Spór pomiędzy romantykami a pozytywistami
Już w romantyzmie
literatura dążyła do roli przewodniczki narodu, a poeta
przywódcy. W pozytywizmie też. Ale tu podstawa poezji to
rzetelna wiedza, nie natchnienie. Aby pisać trzeba mieć tę
wiedzę ponieważ pisarz miał edukować. Literatura
miała uczyć.
Młodzi studenci Szkoły
Głównej to ludzie marzący o karierze pisarskiej. Zaczynali
zawsze od dziennikarstwa ponieważ prasę omijała cenzura. W
prasie koncentrowało się życie kulturalne. Nowy program ideowy
został sformułowany na łamach prasy i tam był forsowany.
Prasa została
podzielona na młodą (zwolennicy młodych poglądów) i starą
(chciano zachować stary stan rzeczy). Pomiędzy dwoma
antagonistycznymi pokoleniami różnice światopoglądowe
pokrywały się z wiekiem.
Obóz młodych
skoncentrował się wokół Przeglądu Tygodniowego, Opiekuna domowego", Niwy,
Prawdy. Stara prasa to Bluszcz,
Kłosy, Biblioteka warszawska.
Spór pomiędzy
romantykami i pozytywistami rozwijał się na łamach czasopism i
wszedł do literatury polskiej jako spór młodej i starej prasy.
Adam Wiślicki w artykule Groch
o ścianę z Przeglądu...
skrytykował epigońską (wyznawanie poglądów minionej epoki)
literaturę pseudoromantyczną. Od tego artykułu i ostrej
krytyki rozpoczął się spór romantyków z pozytywistami.
W artykule My i wy w Przeglądzie... Świętochowski
scharakteryzował oba stronnictwa. Ich
stosunek do siebie.
Pomiędzy oboma
stronnictwami panowały stosunki antagonistyczne. Wiele sobie zarzucali,
nie widzieli możliwości ustępu i
porozumienia.
Starzy:
lżądanie spokoju w literaturzel
lzapatrzenie w
przeszłość, bezkrytyczne jej uwielbieniel
lbrak żarliwości,
energii, zdecydowanego działanial
lhołdowanie
konserwatywnościl
lpodlegają
regułom, kanonoml
lopóźniają
postęp myśli, wiedzy, manią społeczeństwol
Młodzi:
lpopularyzacja pracy i naukil
lpobudzenie
żywotnych sił w społeczeństwiel
lkierowanie uwagi w
przyszłośćl
lspontaniczni,
swobodni i żarliwi w działaniul
lnie kierują się
prywatą, ważne są dla nich korzyści narodul
ldemokratycznil
Artykuł ten nie
konstruuje żadnego konkretnego programu. To konfrontacja dwóch
pokoleń. Krytyka konserwatyzmu, zapatrzenia w przeszłość,
bezczynności. Młodzi pozytywiści byli rzecznikami oświaty,
kapitalizmu (jako ustroju i nowej formy gospodarowania). Likwidacja nędzy i
wyzysku to bogacenie się kraju, a efekt to
niepodległość.
Stąd fascynacja wynalazkami i postępem.
Orzeszkowa przedstawiła wizję idealistyczną,
pełną optymizmu, wizję połączenia różnych klas, środowisk
narodowych w imię dobra teraz i niepodległości później.
Pozytywiści przesuwali
niepodległość na później. Koncentrowali się na
działalności ekonomicznej, która miała doprowadzić do
odłączenia się od zaborców i scalenia ziem polskich.
Rem I am sorry! happy time
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plteen-mushing.xlx.pl