetyzacji: zewnętrzną i wewnętrzną. Pierwsza
polega na głośnym wypowiadaniu słów lub ich szeptaniu, co hamuje wskutek ruchów
ust, języka i gardła szybkość czytania. Druga na powtarzaniu widzianych słów
"głośno" w myśli, niejako w sobie. Ta intelektualna odmiana artykulacji sprawia,
że czytelnik pojmuje znaczenie wyrazu dopiero wówczas, kiedy w trakcie "mowy
wewnętrznej" się weń wsłucha. Ta forma fonetyzacji pojawia się wraz z
nagromadzeniem czytelniczego doświadczenia i jest wyrazem efektywniejszej
percepcji tekstu.

Obydwie formy fonetyzacji powodują jednakże, iż najczęściej szybkość czytania
nie przekracza szybkości mowy i wynosi około 150 słów na minutę. Schemat
przekazu informacji odczytywanego tekstu do mózgu jest w tym przypadku
następujący:



czytany materiał
->
kanał wzrokowy
->
kanał słuchowy
->
mózg

Natomiast czytelnik władający rozwiniętą techniką czytania nie wymawia tego,
co czyta. Informacja biegnie wówczas do mózgu tylko przez kanał wzrokowy z
pominięciem słuchowego, co pokazuje poniższy schemat.



czytany materiał
->
kanał wzrokowy
->
mózg

Badacze funkcji mózgu twierdzą, iż zdolność przepustowa kanału słuchowego
jest o wiele mniejsza niż kanału wzrokowego. Przy czym, przez zdolność
przepustową rozumie się w tym przypadku maksymalną szybkość, z jaką może
przepłynąć informacja od receptora do korowego odcinka danego analizatora. W
naszej sytuacji oznacza to, że wzrokowe spostrzeganie zachodzi szybciej, niż
zdołamy zauważony znak (wyraz) przeczytać.

Jeśli zatem uda się przełamać tę "barierę foniczną", a więc przestanie
kojarzyć znaczenie słowa z jego brzmieniem, a oprze się na postrzeganiu
wzrokowym, to szybkość czytania znacznie wzrośnie. Straci się wprawdzie odczucie
kolorytu i odcieni żywej mowy - intonacji, rytmu, wyrazistości. Lecz w wielu
procesach myślowych nie gra to istotnej roli, zwłaszcza gdy trzeba coś szybko
zrozumieć i przyswoić.

Taka lektura przypomina czytanie matematycznych wzorów lub hieroglifów, które
często nie są odrębnymi słowami, a połączeniami kilku słów. Obrazowe
powiedzenie, że Chińczyk i Japończyk czytają oczami, a Europejczyk uszami, dość
trafnie ujmuje istotę tego zagadnienia.

W tłumieniu fonetyzacji, prócz woli i cierpliwości czytającego, wykorzystuje
się wiele psychotechnicznych sposobów i środków. Stosuje się je w sposób
zindywidualizowany, odpowiednio do występującej u czytelnika formy artykulacji
oraz stopnia jej nasilenia. Ćwiczenia tłumienia fonetyzacji można przeprowadzać
trzema metodami. Mechanicznie, za pomocą zakłóceń mowy i słuchu oraz
wykorzystując centralne zakłócenia mowy.

Wśród mechanicznych metod wstrzymania artykulacji najprostszym
sposobem jest przyciśnięcie końca języka do zębów lub po prostu przytrzymanie go
zębami na cały czas lektury. Innym sposobem może być zaciśnięcie w zębach na
przykład ołówka - bez dotykania go wargami i językiem. Zalecane jest także
szczelne zaciśnięcie warg uniemożliwiające poruszanie nimi podczas czytania, lub
na odwrót - szerokie otwarcie ust przy równoczesnym zachowaniu biernego
położenia języka i wiązadeł głosowych. Niektórzy uważają, że skuteczne jest
również żucie gumy w trakcie czytania.

Zakłócenie mowy i słuchu tłumiące artykulację, to na przykład
wymawianie w trakcie czytania liter alfabetu, liczenie od jednego do dziesięciu,
gwizdanie. wymawianie sylab (np. la,la,la), czy też recytowanie wyuczonych na
pamięć wierszy. Początkowo pogorszy się rozumienie tekstu, zmaleje jego
zapamiętywanie, zmniejszy się też szybkość czytania, jednakże po wypracowaniu
nawyku "wzrokowego" czytania, czyli po stłumieniu subwokalizacji (fonetyzacji),
parametry te poprawią się i szybko wzrosną. Powyższe zakłócenia oddziałują
jedynie na peryferyjne (zewnętrzne) części analizatorów mowy i słuchu i nie
wpływają w istotny sposób na ich mózgowe części kierujące artykulacją.

Najskuteczniejszą metodą tłumienia fonetyzacji jest metoda centralnych
zakłóceń (przeszkód) mowy, której istota polega na oddziaływaniu na
mózgową część analizatora mowy. Dokonuje się tego poprzez wystukiwanie w trakcie
wzrokowego czytania tekstu określonego, stałego rytmu. W rezultacie, w mózgowym
centrum analizatora mowy kierującym artykulacją powstaje zakłócenie, w
następstwie którego stłumiona zostaje także fonetyzacja. Po konsekwentnych
ćwiczeniach nawyk czytania bez fonetyzacji zakorzenia się wystarczająco silnie i
funkcjonuje dalej bez potrzeby "postukiwania". W początkowym etapie treningu
wystukiwany rytm przeszkadza w uchwyceniu sensu tekstu, jednak z czasem
rozumienie poprawia się.

Powyższa metoda nie jest nowa, ale w nauce szybkiego czytania zastosowano ją
niedawno. Rosjanie (O.A. Kuźniecow, L. Chromow, A.N. Lach, V. Istmin) wykryli na
drodze eksperymentalnej, a następnie spopularyzowali w literaturze, pewien rytm,
który nie zbiega się z rytmem naukowotechnicznych tekstów. Wprawdzie niektórzy
polscy autorzy (J. Wojciechowski, Studia o książce, 1986) uważają, że
metoda ta nie dotyczy języka polskiego, w którym akcent jest stały, ale być może
po wniknięciu w istotę zagadnienia zmienią oni zdanie.
Proponuje się zatem dwa wzory rytmów:



Takty
pierwszy
drugi
trzeci
czwarty

Uderzenia
1-2
3-4
5
6



Takty
pierwszy
drugi
trzeci
czwarty
piąty
szósty

Uderzenia
1
2-3-4
5
6
7
8
Rytm należy wystukiwać w średnim tempie (na przykład zbiegającym się z rytmem
naszych normalnych kroków), ołówkiem zaciśniętym kciukiem, wskazującym i
środkowym palcem prawej dłoni. Wystukiwać nie nadgarstkiem, lecz aktywnym ruchem
całego przedramienia. Należy przy tym dokładnie śledzić przebieg rytmu i
podtrzymywać jego ciągłość.
Ustalono, że w trakcie treningu uczący się przechodzą kilka etapów w
przyswajaniu rytmu:

czytanie z wystukiwaniem jest tak dalece kłopotliwe, że udaje się
alternatywnie tylko czytanie lub tylko wystukiwanie rytmu;
wystukiwanie udaje się, ale uwaga czytelnika jest rozproszona i nie
rozumie on tego, co przeczytał;
udaje się wystukiwanie, rozumie się także tekst, ale po zakończeniu
lektury trudno przypomnieć sobie jej treść;
wreszcie, tekst czyta się z równoczesnym wystukiwaniem łatwo, a rytm nie
przeszkadza w rozumieniu i zapamiętywaniu.
Chcąc stłumić artykulację za pomocą metody centralnych zakłóceń mowy należy
ćwiczyć czytanie z równoczesnym wystukiwaniem wybranego rytmu codziennie po
15-20 minut przez dwa tygodnie, a w razie potrzeby dłużej.









W pierwszym tygodniu opanowuje się następujące dwa ćwiczenia.


Ćwiczenie
Doskonalenie rytmu

Przede wszystkim trenuje się rytm, skupiając całą uwagę na jego
poprawności i ciągłości. Potwierdzeniem pomyślnego rezultatu ćwiczeń będzie
uzyskanie automatyzacji tej czynności i bezbłędne jej wykonywanie przez około
2 minuty.
Opanowawszy rytm czytać tekst lekki i interesujący z równoczesnym
wystukiwaniem, przy czym nadal całą uwagę kierować na poprawność rytmu i jego
podtrzymywanie. W treść czytanego tekstu można na razie nie wnikać.



W ciągu następnego tygodnia przyswaja się jeszcze dwa dalsze
ćwiczenia.


Ćwiczenie
Rytm i zapamiętywanie

Czytając tekst z reprezentowanej przez czytelnika specjalności z
równoczesnym wystukiwaniem rytmu, należy starać się zrozumieć przeczytane
zdania.
Kontynuować powyższe ćwiczenia, stawiając sobie dalsze zadanie -
zapamiętania przeczytanego tekstu.


Pod koniec ćwiczeń w drugim tygodniu przeczytać artykuł o objętości 3-4
stronic, wystukując rytm i starając się zrozumieć czytany tekst. Po czym
obliczyć szybkość czytania (o sposobie obliczania będzie mowa w następnych
artykułach) oraz ustalić stopień zrozumienia przeczytanego tekstu poprzez
odpowiedzi na pytania, zgodnie z algorytmem integralnym.
Metoda centralnych przeszkód mowy nie jest jednak uniwersalnym środkiem
zwiększania szybkości czytania dla wszystkich czytelników. Okazuje się bowiem,
że u różnych osób fonetyzacja gra różną rolę w procesie czytania, a omówione
metody nie zawsze dają jednakowy efekt. Należy więc praktycznie ustalić, która z
zaproponowanych trzech metod jest dla danego czytelnika najodpowiedniejsza.
Nie wyklucza się też potrzeby zastosowania kompleksu metod. Najważniejsze, by
dobrać taką, która uniemożliwi równoczesną artykulację.
Za miesiąc - kolejny odcinek o wadach czytania, poświęcony poszerzaniu pola
widzenia.







Strona glowna   
Czesc I  
Czesc II   
Czesc III  
Czesc IV  
Czesc V   
Czesc VI   
Czesc VII  
Czesc VIII   
Czesc IX
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza