ďťż

eco umberto

Lemur zaprasza










Ze zbiorów - Biblioteki Sieciowej


Numer katalogowy - 00062
Autor - Umberto Eco
Tytuł - Konkursy na kierownika katedry. Ze zbioru: Dariusz Najmniejszy
Tłum. - Adam SzymanowskiOpracowanie - Sebastian Buczyński


Konkurs z zakresu filozofii moralności /rok 380 a.C. /

Ze względu na to, że chodzi o dyscyplinę nową, członków komisji wylosowano
spośród osób zajmujących się naukami humanistycznymi i przyrodniczymi. W
związku z tym w skład komisji weszli: Ksenofont (kultury wschodnie), Fryne
(anatomia porównawcza), Hermogenes (językoznawstwo). Kriton (filozofia prawa).
Alcybiades (neurochirurgia Herm). Do konkursu stanęli następujący kandydaci:
Sokrates z Aten, Eubulides z Miletu, Antystenes z Aten.

Sokrates. Komisja uznała wybitne talenty spekulatywne i pedagogiczne
kandydata, któremu trzech członków komisji zawdzięcza, według ich własnych słów,
wiele informacji udzielonych osobiście. Jednak kandydat nie przedstawił żadnej
publikacji. Z tego powodu nie może być brany pod uwagę w niniejszym konkursie.

Eubulides. Kandydat przedstawił wartościową rozprawę na temat technik



Numer katalogowy - 00062

Autor - Umberto Eco

Tytuł - Konkursy na kierownika katedry. Ze zbioru: Dariusz Najmniejszy

Tłum. - Adam Szymanowski
Opracowanie - Sebastian Buczyński



Konkurs z zakresu filozofii moralności /rok 380 a.C. /



Ze względu na to, że chodzi o dyscyplinę nową, członków komisji wylosowano
spośród osób zajmujących się naukami humanistycznymi i przyrodniczymi. W
związku z tym w skład komisji weszli: Ksenofont (kultury wschodnie), Fryne
(anatomia porównawcza), Hermogenes (językoznawstwo). Kriton (filozofia prawa).
Alcybiades (neurochirurgia Herm). Do konkursu stanęli następujący kandydaci:
Sokrates z Aten, Eubulides z Miletu, Antystenes z Aten.



Sokrates. Komisja uznała wybitne talenty spekulatywne i pedagogiczne
kandydata, któremu trzech członków komisji zawdzięcza, według ich własnych słów,
wiele informacji udzielonych osobiście. Jednak kandydat nie przedstawił żadnej
publikacji. Z tego powodu nie może być brany pod uwagę w niniejszym konkursie.



Eubulides. Kandydat przedstawił wartościową rozprawę na temat technik
sorites oraz "kupy". Są to jednak badania o charakterze logicznym, nie możemy więc
brać ich pod uwagę w niniejszym konkursie.



Antystenes. Kandydat przedstawił solidna pracę na temat natury zwierząt.
Wprawdzie praca stanowi wkład w nauki przyrodnicze, ale zawiera tez wiele uwag
odnoszących się do moralności. Co więcej, wybitnie etyczny charakter ma tekst o
Heraklesie, gdzie sławny bohater został uznany za symbol życia mędrca, który
opanowuje rozkosze i cierpienia i w obu przypadkach utwierdza siłę swojej duszy.
Zdaniem trzech członków komisji tekst jest niezwykle oryginalnym wkładem w
badania nad światem etycznym Heraklesa.

Uwzględniając powyższe, komisja klasyfikuje kandydatów w następujący
sposób: 1. Antystenes z Aten



Konkurs w dziedzinie kosmologii ogólnej /1320/



Komisja: Guinicelli (literatura włoska), Hubertyn z Csale (mistyka
franciszkańska), Bernard Gui (prawo karne), Giovanni Villani (historia współczesna),
Marsyliusz z Padwy (nauki polityczne).

Do konkursu zgłosili się następujący kandydaci: Alighieri Dante, D`Ascoli
Cecco, D`Arezzo Ristoro.



Dante Alighieri. Kandydat przedstawił serię prac o najrozmaitszym
charakterze, ale tylko niektóre z nich mają bezpośredni związek z kosmologią. Paru
członków komisji zwróciło uwagę na to, że kandydatowi nie wychodzi zgoła na dobre
pewnego rodzaju eklektyzm (badania z zakresu językoznawstwa ogólnego, filozofii
politycznej, literatury porównawczej), widoczny także w pracach, które lepiej pasują
do dyscypliny objętej niniejszym konkursem. Rozpatrzyliśmy wnikliwie dzieło
noszące tytuł Biesiada, którego jedna cześć omawia niezaprzeczalnie porządek sfer
niebieskich w powiązaniu z rozmaitymi dziedzinami nauki i w których można znaleźć
fragmenty charakteryzujące się wielką oryginalnością naukową. Nie można jednak
przemilczeć faktu, że ta chwalebna różnorodność interesujących i błyskotliwych
uwag została włączona w kontekst mało mający wspólnego z rzeczywistością, gdzieś
w połowie drogi między rozprawą naukową a dziełem literackim. Interesujące
aspekty kosmologii ogólnej można wytropić w dziele Komedia, które kandydat
przedstawił komisji, chociaż nie zostało dotychczas opublikowane, co nakazuje nam
uznać je za "korektę wydawniczą". Trzeba poza tym podkreślić fakt, że najbardziej
znamienne dla tego dzieła nie są fragmenty poświecone kosmologii, lecz te o
charakterze narracyjnym i dramatycznym, a więc nie mającym niż wspólnego z
zakresem niniejszego konkursu (między innymi dlatego, ze została napisana po
łacinie, a wiec w języku obowiązującym w publikacjach naukowych) jest Quaestio de
aqua et terra. Rozprawa odznacza się solidnością spekulacji i pewną oryginalnością
naukową, aczkolwiek przeciwko niej przemawia zbytnia krótkość tekstu. Kandydat
nadał jej pod tytuł de forma et situ duorum elemetorum i rozważa, streszczając jego
myśli w paru słowach, czy woda w obrębie swej sfery, a zatem na swym naturalnym
kręgu, znajduje się w jakimś miejscu wyżej niźli wynurzająca się z niej ziemia.
Kandydat skłania się ku odpowiedzi negatywnej i na poparcie swojego poglądu
przytacza sporą garść argumentów. Jeden z członków komisji zwrócił nam uwagę, ze
tezę tę podważają badania przeprowadzone ostatnio przez uczonych holenderskich,
ale inni kandydaci twierdzą, ze tego rodzaju kontrdowody empiryczne nie wnoszą
niczego nowego do dyscypliny teoretycznej, jaką jest kosmologia ogólna . Nie można
przy tym nie zauważać, że kandydat, przez jawne zaniechanie, bada tylko dwa z
czterech żywiołów kanonicznych (wodę i ziemię), nie poświęcając należytej uwagi
powietrzu i ogniowi, a przecież kosmologia ogólna to dyscyplina, która bada globalną
strukturę znanego świata.



Cecco D`Ascoli. Kandydat, znany między innymi ze swojego zainteresowania
magią, przedstawił tylko jedno dzieło, ale za to imponującej objętości, L`Acerba, w
którym omawia sfery niebieskie i ich wpływ, dusze, cnotę, właściwości kamieni i
zwierząt, a także kwestie dotyczące innych zjawisk naturalnych. Praca świadczy o
dużym zmyśle obserwacji zjawisk z życia zwierzęcego i świata niebiańskiego, a poza
tym obfituje w informacje o charakterze encyklopedycznym. Kandydat dokonał
przeglądu całej literatury na ten temat, nierzadko przekuwając ją w oryginalny
sposób, nie szczędząc przy tym cierpkich słów i nie hamując irytacji. W sumie jednak
rzuca się w oczy brak systematyczności, która sprawia, że trudno w tym dziele
odszukać potrzebną informację.



Ristro D`Arezzo. Kandydat przedstawił jedną pracę w dwóch księgach,
odznaczającą się imponującą sumiennością, La composizione del mondo. O tym
dziele można bez wahania powiedzieć, ze jest to w pełnym tego słowa znaczeniu
traktat z zakresu kosmologii astronomicznej i geografii; gwiazdy, planety, miara
czasu, pory roku i tak dalej zostały omówione obszernie w tomie pierwszym, drugi
zaś zajmuje się racją bytu świata, zodiakiem i kometami, przyczyną rozmaitości
deszczów, ciepłej albo zimnej pogody, pochodzenia gorących źródeł, śniegu; to
wyliczenie nie powinno przesłaniać nam solidności i systematyczności dzieła,
ukazuje jednak rozległość horyzontów i wszechstronność. Napisane jest językiem
żywym i zrozumiałym, wskazuje na wybitne zdolności i klarowną świadomość granic
dyscypliny będącej przedmiotem niniejszego konkursu. Warto podkreślić wielką
oryginalność naukowa, doskonale widoczna przy okazji spostrzeżeń dotyczących
jaskiń i tworzenia się szronu, a wynikających bez wątpliwości z długotrwałych i
metodycznych badań.

W związku z powyższym komisja ustala następującą klasyfikację kandydatów:
1.D`Arezzo Ristoro; 2.D`Ascoli Cecco; 3.Dante Alighieri.



Konkurs z zakresu estetyki (1732)



W skład komisji weszli: Carlo Innocenzo Frugoni (literatura włoska), Tomasso
Ceva (filozofia), Girolamo Tagliazucchi (estetyka), Scipione Maffei (literatura włoska),
Anton Maria Salvini (literatura włoska)

Napłynęły zgłoszenia następujących kandydatów: Muratori Ludovico Atonio,
Vico Giambattista, Ettorri Camillo, Becelli Giulio Cesare.



Ludovico Antonino Muratori. Kandydat przedstawił imponujący zestaw dzieł z
rozmaitych dyscyplin, większości o charakterze historyczno-filologicznym, a zatem
nie mających nic wspólnego z niniejszym konkursem. W dniu zamknięcia zgłoszenia
dodał jednak dwa dzieła z zakresu estetyki teoretycznej, Della perfetta poesia
italiana oraz Riflessioni sopra di buon gusto nelle scienze e nella arti. W pierwszym z
tych traktatów wychodzi od platońskich hipotez Graviny i wyznacza sztuce miejsce i
funkcje w obrębie dokonań duchowych. Omawia stanowisko platońskie w
zestawieniu ze stanowiskiem horacjańskim i próbuje pogodzić literacki epikureizm z
etycznym idealizmem. Jeśli chodzi o głębokie i dobrze udokumentowane refleksje na
temat dobrego smaku, kandydat wypracował oryginalną koncepcję smaku jako
świadomości etycznej i społecznej. Myśl ta była z resztą rozwinięta w poprzedniej
pracy, I primi disegni della repubblica letteraria, w której dokonano przenikliwego
rozróżnienia miedzy poezją, tym dziewiczym kwiatem życia duchowego, a prawdziwą
literaturą, głęboko powiązaną z ludzkością i jej dziejami. Praca kandydata jest
solidna, dobrze uargumentowana i oryginalna pod względem naukowym, aczkolwiek
estetyka jawi się w niej jako dziedzina uboczna w obrębie szerszych zainteresowań,
które lepiej mieściły się w obszarze filologii romańskiej.



Giambattista Vico. Kandydat stanął do konkursu mając już w dorobku długą
karierę pedagogiczną w charakterze profesora tymczasowego i szereg
opublikowanych dzieł na najrozmaitsze tematy, trudnych do sklasyfikowania z
akademickiego punktu widzenia (od rozprawek medycznych do bada nad wiedzą
starowłoską). Dzieło, które przedstawił do konkursu z zakresu estetyki, to Scienze
Nuova, wydane dwukrotnie wciągu niewielu lat, przy czym za drugim razem
przeredagowane (zdaniem dwóch członków komisji na nie korzyść kandydata
przemawia to, że przedstawił do konkursu obie wersje, wskutek czego nie wiadomo
jakie, są jego rzeczywiste i ostateczne poglądy). Powyższa praca, imponująca
sumiennością i bogactwem tematycznym, budzi jednak zastrzeżenia, gdyż jest zbyt
zagmatwana i nie poddaje się klasyfikacji. Mamy tu hostogiografię, mitologię,
antropologię ogólną, historię filozofii, literaturę grecką i łacińską, filozofię polityki i
wiele innych dziedzin; w swych zaletach i wadach jest świadectwem zachłanności
autora na wiedzę, jego ciekawości, skrywanej pod zasłoną języka z całej pewności
niezbyt klarownego. Bezsprzecznie część dorobku jest poświęcona zagadnieniom z
zakresu estetyki (można tu przytoczyć interesujące rozdziały księgi drugiej i trzeciej,
gdzie autor zajmuje się metafizyką i logiką poetycką, kosmografia i astronomią
poetycką, chronologią i geografią poetycką), ale już z tego wyliczenia widać jasno, że
zamiast wskazać granice terytorium estetyki, rozszerza się je tak, by objęły wszystko,
przez co omawiana dziedzina traci swoją subtelną specyfikę. Z tego natłoku danych,
z tej nadobfitości przenikliwych spojrzeń, gdzie jednak przeskakuje się na paru
stronicach od poezji homeryckiej do medali i emblematów, wyłania się coś w rodzaju
ogólnej wizji estetycznej, sprowadzającej się mnie więcej do twierdzenia, że sztuka
jest rodzajem pierwotnego języka rodzaju ludzkiego. Ale musimy z przykrością
powiedzieć, że autor osiąga największą klarowność, jeśli chodzi o definicje, gdy jego
spostrzeżenia odnoszą się raczej do retoryki, krytyki literackiej, historiografii sztuki,
lingwistyki ogólnej. W sumie mamy przed sobą kandydata o obiecujących talentach,
jednak na razie mało zdyscyplinowanego, kandydata, któremu możemy tylko
doradzić żeby wytrwale pracował nad wyklarowaniem swojej myśli.


Camillo Ettorri. Kandydat stanął do konkursu w zaawansowanym wieku, po
długim i chwalebnym trudzie w Towarzystwie Jezusowym. Przedstawił jedno
obszerne dzieło, sławne od 1696 roku, zbudowane na mocnych fundamentach
naukowych, o szerokim oddechu teoretycznym, Il buon gusto nei componimenti
rettorici. Poddaje w nim rygorystycznej i oryginalnej analizie pojęcie dobrego smaku,
a więc zagadnienie centralne w rozważaniach o estetyce, i polemizując z
racjonalistycznymi i naturalistycznymi kryteriami Bouhoursa, definiuje je jako
upoważnienie do osądzania wynikające z autorytetu tradycji ludowej oraz zgodności
z rozumem i umiarem. Możemy jedynie wyrazić podziw dla założeń, oryginalnych i z
akademickiego punktu widzenia bez zarzutu, świadczących o autorze już i tak
sławnym, a obdarzonym talentem spekulacyjnym, przygotowanie naukowym i
wyrobionym poczuciem granic obranej dyscypliny.



Giulio Cesare Becelli. Autor przedstawił jedno dzieło, Della novella poestia, w
którym pisze o schyłku reguł arystotelesowskich na korzyść poezji lepiej
współbrzmiącej z duchem czasów. Pod wpływem Locke`a domaga się ściślejszego
związku między subtelnościami krytycznymi a doświadczeniem. W nocie dotyczącej
swojej działalności naukowej wspomina o zamiarze podjęcia badań nad reforma
retoryki. Pracę kandydata, chociaż bez wątpienia interesującą z krytycznego i
polemicznego punktu widzenia, łatwiej byłoby chyba zaliczyć do wojującej krytyki
(teoria awangardy, kryteria poezji) i nie wydaje się, by wchodziła w zakres dyscypliny
objętej niniejszym konkursem.

Ustaliśmy w związku z tym następującą klasyfikacje: 1. Ettorri Camillo; 2.
Muratori Ludovico Antonio; 3.Vico Giambattista.


1979



K O N I E C

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza