ďťż

29 (10)

Lemur zaprasza

“Fraszki”
Jana Kochanowskiego



Podobnie jak pieśni, fraszki
pisał Kochanowski przez całe życie. W ciągu całej z górą
dwudziestoletniej
działalności poety powstało ich ponad trzysta. Na krótko
przed śmiercią, w 1584 roku,
autor wydał je w Krakowie w drukarni Łazarzowej, a o ich
popularności może świadczyć fakt, iż wkrótce pojawiły się
nowe wydania.



Fraszka - drobny utwór
poetycki wierszem, często o charakterze żartobliwym, oparty na
dowcipnym pomyśle, będący odmianą epigramatu. Nazwę
gatunkową wprowadził z włoskiego (“frasca” - drobiazg,
głupstewko) Jan Kochanowski, który swoimi “Fraszkami”
ustalił obowiązujący wzór stylistyczny. Pierwowzór fraszek w
literaturze polskiej dał Mikołaj Rej w “Figlikach”.



Liczne fraszki Kochanowskiego
charakteryzuje różnorodność:



— tematu (portreciki znajomych, zdarzenia,
scenki obyczajowe, rozważania filozoficzne, ironiczne refleksje, rozważania na temat
własnej twórczości),



— tonu (żartobliwe, humorystyczne,
satyryczne, frywolne obok bardzo poważnych)



— długości (od dwuwierszowych po
kilkudziesięciowersowych),



Skłonność do:



— zwięzłości (zbliżenie do epigramatu),



— wyraźnego wskazywanie zasadniczej myśli
(pointa),



— konsekwencji rytmicznej (rymy parzyste aa
bb cc, półtorazgłoskowe, żeńskie.



Fraszki filozoficzne określające poglądy pisarza na
życie i na własną twórczość:




    l“Na swoje księgi”
    - fraszka programowa.
    Autor bagatelizuje znaczenie swoich utworów (“Nie
    dbają papiery/ O przemożne bohatery”) i wskazuje
    źródło ich tematów (“Ale pieśni, ale żarty/
    Zwykły zbierać moje karty”) - radość warunkiem
    ludzkiego szczęścia.

    Wiersz ciągły (niestroficzny); ośmiozgłoskowe wersy.l

    l“Do fraszek” -
    pochwała wartości fraszek (“Fraszki nieprzepłacone,
    wdzięczne...”), które choć pozornie drobne i błahe,
    stały się dla twórcy istotną formą wypowiedzi
    poetyckiej. Nawiązania do
    antyku (Fortuna, labirynt, nic Ariadny, Centaur, Dedal).l

    l“Do Mikołaja
    Firleja”
    - żartobliwe uzasadnienie frywolności
    fraszek; program poetycki (“ ...bo ma być stateczny/
    Sam poeta; rym czasem ujdzie i wszeteczny”)l

    l“O żywocie ludzkim” - nawiązuje do filozofii
    stoickiej. Podmiot liryczny wypowiada się w imieniu
    zbiorowości, podkreśla przemijalność ludzkiego
    istnienia i ludzkich spraw (“Nie masz na świecie
    żadnej pewnej rzeczy,/ Próżno tu człowiek ma co mieć
    na pieczy”).

    Wersy 11-sylabowe (5+6); powtórzenia (“ Fraszki
    to wszystko...”), paralelizmy (wersy 3 i 4); pointa.
    l

    l“Ku Muzom” - apel
    do Muz o zachowanie w pamięci potomnych własnych
    wierszy (“...niech ze mną za raz me rymy nie giną /
    Ale kiedy ja umrę, ony niechaj słyną!”). Motywy
    antyczne (Muzy, rosa ippokreńska), paralelizm
    składniowy i znaczeniowy (wersy zaczynające się od
    “jeslim”, “jesli”).l

    l“Na fraszki” -
    wyliczenie poszczególnych uciech życia dworskiego
    (pijaństwo, gry miłości) i końcowe ich zaprzeczenie:
    “Wy tedy, co kto lubi, moi towarzysze, / Pijcie,
    grajcie, kochajcie - Jan niech fraszki pisze!”. Utwór
    rozpoczyna pytanie retoryczne, uniwersalizm podkreśla 3
    os l. poj. w jakiej przemawia podmiot liryczny.l

    l“Na lipę”
    - fraszka czarnoleska. Podmiotem lirycznym jest uosobiona
    lipa z Czarnolasu, adresatem
    - strudzony gość. Idylliczna, arkadyjska natura
    dostarcza człowiekowi różnych pożytków, zaś życie zgodne z
    nią daje ludziom ukojenie, beztroskie bytowanie i
    szczęście (wyraz epikurejskich przekonań poety).
    Kunsztowna budowa: — epitety (poetyckie:
    “rozstrzelone cienie”, “wonny kwiat”, “słodki
    sen”; potoczne: “pracowite pszczoły”, “chłodne
    wiatry”), — wyszukane, odwołujące się porównanie
    (2 ostatnie wersy).l

    l“Do gór i lasów” - utwór autotematyczny,
    rodzaj lirycznej biografii., spojrzenie poety na własne życie w
    momencie przenosin do Czarnolasu. Apostrofa do stron
    rodzinnych, następnie zwięzłe, czasem ironiczne
    (“przypasany do miecza rycerz”) wyliczenie kolei
    życia (podróże, studia, pobyt na dworze, funkcje
    kościelne). Skontrastowane pytania retoryczne odnoszące
    się do przeszłości i przyszłości, wskazują
    nieprzydatność doświadczeń w oborze nowej drogi życiowej. Epikurejska pointa:
    “Śrebrne w głowie nici, / A ja z tym trzymam, kto co
    w czas uchwyci”.l

    l“Na dom w Czarnolesie” - pochwała domu jako podstawowej
    wartości życia ludzkiego, Arkadii spokoju i radości.
    Etyczny program życia szczęśliwego: zdrowie, sumienie
    czyste, “pożywienie ućciwe”, ludzka życzliwość,
    “obyczaje znośne”, “nieprzykra starość”.
    Interesujący kontrast między skromnością “gniazda
    ojczystego” a zbytkiem “pałaców marmurowych”.l

    l“Na zdrowie” -
    jedyna fraszka napisana pieciozgłoskowcem, co nadaje jej
    bardzo wyrazisty rytm. Kontrastujące zestawienie
    prawdziwej wartości jaką stanowi zdrowie z pozorną
    wartością
    przedmiotów martwych (perły, kamienie szlachetne),
    przemijalnością młodości i urody oraz zaszczytów (dostojeństw i
    stanowisk).l



Fraszki biesiadne, dowcipne, miłosne:




    l“Raki” - dowcip
    (tytuł wskazuje na rodzaj wiersza - zabawy poetyckiej,
    który można czytać
    w dwojakiej kolejności wyrazów: od strony lewej do
    prawej i odwrotnie). Tu wiersz czytany tradycyjnie jest pochwałą
    kobiety (“Folgujmy paniom, nie sobie, ma rada”),
    odwrotnie - jej naganą ( “Rada ma: sobie, nie paniom,
    folgujmy”). Podwójny rym: wyrazów początkowych i
    końcowych w każdym
    wersie.l

    l“Do Hanny” -
    dystych miłosny, oparty na koncepcie związanym ze
    zwrotem przysłowiowym
    “serce z kamienia”. W wersie pierwszym diament i
    krzemień są zestawione, a w drugim przeciwstawione. Maleńkie arcydzieło
    Kochanowskiego.l

    l“Do dziewki” -
    fraszka miłosna, oparta na koncepcie zestawienia
    cierpienia kochanka ze zjawiskiem natury. Hiperbola: ”A
    z tobą i w pół nocy zda się dzień na niebie”.l

    l“O doktorze Hiszpanie” - anegdota o prawniku królewskim
    Rojzjusza, który wymknął się z grona zabawiających
    się kompanów. Na niewiele się jednak to zdało, bo
    towarzysze zabawy wyłamali drzwi (“doktor nie
    puścił, ale drzwi puściły”) i przymusili
    nieszczęśnika do picia. Efektem był poranny kac
    bohatera, który swój stan dowcipnie komentuje:
    “Szedłem spać trzeźwo,
    a wstaję pijany”. Anegdota zbudowana jak mała scenka
    dramatyczna (skrótowy dialog, stopniowanie napięcia,
    dowcipna pointa).l

    l“O miłości” -
    dystych podkreślający potęgę miłości, oparty na
    wyszukanym koncepcie ujętym w antytezę (zestawienie dwu
    przeciwstawnych elementów wypowiedzi, np.
    “lotny” i “pieszy”).l



Fraszki patriotyczne:




    l“Na sokolskie
    mogiły”
    - forma nagrobnego napisu na mogiłach
    poległych pod Sokalem w 1519 r. w bitwie z Tatarami.
    Zbiorowy podmiot liryczny (“my” - polegli) wygłasza
    pouczenie dla “gościa”, który nie powinien na
    próżno “łez nad nimi tracić”.l

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza