ďťż
Lemur zaprasza
Adam Mickiewicz Dziady
Dziady
Całość poprzedza wiersz
Według opowieści tych,
Odautorskie wyjaśnienie obrzędu
Dziady. Część II Motto z Hamleta Szekspira:
lChór dwuwierszem Ciemno wszędzie, głucho wszędzie/ Co to będzie, co to będzie? rozpoczyna obrzęd. Guślarz nakazuje zamknąć drzwi i szczelnie zasłonić okna. Wykonanie poleceń potwierdza Starzec, a chór powtarza dwuwiersz. l lGuślarz rozpoczyna zaklęcia wywołując dusze czyśćcowe. Wpierw, na znak spalonej kądzieli, przyzywa duchy lekkie (styl łagodny, pełen zdrobnień). Chór nawołuje, by wyraziły, czego im brakuje do zbawienia. Pojawia się para dzieci - Aniołków, Józio i Rózia. Dręczy ich nuda - troska wynikająca z braku dopełnienia, ustalenia losu i trwoga - z niepewności zbawienia wiecznego. Proszą o dwa ziarnka gorczycy, bowiem zgodnie z wola boską: Kto nie doznał goryczy ni razu/ Ten nie dozna słodyczy w niebie.Guślarz, a za nim Chór, obdarowawszy dzieci zgodnie z ich życzeniem, odsyłają je. l lZbliża się północ, Guślarz nakazuje rozpalenie kadzi z wódką. Teraz wzywa najcięższe duchy. Zza okna dochodzi głos wżywającego o litość. Przemawia Widmo Pana(groza, makabryzm) - dziedzica wioski, który trzy lata temu zmarł. Cierpi potępienie skazany na wieczny głód. Żarłoczne ptactwo - duchy ludzi , których przywiódł do śmierci swym okrutnym postępowaniem (białe - jeśli byli dobrzy, czarne - jeśli źli), odbierają mu każdą okruszynę strawy. i krople wody. Chór Ptaków Nocnych (Sowy, kruki i puchacze) zapowiadają, iż męka jego będzie wieczna. Kruk - zakatowany na śmierć mężczyzna, który głodując sięgnął po pańskie jabłka, Sowa - nieszczęśliwa wdowa z maleńkim dzieckiem, którą w mróz najgorszy nakazał wyrzucić, bo przeszkadzała mu swym żebraniem w zabawie - potwierdzają okrucieństwo dziedzica. Widmo puentuje: Bo kto nie był ni razu człowiekiem,? Temu człowiek nic nie pomoże.. l lGuślarz i Chór odsyłają ducha. Guślarz podpala wianek z cząbru (macierzanki) i ślazy - ziół nie przynoszących pożytku ani ludziom ani zwierzętom. W ten sposób przywołuje ducha Dziewczyny. (śpiewa piosenki, styl sentymentalny) Strojna, lekka i bardzo piękna pojawia się w kaplicy. Zosia była wieśniaczką, która nie zaznając miłości, lekceważąc zaloty chłopców zmarła w wieku 19 lat. Nie cierpi mąk, lecz lekka jak piórko fruwa miotana po świecie nie mogąc Ani wzbić się pod niebiosa, / Ani ziemi dotknąć... Prosi, by pochwycili ją młodzieńcy i przyciągnęli ku ziemi. Jednak zabiegi są bezowocne, bowiem: Kto nie dotknął ziemi ni razu/ Ten nigdy nie może być w niebie. Guślarz wyznaje, iż zgodnie z wolą nieba cierpieć będzie jeszcze 2 lata, po tym czasie dane jej będzie stanąć za niebiesim progiem. l (Scena dodana po napisaniu cz.
Dziady. Część IV Historia pośmiertnego losu
Motto: Podniosłem wszystkie
Ksiądz (greckokatolicki)
lOpowieść Gustawa jest bezładna, przerywana wybuchami rozpaczy i namiętności: młodzieniec zdolny i wrażliwy poznał dziewczynę. Połączyło ich podobieństwo upodobań i wzajemne zrozumienie. Ze strony chłopca była to wielka miłość, jednak dziewczyna wyszła za innego (historia nieszczęśliwego kochanka). Miota nim miłość i rozpacz; rozpamiętuje nieszczęście z niezwykłą intensywnością.l lMłodzian nie rozumie dlaczego to uczyniła. Oskarżenia ukochanej o zdradę miesza ze słowami czułej wyrozumiałości. Jego wyznania zawierają wielki ładunek moralnego niepokoju. Ma poczucie, że jego nieszczęście nie jest tylko sprawą prywatną, że pociąga za sobą zagagładę wartości ogólniejszych. Był chłopcem uzdolnionym, pełnym zapału (deklamuje Odę do młodości), a nieszczęście złamało go i zniszczyło. Ze swoim samotnym cierpieniem znalazł się poza obrębem społeczności. Jest romantycznym indywidualistą, który jednak samotność przeżywa bardzo tragicznie i traktuje jako grzech. l lUdręczony zwraca się o pomoc do księdza (z powołania i zawodu jest znawcą spraw ludzkiego sumienia; był nauczycielem Gustawa i wpoił mu wiarę w ideały). Ich dialog należy do najdramatyczniejszych w polskiej literaturze dramatycznej. Ksiądz - racjonalista pełen wiary w rozumny porządek świata i społeczeństwa, potrafiący pogodzić to przekonanie z zasadami religii, traktuje go jako szaleńca. Gustaw przebija się sztyletem, ale pozostaje żywy. Ksiądz ociera się o sferę niesamowitości i wobec tych zjawisk jest bezsilny. Jego postawa zostaje skompromitowana. l lGustaw na koniec, niczym duchy z Dziadów cz. II, wygłasza maksymę: Bo słuchajcie i zważcie u siebie, / Że według bożego rozkazu: / Kto za życia choć raz był w niebie, / Ten po śmierci nie trafi od razu. i z wybiciem godziny dwunastej - znika. Był więc upiorem. l Dziady część I Pierwsza część cyklu nigdy nie
Sc.1. Dziewica, przyszła
Sc.2. Na obrzęd Dziadów
lMłodzieńcy proszą dziewczynę z Romantyczności (tożsamą z Karusią), by na próżno nie rozpaczała po zmarłym kochanku (Dla niego na mszę daj, młoda wdowo, / A dla nas żywych piękne daj słowo.), a do Starca - by nie rozpaczał po bliskich (Weź trochę szczęścia od nas szczęśliwych, / Szukaj umarłych pośród nas żywych). l lPonownie Guślarz wzywa wszystkich, kto rozpaczą, / Kto wspomina i kto życzy, by ze świata mędrców przyszli na Dziady. l lDziecko, które nie pamięta, zmarłej przy jego narodzinach, matki prosi Starca, by powrócili do domu. Lecz ten żegnając z goryczą wnuka (Boże! (...) Pobłogosław wnukowi - niechaj umrze młodo!) idzie na uroczystość. l lMłodzieniec Zaklęty snuje dziwna opowieść o rycerzu, który dobrowolnie poddał się zaklęciu w kamień.l lChór Młodzieży przypomina o prawach rządzących światem; Zgubionymi dlań są wszyscy, którzy w młode lata: byli bezczynni, izolowali się od otoczenia, nie potrafili cieszyć się młodością.l lDo gromady dołącza Strzelec(Pieśń Strzelca) i Gustaw - szukający miłości (Ach, gdzie cię szukać? - od ludzi ucieknę, / Ach, bądź ty ze mną, świata się wyrzeknę!). l lMyśliwy Czarny (wyobrażenie złego ducha) kpi z wynurzeń Gustawa.l lCałość kończy dialog Gustawa ze Strzelcem, który zapowiada wystraszonemu kochankowi: Wiedz naprzód, iż gdzie stąpisz, jest wszędzie nad tobą / Pewna istota, która z oczu cię [nie] traci, / I że chce ciebie w ludzkiej nawiedzić postaci. l
Dziady część III Dziadów cz. III,
Od wydarzeń wileńskich,
Świat przedstawiony utworu i sposoby
Dziady część III
Brak jedności: lczasu(trwa ponad rok, między poszczególnymi scenami są różne, nieraz kilkumiesięczne luki czasowe), l lmiejsca (Wilno: cela Konrada, cela księdza Piotra, apartamenty Nowosilcowa, cmentarz pod Wilnem; dworek pod Lwowem; Warszawa; Petersburg), l lakcji (każda scena ma odrębną tematykę i własną dramaturgię);l Przestrzeń: lrealistyczna: wiele autentycznych szczegółów, np. w opisie celi Konrada;l lsymboliczna:l cmentarz jako magiczna
cela
lpokrewieństwo ze średniowiecznym misterium:l pozioma organizacja: strona
pionowa
Czas: lhistoryczny:l konkretne
lmitu religijnego (cykliczny, mierzony świętami): l cykl od
Wielkanoc - Widzenie Księdza
Boże Narodzenie - Wielka
lmitu agrarnego: l cykl wegetacji roślinnej - bajka Żegoty, zima, obumieranie
wiosna, zapowiedź wolności -
ziarno - młodzież, utajone życie posianego ziarna
Postacie: lhistoryczne: l występujące pod własnymi
wskazane innym mianem
lfikcyjne: l kreowane zgodnie z konwencją
nacechowane symbolicznie,
lfantastyczne tworzone w konwencji średniowiecznej alegorii (dobre i złe duchy, widma zmarłych). l Nawiązania do
symbol krzyża (Wasilewski),
Kompozycja: lotwarta, luźna, zacierająca związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy poszczególnymi częściami, w której poszczególne sceny ukazują jakiś nowy aspekt świata;l lpołączenie elementów cechujących różne rodzaje literackie: dramatu (Pan Senator), epicki (Ustęp) i liryki (Wielka Improwizacja);l loperowość (partie śpiewane);l lstylistyka misterium (usytuowanie człowieka pomiędzy dobrem a złem, alegoryczność);l lróżnorodność konwencji i kategorii estetycznych: l fantastyki
języka potocznego (sc. I, VII
tragizmu z komizmem (wisielczy
patosu
Prawa rządzące światem: lścisły związek świata widzialnego i nadprzyrodzonego, podwójna, realistyczna i metafizyczna motywacja wydarzeńl Wielka Improwizacja jako efekt
piorun zabijający Doktora
W rezultacie dramat kreśli
III cz. Dziadów jest
Uniwersalność sensów i
Koncepcja poezji W dramacie Mickiewicz
Polemika z klasykami i sentymentalistami. Aluzje do konkretnych
Literat III to Kajetan
Literat IV to Kazimierz
lKrytyka tych koncepcji poprzez:l ironię, satyryczny
Postulowana koncepcja poezji ltwórca: l natchnienie jako jej
lmożliwości i cele poezji: l ekspresja
Streszczenie Prolog: Wilno, cela w
lPomiędzy duchami Zła i Dobra toczy się walka o dusze więźnia. l lBohater pisze po łacinie węglem na ścianie słowa: Gustaw zmarł 1 listopada 1823 r. Tu narodził się Konrad 1 listopada 1823 r.l Sc.1 (scena więzienna):
lDoświadczeńsi opowiadają nowo przybyłym o warunkach panujących w więzieniu. l lJan Sobolewski opisuje odjazd kibitek wywożących zakutą w łańcuchy młodzież (również dziesięcioletnie dzieci ) na Syberię (w.188-295).l lŻegota [Ignacy Domeyko] cytuje bajkę o diable (w.330-349). l lWięźniowie m.in. śpiewają pogańską pieść Konrada z refrenem: Tak! zemsta, zemsta, zemsta na wroga/ Z Bogiem i choćby mimo Boga!. l lKonrad-poeta pragnie poznać przyszłość narodu, ale jego wysiłki spełzają na niczym (tzw. Mała Improwizacja) (w.485-511). l lWięźniowie powracają do swoich cel.l Sc.2 Improwizacja (tzw. Wielka). Samotny
Jego prometejski bunt ma jednak
Sc.3 Kapral sprowadza bernardyna, księdza Piotra, który odprawia
Sc.4 (Dom wiejski pode Lwowem). Panienka Ewa usypia, modląc się za niewinnie prześladowanych wileńskich uczniów, których
Sc.5 (tzw. Widzenie Księdza
Sc.6 (Widzenie Senatora). Diabły dręczą pijanego Nowosilcowa
Sc.7 (Salon warszawski). Dwie grupy osób. U drzwi kilku
lPrzy stoliku siedzą urzędnicy, literaci, damy i oficerowie. Żałują, że Nowosilcow wyjechał z Warszawy, ponieważ nikt tak jak on nie potrafi urządzać bali.l lMłoda dama z towarzystwa u drzwi prosi, by wysłuchano wstrząsającej historii Adolfa o Cichowskim (poddany długotrwałemu śledztwu, niczego nie powiedział, lecz wrócił z więzienia przerażająco zmieniony). Literaci - klasycy, uważają ją za zbyt aktualną i mało sentymentalną, by stała się tematem ich utworów. l lMłodzi opuszczają salon. Wysocki w odpowiedzi na pogardliwe komentarze kolegów wygłasza sławny czterowiersz: ... Nasz naród jak lawa, / Z wierchu zimna i twarda, sucha i plugawa, / Lecz wewnątrz ognia sto lat nie wyziębi; / Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi.l Sc.8 (Pan Senator). Nowosilcow i Doktor
lNiewidoma staruszka na kolanach błaga o widzenie z dzieckiem, w tej samej chwili wbiega z sali balowej panna zapraszając Senatora na sercowy koncert (gra słów: grać mają koncert niemieckiego kompozytora Henryka Hertza, którego nazwisko znaczy serce, podobnie rzeczownik chór wymawiany z francuska),l lSenator jest zaskoczony, że młodzieniec już rok spędził w więzieniu, cieszy to opiekunkę staruszki, p. Kmitową, która chce widzieć w dostojniku stworzenie boże otoczone łotrami,l lPo odejściu kobiet Senator karze ukarać lokaja i przesłuchuje księdza Piotra, próbując oskarżyć go o udział w spisku. Doktor sugeruje, że pieczę nad spiskiem sprawuje książę Czartoryski. Ksiądz prorokuje obecnym rychłą śmierć. l Sc. śpiewana
lTu: Justyn Pol rwie się do zabicia Senatora, uspakaja go i wreszcie wyprowadza Bestużew,l lZabawę przerywa pojawienie się p. Rollison i Ks. Piotra. Kobieta dowiedziała się o realizacji podstępu Doktora i Pelikana (upozorowano samobójstwo i wyrzucono więźnia z okna),l lUderzenie pioruna zabija Doktora liczącego srebrne dukaty,l lGoście w popłochu opuszczają bal, a Pelikanowi i Senatorowi Ks. Piotr przytacza ku przestrodze przypowieści biblijne,l lProwadzony na przesłuchanie Konrad spotyka Ks. Piotra, który prorokuje: Ty pojedziesz w daleką, nieznana drogę; / Będziesz w wielkich, bogatych i rozumnych tłumie,l Sc. 9 (Noc Dziadów)
lUkazują się Widma: Trup świeży Doktora (cierpi niewysłowione męki, goreje, skarży się kruszec przelewać ja muszę), obrzydłe trupisko Bajkowa kuszonego przez dziewicę-czarta i rozrywanego przez potworne psy,l lGuślarz próbuje sprowadzić ducha dawnego kochanka, wreszcie ukazuje się jeździec (Kordian): Pierś ma zbroczona posoką. To Narodu nieprzyjaciele wrazili weń miecze aż w duszę z tych ran uleczy go śmierć. Z rany na czole, którą sam sobie zadał (scena Wielkiej Improwizacji) uleczyć może go tylko Bóg. l Ustęp (poemat
lDroga do Rosji. Opis Krainy pustej, białej i otwartej - Kaukazu; drogą spieszą kibitki wiozące polskich zesłańców i Konrada ( ...więzień, chociaż w słomie siedzi, / Jak dziko patrzy! jaki to wzrok dumy).l lPrzedmieścia stolicy. Opis przepychu letniej rezydencji cara w Carskim Siole pod Petersburgiem (Ileż wymyślić trzeba było spisków; / Ilu niewinnych wygnać albo zabić, / Ile ziem naszych okraść i zagrabić, / Póki krwią Litwy, łzami Ukrainy / I złotem Polski hojnie zakupiono / Wszystko, co mają Paryże, Londyny,).l lPetersburg. Dzieje budowy stolicy (W głąb ciekłych piasków i błotnych zatopów / Rozkazał wpędzić sto tysięcy palów / I wdeptać ciała stu tysięcy chłopów...; ...kto widział Petersburg, ten powie: / Że budowały go chyba Szatany. - ukazanie potęgi caratu w wymiarze nieomal demonicznym), swoistej wieży Babel po której spacerują dworzanie (Wszak Cesarz tędy zwykł chodzić piechoto,). Pośród ciżby spacerują młodzi ludzie - zesłańcy. Pielgrzym sam jeden (Konrad - Mickiewicz) z nienawiścią obserwował dwór rosyjski. drugi człowiek (Józef Oleszkiewicz, Żmudzin) rozdawszy jałmużnę, próbował pocieszyć osamotnionego Pielgrzyma. l lPomnik Piotra Wielkiego. Dwaj młodzieńce Pielgrzym i wieszcz rosyjski (Aleksander Puszkin lub Konrad Rylejew) przypatrują się pomnikowi - symbolowi despotyzmu i tyranii.l lPrzegląd wojsk. Opis parady wojskowej i służalczego, pstrego tłumu dworzan. Pogardliwy komentarz na temat ucywilizowania Rosji. Wstrząsający obraz pustego placu na którym spoczywają ofiary parady. Biorą ich z ziemi policyjne sługi / I niosą chować; martwych, rannych społem (tu tragiczny los rekruta Litwina oraz wiernego sługi, którego beztroski oficer pozostawił na mrozie). Całość kończy apostrofa: Ach, żal mi ciebie, biedny Słowianinie!. l Do przyjaciół Moskali
|