ďťż
Lemur zaprasza
Dekalog moralny człowieka w czasach zagrożenia (Czesław Miłosz "Traktat moralny", Zbigniew Herbert "Przesłanie pana Cogito", Albert Camus "Dżuma", Andrzej Szczypiorski "Początek", "Przed nieznanym trybunałem" Jan Józef Szczepański). "Przesłanie pana Cogito" człowiek powinien myśleć, nie dać sobą kierować jednostkom brutalnym należy wznieść się ponad relatywne otoczenie, stworzyć własne zasady, których nie wolno będzie zdradzić myślenie zobowiązuje do czynu - należy być aktywnym, mieć określony stosunek do rzeczywistości, rozwijać się tylko poprzez wyprostowaną postawę, tzn. wierność własnym zasadom dowodzi się swojego człowieczeństwa; nie wolno żebrać o łaskę, być biernym ani poddać się rozum może zawieść, ale odwaga cywilna zawsze świadczy o szlachetności człowieka gniew rodzi zło, które trudno jest powstrzymać; jest wyrazem naszej bezsilności i poddawania się; musi działać dopingująco gniew rodzi pogardę, która ułatwia poddanie się i przejście na służbę do wrogiego obozu skompromitowanie donosicieli, zdrajców - nie przedstawiają żadnych wartości pokora wewnętrzna czystość duchowa, miłość rzeczy prostych, eklektyzm, czerpanie z religii "Przed nieznanym trybunałem" każdy człowiek jest w służbie Wielkiego Armatora - Boga, pod Jego rozkazami współczesny człowiek powinien słuchać się swojego sumienia i walczyć należy siebie dowartościować nie wolno ulec panice, która sieje destrukcję i włada ludzkimi umysłami "Dżuma" należy przyjąć określoną postawę; wobec zła - ciągły bunt ofiarność i bezinteresowne poświęcenie się dla idei ratowania człowieka umiejętność zrezygnowania ze spraw osobistych w imię dobra wspólnego solidarność z zagrożonymi, pomoc upadłym i tym, którzy mogą przegrać umiejętność konfrontowania własnej postawy z warunkami oraz potrzebami chwili i innych ludzi; zmiana swoich poglądów zawczasu, gdy jest szansa na ratunek dla siebie lub innych ludzi walka z niesprawiedliwościami praktyczne zastosowanie własnych umiejętności i możliwości na pierwszym planie - pomoc drugiemu człowiekowi "Początek" w sytuacji zagrożenia człowiek powinien zatroszczyć się także o dobro innego; nawet, gdyby groziło to niebezpieczeństwem nikogo nie wolno jednoznacznie określać czy jest katem, czy ofiarą zaangażowanie, solidarność społeczna, odwaga Polska jako od wieków kraj tolerancyjny - przeciwstawienie się ksenofobii jako ciemnej stronie dziedzictwa sarmatyzmu budowanie trwałych stosunków między narodami z uwzględnieniem błędów z przeszłości odrzucenie stereotypów i mitologizacji cech ujemnych (obcy) czy dodatnich (Polacy) jednoznaczny sprzeciw wobec jakiegokolwiek totalitaryzmu |