ďťż

elizaorzeszkowa_nadniemnem

Lemur zaprasza


„Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej



Kiedy ukazało się „Nad Niemnem”, w 1887 r. drukował je
„Tygodnik Ilustrowany, Orzeszkowa była już znaną pisarka z poważnym
literackim i publicystycznym dorobkiem. Szczególne uznanie krytyki i
czytelników zdobyły jej powieści w których dominowały „tematy narodowe”
ujęte w ramy ideowych i literackich nurtów.



Powieść syntezą pozytywizmu



„Nad Niemnem” powstało w latach 1885 - 1886, a do rąk
czytelników trafiło w przededniu 25 rocznicy powstania styczniowego. Było
więc nie tylko przypomnieniem i uczczeniem wielkiego narodowego wydarzenia, ale
przyniosło również refleksje związane z popowstaniową rzeczywistością,
podejmowało trudny temat zachowania narodowej tożsamości, mimo klęski i
pogrzebania nadziei na szybką realizację niepodległościowych marzeń.


Program pozytywistów - pokolenia, dla którego powstanie
styczniowe stanowiło granicę „między dawnymi i nowymi laty”, był próbą
szukania innych dróg, przynajmniej częściowego ograniczenia zależności.


W takim kontekście powieść Orzeszkowej traktować trzeba
jako wykładnię tych powinności, które społeczeństwo polskie, okaleczone
przez historię, musi podjąć, by stan totalnego zniewolenie i apatii ustąpił
miejsca wierze w rychłe spełnienie „snów o potędze”.



Praca, nauka, korzystanie z osiągnięć techniki,
otrzymują tu nowy wymiar - stanowią nie tylko drogę, na którą warto
wstąpić dla udoskonalenia własnych umiejętności i zdobywania
jednostkowych doświadczeń, ale stają się również nakazem moralnym,
umożliwiają bowiem rozwój społeczny, są fundamentem przyszłej, wolnej
Polski.


Myśl o przyszłości nie może przesłonić pamięci o
korzeniach, rodowodzie, tradycjach, tym, co najdobitniej zaświadcza o
narodowym trwaniu, mimo braku realnych granic państwa.



Te prawdy znalazły wyraz artystyczny w powieści
Orzeszkowej.


 



Kompozycja utworu ma charakter dwuwarstwowy. Akcja
powieści rozgrywa się co prawda w latach osiemdziesiątych wieku XIX , ale
retrospektywne nawiązania stale przenoszą czytelnika w rok 1863 (czas
powstania traktowany jest jednoznacznie pozytywnie).



Symbolika




W powieści rolę symboliczną odgrywają dwie mogiły:



grób mitycznych przodków, protoplastów rodu
Bohatyrowiczów, Jana i Cecylii - niejako sankcjonuje i uświęca
rolę tego zaścianka na ziemi nadniemeńskiej (symboliczny grób osnuwa legenda
siegająca średniowiecza);



mogiła powstańcza to:



— symbol świętego czasu powstania, kiedy to wszyscy
solidarnie, i dwór i zaścianek, poszli walczyć za wielką sprawę w imię
wolności, równości, demokratyzmu i współpracy,


— swoiste miejsce pamięci narodowej, którym opiekują
się Bohatyrowicze przechowywający wartości przez nią symbolizowane.



Symboliczną role odgrywa tu także przyroda nadniemeńska,
pośród której się żyje i umiera.



Jej opisy, obszerne i barwne są hołdem złożonym
naturze, ale stanowią także odniesienie do spraw, wobec których rzeka,
bór, pola uprawne i drogi zachowują milczenie, są tylko ich biernym
świadkiem.


W świecie przyrody, niekiedy tajemniczej i dzikiej, panuje
wieczna harmonia, ład i wewnętrzny spokój. Świat ludzi kłóci się z tą
naturalną jednością, choć powinien dążyć do życia z nią w symbiozie.
Czas narodowej próby takiej zgody wymaga.





Obraz ziemiaństwa po powstaniu styczniowym



W „Nad Niemnem” wszyscy bohaterowie należą do warstwy
szlacheckiej. Orzeszkowa podejmuje próbę analizy zmian jakie zaszły w
społeczeństwie polskim po powstaniu styczniowym. W sytuacji konkurencji
ekonomicznej odchodzą w zapomnienie wielkie ideały, a środowisko szlacheckie
, w dużej części, degeneruje się. Przedstawione tu środowisko można
podzielić na trzy grupy:



Arystokrację:




Zygmunt Korczyński — syn legendarnego w okolicy
Andrzeja Korczyńskiego, wychowany na kosmopolitę i lekkoducha. Człowiek
słaby i pozbawiony moralności. Ożeniony z bogatą i uwielbiającą go
panna Klotyldą, szybko znudził się żoną i pargnie nawiązać romans z
Justyną.


Teofil Różyc — kuzyn sąsiadów Korczyńskich,
Kirłów. Posiadacz zrujnowanego, ale jeszcze znacznego majątku,
człowiek zdegenerowany (morfinista), który w małżeństwie z Justyna
upatruje odmiany życia.




Dwór




Benedykt Korczyński — właściciel Korczyna,
dzielny, wiecznie zapracowany gospodarz zbyt jednak dosłownie traktujący
patriotyczny nakaz utrzymania dobrze prosperującego majątku w polskich
rękach, zapomina bowiem o niemniej ważnym obowiązku wspomagania
aktywności Polaków o niższym statusie społecznym (konflikt z
zaściankiem)


Emilia Korczyńska — żona Benedykta, neurotyczna,
rozkapryszona piękność, nękana chorobami prawdziwymi i urojonymi.
Żyje w izolowanym świecie dwu pokoi, które urządziła w stylu
sentymentalnym i wypełniła bibelotami i romansami. Kontaktuje się
wyłącznie z damą do towarzystwa, panną Teresą. Z życiem dworu i
pracą nie chce mieć nic wspólnego.


Witold Korczyński — syn właścicieli Korczyna,
młody, postępowy szlachcic pełen pozytywistycznych ideałów. Krytykuje
ojca pragnąc wprowadzić wiele zmian w zarządzanym majątku, a także
obwinia go o zaostrzenie konfliktu z zaściankiem. Poproszony na weselu
Elżuni Bohatyrowiczówny o wstawiennictwo w związku z przegraniem przez
zaścianek procesem, dzięki swemu zaangażowaniu przyczynia się do
zakończenia sporu.


Justyna Orzelska — piękna, dumna i mądra, ale
niestety niemajętna panna, pełni w domu wujostwa Korczyńskich rolę
rezydentki. Ojciec Justyny, to zdziwaczały i zdziecinniały starszy pan.
Zajmuje się tylko grą na skrzypcach i jedzeniem. Do Justyny zalecał
się niegdyś Zygmunt Korczyński, ale presja środowiska udaremniła
mezalians. Dziewczyna bardzo boleśnie przeżyła zawód miłosny, odczuwa
swą samotność i bezsens życia „na łaskawym chlebie”. Przypadkiem
poznany Jan Bohatyrowicz budzi jej zainteresowanie, a coraz częstsze
wizyty w zaścianku zbliżają młodych ku sobie. W czasie wizyty na
mogile powstańczej stryj Jana, Anzelm opowiada jej dzieje swojej
miłości do Marty Korczyńskiej, siostry Benedykta nie wspomina jednak o
powodach rozstania. Ta spytana, wyznaje, że bała się pracy, a także
wstydu, jaki pzreżywała, gdy dwór wyśmiewał się z jej „chłopskiego
amanta”. Mądra dziewczyna pzryjmuje oświdczyny Jana a odrzuca umizgi Różyca.
Opuszcza dwór i odprowadzana przez wuja, kieduje się ku zagrodzie Jana.




Zaścianek




Anzelm i Jan Bohatyrowiczowie - głęboko przywiązani
do tradycji narodowej i do rodzimej ziemi. Serdeczni i otwarci wobec
przyjaznym im reprezentantom dworu (Justyna, dzieci Korczyńskich);
schłopiali w wyniku trudnej sytuacji ekonomicznej, ale zachowujący
godność i pamięć lepszej przeszłości


 





Orzeszkowa kreuje obraz idealnego ziemianina, człowieka
skromnego, prawego i pracowitego, który winien upatrywać sensu i szczęścia
swojego istnienia na własnej ziemi, w pracy dla dobra ojczyzny.


 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza