29 (10)

Lemur zaprasza

“Fraszki”
Jana Kochanowskiego



Podobnie jak pie¶ni, fraszki
pisał Kochanowski przez całe życie. W ci±gu całej z gór±
dwudziestoletniej
działalno¶ci poety powstało ich ponad trzysta. Na krótko
przed ¶mierci±, w 1584 roku,
autor wydał je w Krakowie w drukarni Łazarzowej, a o ich
popularno¶ci może ¶wiadczyć fakt, iż wkrótce pojawiły się
nowe wydania.



Fraszka - drobny utwór
poetycki wierszem, często o charakterze żartobliwym, oparty na
dowcipnym pomy¶le, będ±cy odmian± epigramatu. Nazwę
gatunkow± wprowadził z włoskiego (“frasca” - drobiazg,
głupstewko) Jan Kochanowski, który swoimi “Fraszkami”
ustalił obowi±zuj±cy wzór stylistyczny. Pierwowzór fraszek w
literaturze polskiej dał Mikołaj Rej w “Figlikach”.



Liczne fraszki Kochanowskiego
charakteryzuje różnorodno¶ć:



— tematu (portreciki znajomych, zdarzenia,
scenki obyczajowe, rozważania filozoficzne, ironiczne refleksje, rozważania na temat
własnej twórczo¶ci),



— tonu (żartobliwe, humorystyczne,
satyryczne, frywolne obok bardzo poważnych)



— długo¶ci (od dwuwierszowych po
kilkudziesięciowersowych),



Skłonno¶ć do:



— zwięzło¶ci (zbliżenie do epigramatu),



— wyraĽnego wskazywanie zasadniczej my¶li
(pointa),



— konsekwencji rytmicznej (rymy parzyste aa
bb cc, półtorazgłoskowe, żeńskie.



Fraszki filozoficzne okre¶laj±ce pogl±dy pisarza na
życie i na własn± twórczo¶ć:




    l“Na swoje księgi”
    - fraszka programowa.
    Autor bagatelizuje znaczenie swoich utworów (“Nie
    dbaj± papiery/ O przemożne bohatery”) i wskazuje
    Ľródło ich tematów (“Ale pie¶ni, ale żarty/
    Zwykły zbierać moje karty”) - rado¶ć warunkiem
    ludzkiego szczę¶cia.

    Wiersz ci±gły (niestroficzny); o¶miozgłoskowe wersy.l

    l“Do fraszek” -
    pochwała warto¶ci fraszek (“Fraszki nieprzepłacone,
    wdzięczne...”), które choć pozornie drobne i błahe,
    stały się dla twórcy istotn± form± wypowiedzi
    poetyckiej. Nawi±zania do
    antyku (Fortuna, labirynt, nic Ariadny, Centaur, Dedal).l

    l“Do Mikołaja
    Firleja”
    - żartobliwe uzasadnienie frywolno¶ci
    fraszek; program poetycki (“ ...bo ma być stateczny/
    Sam poeta; rym czasem ujdzie i wszeteczny”)l

    l“O żywocie ludzkim” - nawi±zuje do filozofii
    stoickiej. Podmiot liryczny wypowiada się w imieniu
    zbiorowo¶ci, podkre¶la przemijalno¶ć ludzkiego
    istnienia i ludzkich spraw (“Nie masz na ¶wiecie
    żadnej pewnej rzeczy,/ Próżno tu człowiek ma co mieć
    na pieczy”).

    Wersy 11-sylabowe (5+6); powtórzenia (“ Fraszki
    to wszystko...”), paralelizmy (wersy 3 i 4); pointa.
    l

    l“Ku Muzom” - apel
    do Muz o zachowanie w pamięci potomnych własnych
    wierszy (“...niech ze mn± za raz me rymy nie gin± /
    Ale kiedy ja umrę, ony niechaj słyn±!”). Motywy
    antyczne (Muzy, rosa ippokreńska), paralelizm
    składniowy i znaczeniowy (wersy zaczynaj±ce się od
    “jeslim”, “jesli”).l

    l“Na fraszki” -
    wyliczenie poszczególnych uciech życia dworskiego
    (pijaństwo, gry miło¶ci) i końcowe ich zaprzeczenie:
    “Wy tedy, co kto lubi, moi towarzysze, / Pijcie,
    grajcie, kochajcie - Jan niech fraszki pisze!”. Utwór
    rozpoczyna pytanie retoryczne, uniwersalizm podkre¶la 3
    os l. poj. w jakiej przemawia podmiot liryczny.l

    l“Na lipę”
    - fraszka czarnoleska. Podmiotem lirycznym jest uosobiona
    lipa z Czarnolasu, adresatem
    - strudzony go¶ć. Idylliczna, arkadyjska natura
    dostarcza człowiekowi różnych pożytków, za¶ życie zgodne z
    ni± daje ludziom ukojenie, beztroskie bytowanie i
    szczę¶cie (wyraz epikurejskich przekonań poety).
    Kunsztowna budowa: — epitety (poetyckie:
    “rozstrzelone cienie”, “wonny kwiat”, “słodki
    sen”; potoczne: “pracowite pszczoły”, “chłodne
    wiatry”), — wyszukane, odwołuj±ce się porównanie
    (2 ostatnie wersy).l

    l“Do gór i lasów” - utwór autotematyczny,
    rodzaj lirycznej biografii., spojrzenie poety na własne życie w
    momencie przenosin do Czarnolasu. Apostrofa do stron
    rodzinnych, następnie zwięzłe, czasem ironiczne
    (“przypasany do miecza rycerz”) wyliczenie kolei
    życia (podróże, studia, pobyt na dworze, funkcje
    ko¶cielne). Skontrastowane pytania retoryczne odnosz±ce
    się do przeszło¶ci i przyszło¶ci, wskazuj±
    nieprzydatno¶ć do¶wiadczeń w oborze nowej drogi życiowej. Epikurejska pointa:
    “¦rebrne w głowie nici, / A ja z tym trzymam, kto co
    w czas uchwyci”.l

    l“Na dom w Czarnolesie” - pochwała domu jako podstawowej
    warto¶ci życia ludzkiego, Arkadii spokoju i rado¶ci.
    Etyczny program życia szczę¶liwego: zdrowie, sumienie
    czyste, “pożywienie ućciwe”, ludzka życzliwo¶ć,
    “obyczaje zno¶ne”, “nieprzykra staro¶ć”.
    Interesuj±cy kontrast między skromno¶ci± “gniazda
    ojczystego” a zbytkiem “pałaców marmurowych”.l

    l“Na zdrowie” -
    jedyna fraszka napisana pieciozgłoskowcem, co nadaje jej
    bardzo wyrazisty rytm. Kontrastuj±ce zestawienie
    prawdziwej warto¶ci jak± stanowi zdrowie z pozorn±
    warto¶ci±
    przedmiotów martwych (perły, kamienie szlachetne),
    przemijalno¶ci± młodo¶ci i urody oraz zaszczytów (dostojeństw i
    stanowisk).l



Fraszki biesiadne, dowcipne, miłosne:




    l“Raki” - dowcip
    (tytuł wskazuje na rodzaj wiersza - zabawy poetyckiej,
    który można czytać
    w dwojakiej kolejno¶ci wyrazów: od strony lewej do
    prawej i odwrotnie). Tu wiersz czytany tradycyjnie jest pochwał±
    kobiety (“Folgujmy paniom, nie sobie, ma rada”),
    odwrotnie - jej nagan± ( “Rada ma: sobie, nie paniom,
    folgujmy”). Podwójny rym: wyrazów pocz±tkowych i
    końcowych w każdym
    wersie.l

    l“Do Hanny” -
    dystych miłosny, oparty na koncepcie zwi±zanym ze
    zwrotem przysłowiowym
    “serce z kamienia”. W wersie pierwszym diament i
    krzemień s± zestawione, a w drugim przeciwstawione. Maleńkie arcydzieło
    Kochanowskiego.l

    l“Do dziewki” -
    fraszka miłosna, oparta na koncepcie zestawienia
    cierpienia kochanka ze zjawiskiem natury. Hiperbola: ”A
    z tob± i w pół nocy zda się dzień na niebie”.l

    l“O doktorze Hiszpanie” - anegdota o prawniku królewskim
    Rojzjusza, który wymkn±ł się z grona zabawiaj±cych
    się kompanów. Na niewiele się jednak to zdało, bo
    towarzysze zabawy wyłamali drzwi (“doktor nie
    pu¶cił, ale drzwi pu¶ciły”) i przymusili
    nieszczę¶nika do picia. Efektem był poranny kac
    bohatera, który swój stan dowcipnie komentuje:
    “Szedłem spać trzeĽwo,
    a wstaję pijany”. Anegdota zbudowana jak mała scenka
    dramatyczna (skrótowy dialog, stopniowanie napięcia,
    dowcipna pointa).l

    l“O miło¶ci” -
    dystych podkre¶laj±cy potęgę miło¶ci, oparty na
    wyszukanym koncepcie ujętym w antytezę (zestawienie dwu
    przeciwstawnych elementów wypowiedzi, np.
    “lotny” i “pieszy”).l



Fraszki patriotyczne:




    l“Na sokolskie
    mogiły”
    - forma nagrobnego napisu na mogiłach
    poległych pod Sokalem w 1519 r. w bitwie z Tatarami.
    Zbiorowy podmiot liryczny (“my” - polegli) wygłasza
    pouczenie dla “go¶cia”, który nie powinien na
    próżno “łez nad nimi tracić”.l

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • WÄ…tki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza