ďťż

2 (12)

Lemur zaprasza

Średniowiecze
1.Alegoria, idealizacja, kontrast, hierarchizacja jako typowe elementy sztuki i literatury epoki-przykłady
alegoria – motyw lub zestaw motywów , którego znaczenie rozpatrujemy w dwóch płaszczyznach – jawnej(tekst) i ukrytej(przenośnej domyślnej).Istota alegorii polega na jednoznacznym odczytaniu warstwy ukrytej , której znaczenie określone jest przez tradycje, literaturę, kulturę. Ta jednoznaczność różni alegorie od symbolu. Pełniła funkcje dydaktyczne. Pozwalała na przystępne pokazanie zawiłych prawd moralnych i religijnych. np. Boska Komedia – alegorii należy doszukiwać się w wymowie utworu (przypowieść o sensie istnienia człowieka na ziemi).Celem życia ludzkiego jest Bóg i osiągnięcie zbawienia, można je osiągnąć przez podporządkowanie życia Bogu. Przesłanie utworu jest zrozumiale : życie każdego człowieka jest nieustanna wędrówka, której celem jest Bóg i życie wieczne.
Idealizacja – przypisywanie cech doskonalsze od prawdziwych, rzeczywistych, podnosić cos do godnosci ideału, wzoru. np. Pieśń o Roladzie – ideał rycerza chrześcijanskiego.
Kontrast – zestawienie dwóch zasadniczo różnych od siebie przedmiotów, osób. Np. Boska Komedia – Bohater wędruje przez trzy kontrastowe, przedstawione w jednym utworze. Często konfrontowali dwa światy – pogański i chrześcijański a także pojmowali świat w przeciwstawnych kategoriach – dobro-zło, Bóg-szatan, niebo-piekło, dusza-ciało.
Hierarchizacja – podporządkowywanie zasadom hierarchii, klasyfikacja. Np. władca – rycerze- poddani.
2.Wzorce osobowe okresu średniowiecza.
Idealny władca – (np. Karol Wielki – “Pieśń o Roladzie”, Bolesław Chrobry – “Kronika” Gall Anonim) jest następcą Boga na ziemi, każde jego działanie ma na celu dobro ojczyzny i poddanych. Ceni honor i wierność, jest mądry, rozważny, sprawiedliwy, postępuje zgodnie z zasadami religii, dba o poddanych, ma kontakt z Bogiem(sny, widzenia) dzięki czemu zawsze podejmuje trafne decyzje. Cechy – mądrość, duma, pobożność, miłosierdzie, odwaga, waleczność, spryt,
Asceta, święty – (np. św. Aleksy – “Legenda o św. Aleksym”) prowadzi życie podporządkowane Bogu, wyrzeka się dóbr doczesnych, pokutą, ubóstwem, cierpieniem, dobrymi uczynkami poświęca się Bogu, aby przygotować się na śmierć, która prowadzi do wiecznego życia w niebie. Cechy – pobożność, ubóstwo, umartwianie ciała, medytacja, męczeństwo;
Chrześcijański rycerz – (np. Roland) człowiek odważny, bohaterski, waleczny, kieruje się honorem, wierny wobec przyjaciół i ukochanej. Najwyższą jego wartością była służba Bogu, królowi i ojczyźnie oraz walka w obronie chrześcijaństwa. Wzór cnót chrześcijańskich. Cechy – honor, odwaga, wierność danemu słowu i damie serca, męstwo, pobożność, mistrzostwo w rycerskim rzemiośle,
3.Motyw śmierci w literaturze i sztuce, stosunek epoki do śmierci.
Dominacja kościoła i relingi wpłynęła na kształtowanie postawy średniowiecznego człowieka. Życie stało się dla niego “marnością”, a śmierć stała się dla niego brama do szczęśliwego życia wiecznego w niebie. Nietrwałość życia, zwodnicze uciechy życia podległe nieubłaganej śmierci zainteresowała artystów.
“Rozmowa mistrza Polikarta ze śmiercią” - Wiersz podejmuje temat śmierci i równości wszystkich ludzi wobec niej.( memento mori – pamiętaj o śmierci) Wiersz ukazuje uosobioną śmierć nie jako szkielet, lecz w postaci rozkładających się zwłok, co ma wzbudzić lek przed śmiercią. Dydaktyczna wymowa utworu to przestroga przed grzesznym życiem i wskazanie na konieczność życia zgodnie z przykazaniami bożymi
Hans Holbein Młodszy “Taniec śmierci”(drzeworyty) – upersonifikowana śmierć, ciągnie ona do tańca ludzi bez względu na pochodzenie czy stan. “Taniec” symbolizuje potęgę śmierci, wobec której wszyscy jesteśmy równi.
4.Średniowieczna hagiografia, historiografia za znanych przykładach.
Hagiografia – dział piśmiennictwa opisujący życie świętych. Np. “Legenda o świętym Aleksym”
Najpopularniejszymi bohaterami tego okresu buli świeci i męczennicy, którego wzniosłe życie opisywano w najczęściej w legendach. Utwory takie były następnie czytane w dniu poświeconym danemu świętemu. Utwory łączyły elementy prawdopodobne z fantastycznymi(cudami, niezwykłe losy bohatera, działaniem sil nadprzyrodzonych). Legenda o św. Aleksym opisuje jego losy od wczesnej młodości po śmierć. Aleksy jest wzorem ascety, sam postanawia odrzucić doczesne przyjemności i żyje w skrajnym ubóstwie. Żyje w doskonalej czystości i pobożności. Dzięki takiej postawie doskonali w sobie cnotę i pobożność, lecz przede wszystkim uzyskuje zbawienie i miano świętego.
Historiografia – opisywanie dziejów, zazwyczaj w porządku chronologicznym. Np. “Kronika” Gall Anonim – utwór ten to przede wszystkim opis panowania dwóch władców Bolesława Chrobrego i Bolesława Krzywoustego. Podzielona jest na trzy części. Pierwsza opisuje początki państwa polskiego oraz chwałę B.Ch. II i III cz. Stanowi opis sytuacji w Polsce od narodzin B.K. do zwycięstwa Polaków z Niemcami i Pomorzanami w 1109 i 1113. W utworze zawarte są przewidywania B.CH iż po jego śmierci przez wiele lat nie będzie wybitnego władcy aż do B.K. który jest przedstawiony jako wzór rycerza(zwycięstwa z wrogami).
5.Scharakteryzuj najprostsze zabytki piśmiennictwa polskiego.
“Bogurodzica” - uważana jest za najdawniejszą polską pieśń religijną . Powstała najprawdopodobniej w pierwszej połowie XIII w.. Stała się pierwszym hymnem narodowym(śpiewana najprawdopodobniej przez rycerzy polskich podczas bitwy pod Grunwaldem.
Pierwsza zwrotka to modlitwa skierowana do Matki Bożej z prośbą o wstawiennictwo u Chrystusa w celu wyjednania wiernym obfitych łask. W drugiej zwrotce zbiorowy podmiot liryczny zwraca się do Boga, aby ten na wzgląd na Chrystusa wysłuchał modlitw i zesłał proszącym łaskę bożego życia, po
śmierci zaś życie wieczne. W wierszu występują archaizmy(np. zyszczy – zjednaj, przebyt – pobyt).
Jest liryczną pieśnią religijną wzorowaną na łacińskich hymnach kościelnych.
“Kronika” Gall Anonim – co prawda została spisana po łacinie jednak w całości jest poświęcona historii i sprawom Polski. Powstała ona na dworze Bolesława Krzywoustego . Jest utworem pochwalnym w szczególności w stosunku do Krzywoustego. Składa się z trzech części. Pierwsza opisuje podania wielkopolskie, dzieje dynastii Piastów do narodzin B.K. Kolejne części opisują młodość K. i jego poczynania jako władcy, w szczególności opis wygranych bitw pod Głogowem. Kronika zawiera polityczny, historyczny i geograficzny opis ziem polskich. Wydarzenia przedstawione zostały w porządku chronologicznym.
Wiersz słoty “O zachowaniu się przy stole” – zapisany około 1415 r. Przez Przecława Słotę , szlachcica. Jest to utwór obyczajowo- dydaktyczny , zawierający średniowieczne zasady dobrego wychowania. Autor poucza jak należy zachować się przy stole i zaleca dworne obyczaje oraz szacunek dla kobiet.
6. “Bogurodzica” jako dokument języka polskiego.
W tym utworze odnajdujemy wiele archaizmów naszego języka, których dzisiaj już nie używamy.
Utwór ten mówi nam dużo o języku tamtych czasów. Archaizmy wyrazowe zastosowane w utworze np. zwolena, przebyt, nie są dziś używane. Wiemy iż wtedy nie występował tzw. Przegłos polski (wymiana fonetyczna o : e ) Np. sławiena – mówimy dziś sławiona. Utwór ten pokazuje nam iż w tamtych czasach występowała trochę inna odmiana – brak dawnej końcówki 1 os l.poj trybu rozkazującego –y, -i np. zyszczy (zjednaj) spuści(obdarz). Dzięki temu utworowi dowiadujemy się również o trochę innej składni w tamtym okresie. Stosowano składnię bezprzyimkową – np. Bogiem sławiena (uwielbiona przez Boga).
7.Założenia filozoficzne epoki średniowiecza i ich odbicie w kulturze epoki.
Średniowieczna filozofia podporządkowana była teocentryzmowi, czyniącego ośrodkiem zainteresowania Boga i życie wieczne.
Scholastyka – łac. “schola” – Kierunek ten podporządkowywał się chrześcijańskim dogmatom wiary. Drogą rozumowych spekulacji objaśniano i uzasadniano prawdy religijne.(św. Anzelm) Do poznania prawdy konieczna jest wiara i rozum.
Augustynizm – (św. Augustyn) nawiązywał do Platońskiego idealizmu. Ośrodkiem myśli był Bóg (teocentryzm) U jego podłoża leżało przekonanie iż człowiek zawieszony jest między niebem a ziemią, rozdarty między dobrem a złem. Celem było poznanie Boga i własnej duszy, człowiek może znaleźć prawdziwe szczęście jedynie w Bogu, od którego zależy ludzki los. Miernikiem wartości człowieka są jego wartości wewnętrzne.
Tomizm – (Tomasz z Akwinu) przystosował on do potrzeb teologii chrześcijańskiej filozofie Arystotelesa. Neguje augustynski dualizm duszy i ciała, zakładał fizyczną jedność człowieka. Podstawowe założenia filozofii to obiektywizm, odrzucenie dualizmu duszy i ciała, intelektualizm, empiryzm, Istotne jest przekonanie o istnieniu hierarchii bytów i określonym miejscu człowieka danego stanu w tej hierarchii. – zg z sch i drabiną feudalną.
Franciszkanizm – (św. Franciszek z Asyżu) idea radosnej wiary, wspartej wszechogarniającą miłością do człowieka i całego stworzenia. Naczelne postawy – miłosierdzie, ubóstwo, braterstwo.
8. Na czym polega uniwersalizm kultury średniowiecza ( w tym architektura).
-jeden ustrój: feudalizm;
-jeden język: łacina;
-ta sama religia;
-w nauce panowała scholastyka – rozumowe dowodzenie prawd wiary;
-teocentryzm – podporządkowanie spraw ludzkich Bogu, w centrum zainteresowania stał Bóg;
-jednakowe wzorce osobowe – święty-asceta, idealny rycerz, doskonały władca;
-te same style w sztuce i architekturze – styl romański(do XIII), styl gotycki;
-wykorzystywano czytelne dla wszystkich Europejczyków motywy, symbole, sformułowania.
Dzięki temu Europejczyk czuł się przede wszystkim chrześcijaninem, poczucie narodowe zeszło na dalszy plan. Bez przeszkód mógł podróżować, korzystać z literatury, nauki zapisanej w zrozumiałym dla niego języku.

 
 
 
 
9.Gatunki literackie średniowiecza. Wymień i omów.
Liryka
Poezja liturgiczna
Tropy – retoryczne ozdobniki tekstów liturgicznych;
Sekwencja – utwór składający się z szeregu zwrotek objaśniający prawdy wiary,
Oficjum rymowe- pieśni łacińskie w których przedstawiano kolejne fazy życia świętego;
Hymn – pochwalny utwór liryczny, jego treścią były chwała Boga i świętych, na drugim planie modlitwa o łaski;
Poezja świecka
Epitafium – napisy nagrobne;
Lament – utwór żałobny;
Pieśń obozowa – popularna forma pieśni pochwalnej;
Epika
Kazanie – tekst przemówienia, wypowiedzi wygłaszanej przez duchownego do wiernych w czasie nabożeństwa;
Roczniki – krótkie zapiski na marginesach tablic paschalnych(wykazy świąt ruchomych);
Kronika – były to dzieła o treści historycznej, wydarzenia przedstawione miały charakter chronologiczny, w śr często dodawali wydarzenia fikcyjne;
Żywoty świętych – (hagiografia) - utwory zawierające biografię świętych, pisane były według schematu;
Dramat
Dramat liturgiczny – inscenizacje ważnych wydarzeń dla chrześcijan (np. z Wielkiego Tygodnia) traktowane były jako uzupełnienie obrzędów mszalnych;
Misterium – forma dramatyczna złożona z kilku scen, przedstawiająca ważne wydarzenia dla chrześcijan; stosowana była symultaniczność, bardziej rozbudowana niż dr lit.; akcja rozgrywała się na kilku scenach jednocześnie;
Moralitet – bohater –przedstawiciel całej ludzkości – walczy na scenie z pokusami, miał on pokazać ludziom właściwą drogę postępowania;
Intermedia – krótkie komiczne scenki, zwykle oddzielały poszczególne sceny misterium;
Mirakle – przedstawienia eksponujące cudowne wydarzenia;
Przejęte ze starożytności:
- pieśni, tragedia, komedia, historia, satyra
10. Architektura i teatr epoki.
Architektura
Dominowały dwa style:


Romański – ( do XII) – budowle na planie krzyża albo koła (rotundy), charakteryzowały się surową prostotą, podkreślaną przez mury z kwadratowych kamieni, maleńkie okna. Kolumny i portale budynków bogato zdobione, najczęściej płaskorzeźbami, Z czasem częściej kościoły budowano w kształcie podłużnym niż centralnym. Np. Kościół św. Andrzeja w Krakowie.



- masywność,
- prostota form,
- grube mury,
- małe, wąskie okna,
- wieże i przybudówki półokrągłe,.
- półkoliste łuki,
- sklepienia kolebkowe,




Gotycki – (XII do XV) – charakteryzuje się stosowaniem żeber krzyżowych i ostrych łuków. Kościoły, zazwyczaj wielonawowe, posiadały wysokie mury strzeliste wieże, oraz bogato zdobione fasady. Konstrukcja miała symbolizować ideę harmonii Boga i stworzenia. Np. Zamek w Malborku.

- lekkość
- duże okna z witrażami
- wysokie filary, wieloskrzydłowe ołtarze,


- sklepienie łukowe, linie budowli skierowane do góry,



Teatr
Teatr w średniowieczu to głównie inscenizacje wydarzeń związanych z chrześcijaństwem np. związane z Męką Pańską (dramat liturgiczny, misterium): ostatnia wieczerza, złożenie do grobu. Dramaty były równierz pisane w celach dydaktycznych (moralitet). W takich dramatach pokazywano zmagania bohatera z pokusami życia doczesnego. Miały takie inscenizacje pokazać jak należy postępować w codziennym życiu. Często przekazywane były one przez alegorię.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza