ďťż

921

Lemur zaprasza

/
/






13. Transcendentalizm warunku przedmiotowego poznania
Przedmiot transcendentalny x jest przedmiotowym warunkiem naszego
poznania. Co to znaczy, że jest warunkiem transcendentalnym? Warunek
podmiotowy naszego poznania, jakim jest transcendentalna jedność
samoświadomości czy też formalna jedność świadomości, jest warunkiem
apriorycznym w tym sensie, przede wszystkim, że poprzedza myślenie o
przedmiotach możliwego doświadczenia. Teraz ma to być warunek
aprioryczny, który nakładamy na to, co może być pomyślane i
poznane w doświadczeniu. Ale jako aprioryczny, warunek, którego
spełnienie jest konieczne przed doświadczeniem, a więc poprzedza
styczność naszych zmysłów z tym, co dane nam do poznawania.
Czego ten warunek dotyczy? By to, co percypowane zmysłami mogło być
przez nas pomyślane. Percypowane jako różnorodność naoczności
mogło być pomyślane jako jedność – pojęcia. Przedmiot
transcendentalny x to jest właśnie ów warunek, który
pozwala nam myśleć o owej różnorodności naoczności jako o
jednym przedmiocie, odpowiadającym – w tym, co dane zmysłom –
naszemu pojęciu. Transcendentalna jedność samoświadomości, jako
warunek naszego poznania, nie należy oczywiście do poznania
empirycznego. Podobnie przedmiot transcendentalny x nie należy do
doświadczenia, w szczególności nie jest, oczywiście, żadnym
przedmiotem empirycznym.
Teraz możemy powiedzieć dokładniej, co to znaczy, że formalna
jedność świadomości w syntezie przedstawień, jako warunek
przedmiotowy poznania, przybiera postać przedmiotu transcendentalnego
x. Transcendentalna jedność samoświadomości, jako warunek podmiotowy
poznania, jest warunkiem formalnym. To znaczy a priori określa
jako warunek myślenia formę, jaką świadomość musi nadać wszystkim
możliwym moim przedstawieniom. Jest to jedność syntetyczna,
mianowicie powiązanie wszystkich moich przedstawień, których
muszę móc być świadomy, w jedność samoświadomości. Ta jedność
świadomości to formalny warunek myślenia, tzn. formowania pojęć, a
dalej sądów. Teraz ma to być warunek możliwości przedmiotu
myślenia. Jako że jest to warunek transcendentalny musi dotyczyć
tego, co mamy poznawać przed tym, nim będzie nam ono dane w
doświadczeniu. Podobnie jak pojęcie jest pewną jednością
przedstawień, tak i przedmiot jest pewną jednością zjawisk. Warunkiem
tak rozumianego przedmiotu jest możliwość powiązania każdego zjawiska
z czymś jednym i tym samym dla nich wszystkich. To jest właśnie ów
x jako założenie jedności przedmiotowej. Jest to warunek, który
zakładamy a priori, a dotyczy on formy tego, co dane nam jest
do poznawania, w postaci przedstawień naoczności. W tym „materiale
na poznanie", owej nie powiązanej z sobą różnorodności
danych naocznych, treści poznania, zakładamy możliwość pewnej formy –
jedności przedmiotowej. Oczywiście, ta forma nie jest czymś, co
mogłoby być dane naszym zmysłom. Jest ona czymś tylko dla myślenia.
Stanowi założenie, które intelekt wnosi w ów „materiał
na poznanie" zmysłowości.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza