ďťż

r_sztuka

Lemur zaprasza


SZTUKA

Rzymianie podziwiali i
naśladowali sztukę Greków. Rozpowszechnili ją w całym swoim imperium, tak , że
dotarła nawet do tak odległych krajów jak Brytania. Wielkie arcydzieła antycznej
Grecji znamy jedynie dzięki rzymskim kupcom, którzy handlowali ich kopiami nawet
wtedy gdy nie było już oryginałów. Mimo, ze Rzymianie nie dorównywali Grekom
jako twórcy stworzyli swój własny, bardzo realistyczny styl w rzeźbie.
Tradycja owa wzięła się prawdopodobnie stąd, że bogaci Rzymianie chcieli mieć w
swoich domach portrety - maski swoich przodków. Niby zwyczajne, a jednak noszące
niepowtarzalne piętno oryginalności, rzymskie rzeźby mają wysoką wartość
artystyczną. Jednym z przełomów, którego dokonali był pierwszy w historii
sztuki pomnik ze zwierzęciem (Cezar na koniu). W architekturze monumentalnej
królował porządek koryncki i kompozytowy. Stosowano na szeroka skale arkady,
różne rodzaje sklepień i łuków. Charakterystycznym dla rzymskiego rzeźbiarstwa
były łuki i kolumny triumfalne,
pokryte porywającymi scenami uwieczniającymi sceny zwycięstwa i zdobycze
imperium. Najbardziej okazała była fasada budowli, w której często stosowano
porządek spiętrzony. Rzymianie do porządków greckich dodali również swój -
toksyński (zaczerpnięty ze sztuki Etrusków), był on mutacją porządku doryckiego.
W okresie cesarstwa szczególnie rozwijała się architektura i urbanistyka. Rzym
został przebudowany (fora cesarskie, Pola marsowe). Rozbudowano akwedukty, mosty
i system kanalizacyjny. Niektóre z nich oprócz czysto funkcjonalnych,
genialnych rozwiązań cechowało niezaprzeczalne piękno. Miasta otaczały mury z
bramami i licznymi wieżami. Wzdłuż dróg wychodzących z miast rosły nekropole z
kolumbariami ( publicznymi lub prywatnymi grobowcami zbiorowymi), mauzoleami lub
katakumbami. W centralnych punktach miast, na przecięciu głównych arterii
powstawały fora - rynki, a na nich i w najbliższym sąsiedztwie budowle
użyteczności publicznej: bazyliki, portyki z tabernami przeznaczonymi na sklepy
czy warsztaty. Charakterystycznym pomieszczeniem w domach rzymskich było atrium
- pomieszczenie to znajdowało się w centrum budynku, otoczone było innymi
izbami, oświetlone przez światło wpadające przez otwór w dachu, pod którym
znajdował się pojemnik na wodę. Dach wsparty był na kolumnach,w niszach
atrium najczęściej umieszczano maski przodków. Podobnie jak w Grecji w
Rzymie budowano tzw. perystyle - wewnętrzne dziedzińce domów otoczone portykiem
kolumnowym. Chociaż nie tak wyrafinowana jak grecka architektura rzymska , była
znacznie bardziej zaawansowana technicznie. Śmiałe rozwiązania łuków , sklepień i
podziemnych krypt do dziś budzą podziw. Ogromne budowle miały na celu
ukazanie potęgi Cesarstwa. Przykładem mogą być Panteon i Koloseum w Rzymie. Od
VI wpne. Znane były cyrki rzymskie ( Circus Maxsimus w Rzymie), które w czasach
cesarstwa monumentalne rozmiary ( połączenie hipodromu z teatrem). Wprawdzie zachowało się do
naszych czasów wiele przykładów malarstwa rzymskiego , niestety nie ma wśród
nich arcydzieł , o których wspominali sami Rzymianie. Największe wrażenie robią
odnalezione w Pompejach , mieście doskonale zachowanym dzięki, temu ,że zostało
ono dokładnie zalane lawa podczas wybuchu Wezuwiusza. Na obrazach widać, że
ówcześni artyści doskonale operowali zasadami perspektywy, swobodnie dobierali
barwy, jak potrafili również wykorzystać efekt złudzenia optycznego , malując
np. pejzaż widziany przez kolumny
, przy czym pejzaż i kolumny były namalowane na ścianie. Rzymianie osiągnęli
również mistrzostwo w układaniu mozaiek , czyli obrazków składanych z wielu
niewielkich kawałków kolorowych kamieni wmurowywanych w ścianę. Cesarstwo
Rzymskie w końcu upadło, ale tradycja grecko - rzymska wciąż przewijała się
przez sztukę zachodniej cywilizacji i oddziaływała na nowe style, począwszy od
sztuki romańskiej , poprzez neoklasycyzm XVII i XIX stulecia , aż do naszych
czasów.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza