Lemur zaprasza
ANTYK ¦REDNIOWIECZE RENESANS BAROK O¦WIECENIE ROMANTYZM POZYTYWIZM MŁODA POLSKA XX MIĘDZYWOJENNE ANTYK 2. TYPOWE CECHY SZTUKI
2.1 FILOZOFIE ANTYCZNE 2.1.1 Sokrates 2.1.2 Platon 2.1.3 Arystoteles 3. WARTO¦CI
3.1 JAK DOSZŁO DO POWSTANIA MITÓW 3.2 ANTROPOMORFICZNY CHARAKTER MITÓW 3.3 UNIWERSALNO¦Ć MITÓW 3.4 CHARAKTERYSTYKA I DZIEJE NIEKTÓRYCH BOHATERÓW
4. LITERATURA
4.1 EPIKA ANTYCZNA I NAJDOSKONALSZY JEJ TWÓRCA -
4.1.1 Historia wojny trojańskiej i jej
4.1.2 Wędrówki Odysa (“Odyseja”) 4.1.3 Cechy charakterystyczne eposu homeryckiego 4.1.4 Walory formy i stylu “Iliady” 4.2 LIRYCY STAROŻYTNEJ HELLADY 4.2.1 Tematyka wierszy Tyrteusza (liryka tyrteńska) 4.2.2 Subtelno¶ć analizy uczuć - Safona 4.2.3 Anakreont - autor utworów biesiadnych 4.2.4 Dorobek literacki Symonidesa 4.3 HISTORIA TEATRU ANTYCZNEGO (ETAPY ROZWOJU,
4.4 “ANTYGONA” SOFOKLESA JAKO NAJDOSKONALSZY
4.4.1 Dzieje domu Edypa 4.4.2 Charakterystyka postaw bohaterów tragedii 4.4.3 Tragizm jako kategoria estetyczna w utworze 4.4.4 “Antygona” jako utwór o państwie i władzy 4.4.5 Ogólnoludzkie prawdy w stasimonach “Antygony” 4.4.6 Formalne wyznaczniki dramatu antycznego 5. LITERATURA
5.1 HORACY - LIRYK ANTYCZNY 5.1.1 Utwory Horacego - charakterystyka 5.1.2 Filozofia horacjanizmu 5.2 WERGILIUSZ - EPIK STARORZYMSKI 6. BIBLIA - JEDEN Z
6.1 TRE¦CI, ICH UKŁAD, CECHY TYPOWE STAREGO
6.1.1 Kosmogonia biblijna 6.1.2 Wizja człowieka i ¶wiata w “Księdze Koheleta” 6.1.3 Księga psalmów - tematyka, walory formy 6.1.4 Ważne wskazania moralne w historiach biblijnych 6.2 TRE¦Ć I ZNACZENIE NOWEGO TESTAMENTU. 6.2.1 Uniwersalizm przypowie¶ci biblijnych 6.2.2 Charakterystyka ewangelii 6.2.3 Charakterystyka i znaczenie ewangelii ¦w. Jana
7. REALNE I
¦REDNIOWIECZE 9. CHARAKTERYSTYKA
10.1 DUALISTYCZNA 10.2 AKADEMIA KRAKOWSKA 10.3 FILOZOFIE 10.3.1 ¶w. Augustyn 10.3.2 ¶w. Tomasz 10.3.3 ¶w. Franciszek 11. NAJDAWNIEJSZE ZABYTKI
12.1 RODOWÓD I RODZAJE 12.2 “BOGURODZICA” 12.3 “ROZMY¦LANIA PRZEMYSKIE” 12.4 “LAMENT ¦WIĘTOKRZYSKI” (“ŻALE MATKI
12.5 GATUNKI LITERACKIE 13. POLSKA POEZJA
13.1 TEMATYKA 14. EPIKA ¦REDNIOWIECZNA
14.1 “PIE¦Ń O ROLANDZIE” 14.1.1 ARTYZM FORMY 14.2 KRONIKI 14.2.1 Cechy i zadania 14.2.2 Polscy kronikarze i ich dzieła 14.3 KRONIKA GALLA ANONIMA 14.3.1 Tre¶ć 14.4 UTWORY O TEMATYCE MIŁOSNEJ 14.4.1 “TRISTAN I IZOLDA” 14.4.2 “HELOIZA I ABELARD” 15. TYPY TEATRU
16.1.1 ASCETA 16.1.2 ¦WIĘTY 16.1.3 RYCERZ ¦REDNIOWIECZNY 16.1.4 WŁADCA DOSKONAŁY 16.1.5 Przyczyny wykreowania takich wzorców osobowych 17.1 CECHY LITERATURY ¦REDNIOWIECZA 17.2 NAWIˇZANIA W LITERATURZE EPOK PÓ?NIEJSZYCH 18. NAWIˇZANIA DO
19.1 SZTUKA 19.2 LITERATURA OBCA 19.3 POJĘCIA RENESANS 21. PODSTAWOWE CECHY
21.1 NAZWY EPOKI 21.2 PODSTAWOWE PRˇDY UMYSŁOWE I RELIGIJNE 21.2.1 Humanizm 21.2.2 Reformacja 21.2.3 Luteranizm 21.2.4 Kalwinizm 21.2.5 Anglikanizm 21.2.6 Arianie 21.3 KANON ZASAD POETYCKICH (CECHY ODRODZENIA) 21.4 ZNACZENIE DRUKARZY 22. INDYWIDUALNO¦CI
22.1 DOKONANIA 22.1.1 DANTE ALIGHIERI (1265-1321) 22.1.2 JAN BOCCACIO (1313 - 1375) 22.1.3 FRANCISZEK PETRARKA (1304 - 1375) 22.1.4 MICHAŁ MONTAIGNE (1533 - 1592) 22.1.5 FRANCISZEK RABELAIS (1494 - 1553) 22.1.6 ERAZM Z ROTTERDAMU [Gerhard Gerhards] (1469 - 1536) 22.1.7 TOMASZ MORE (1478-1535) 22.1.8 WILLIAM SZEKSPIR (1564-1616) 22.1.9 MIGUEL CERVANTES (1547-1616) 22.2 PREKURSORZY IDEI HUMANIZMU W POLSCE 22.2.1 KONRAD CELTIS 22.2.2 FILIP BUONACCORSI (KALLIMACH) 22.3 WIELCY POLACY I ICH WKŁAD 22.3.1 MIKOŁAJ REJ 22.3.2 JAN KOCHANOWSKI 23. LITERATURA POLITYCZNA
23.1 OBRAZ ZANIEDBAŃ SPRAW PUBLICZNYCH I WIZJA
23.1.1 “O POPRAWIE RZECZYPOSPOLITEJ” ANDRZEJ
23.1.2 “PIE¦Ń O SPUSTOSZENIU PODOLA” JAN KOCHANOWSKI 23.1.3 “ODPRAWA POSŁÓW GRECKICH” 23.1.4 “NA SOKOLSKIE MOGIŁY” 23.1.5 “KAZANIA SEJMOWE” PIOTR SKARGA 23.2 PREZENTACJA FEUDALNYCH STOSUNKÓW NA WSI 24. OBYCZAJOWO¦Ć POLSKI
24.1 WIE¦ I JEJ UROKI 24.2 OBLICZE SZLACHTY XVI WIEKU 25. CZŁOWIEK RENESANSU I
25.1 WZORCE OSOBOWE OKRESU ODRODZENIA 25.2 IDEAŁY ŻYCIOWE KOCHANOWSKIEGO WYRAŻONE W
25.3 POETA DOCTUS W TWÓRCZO¦CI K.JANICKIEGO I
25.4 IDEAŁ DWORZANINA W UTWORZE Ł. GÓRNICKIEGO 25.5 ¦WIAT PRZEŻYĆ OSOBISTYCH JAKO TEMAT
26. WALORY ARTYSTYCZNE
26.1 GATUNKI LITERACKIE 26.2 RELIGIJNO¦Ć MIKOŁAJA SĘPA-SZARZYŃSKIEGO
BAROK 28. CHARAKTERYSTYKA
28.1 SYTUACJA POLITYCZNA I KULTURALNA NA ZACHODZIE
28.2 ABSOLUTYZM 28.3 SYTUACJA POLITYCZNA POLSKI 28.4 NURTY KULTURY BAROKOWEJ 28.4.1 Geneza 28.4.2 Barok dworski 28.4.3 Barok sarmacki (dworkowy) 28.4.4 Cechy ¶redniowieczne 28.5 WZÓR OSOBOWY SZLACHCICA - SARMATY (CECHY) 29. CECHY
29.1 SZTUKA BAROKU - CECHY 29.2 LITERATURA OKRESU BAROKU 29.2.1 Czas trwania i podział na okresy (W Polsce) 29.2.2 Cechy literatury barokowej w Polsce 29.2.3 Cechy stylu literatury barokowej 29.2.4 Marinizm 29.3 TERMINY I OKRE¦LENIA ¦RODKÓW ARTYSTYCZNYCH
30. JAN ANDRZEJ MORSZTYN
30.1 MIŁO¦Ć JAKO NACZELNY TEMAT UTWORÓW J. A.
30.2 FORMA UTWORÓW J. A. MORSZTYNA I JEJ ZWIˇZEK
30.3 DLACZEGO J. A. MORSZTYNA MOŻNA NAZWAĆ POETˇ
31. TWÓRCZO¦Ć DANIELA
31.1 TYPOWE CECHY EPOKI (NP.: VANITAS) W POEZJI D.
32. WACŁAW POTOCKI JAKO
32.1 TEMATYKA I KOMIZM DROBNYCH UTWORÓW POTOCKIEGO
32.2 GENEZA “WOJNY CHOCIMSKIEJ” WACŁAWA
32.3 “WOJNA CHOCIMSKA” JAKO PODRĘCZNIK
32.4 TEMATYKA AUTOBIOGRAFICZNA W TWÓRCZO¦CI W.
32.5 PATRIOTYZM W. POTOCKIEGO I JEGO OCENA
33. TWÓRCZO¦Ć
33.1 PAMIĘTNIK JAKO GATUNEK LITERACKI 33.1.1 Rodzaje i typy pamiętników 33.1.2 Funkcja i znaczenie w czasach baroku 33.1.3 Twórcy pamiętników w XVII w. 33.2 ŻYCIORYS JANA CHRYZOSTOMA PASKA 33.3 PAMIĘTNIKI JANA CHRYZOSTOMA PASKA JAKO
33.3.1 Warstwa obyczajowa 33.3.2 Wzorce osobowe 33.3.3 Język i styl utworu 34. EPISTOLOGRAFIA
34.1 “LISTY JANA III I MARYSIEŃKI” 36. CZASY SASKIE W
36.1.1 Dwa nurty kultury 36.1.2 Cechy kultury dworskiej (magnackiej) 36.1.3 Sytuacja ko¶cioła 36.1.4 Sytuacja polityczna w Polsce 36.1.5 Sytuacja kultury w Polsce 36.1.6 Oblicze sarmatyzmu O¦WIECENIE 38.1 POJĘCIE KLASYCYZMU 38.2 PODŁOŻE FILOZOFICZNE 38.2.1 Kartezjusz 38.2.2 Kant 38.2.3 Locke 38.3 ZALECENIA POETYKI KLASYCYSTYCZNEJ (M. BOILEAU)
38.4 LITERATURA FRANCUSKA XVII W - MOLIER 39.1 FILOZOFIE 39.1.1 Racjonalizm 39.1.2 Empiryzm 39.1.3 Ateizm 39.1.4 Deizm 39.1.5 Humanitaryzm 39.1.6 “Tabula rasa” 39.1.7 Utylitaryzm 39.1.8 Sensualizm 39.1.9 Relatywizm 39.2 OSIˇGNIĘCIA CZOŁOWYCH PRZEDSTAWICIELI 39.2.1 Encyklopedy¶ci 39.2.2 Wolter 39.2.3 Wolterianizm 39.2.4 Denis Diderot 40.1 SYTUACJA SPOŁECZNO-POLITYCZNA 40.2 PREKURSORZY 40.2.1 Stanisław Konarski 40.2.2 Stanisław Leszczyński 40.2.3 Komisja Edukacji Narodowej 40.3 PRASA I TEATR JAKO NACZELNE ¦RODKI AGITACJI W
40.3.1 rola Warszawy w XVIII w. 40.3.2 działalno¶ć króla i znaczenie dworu
40.3.3 charakterystyka czasopi¶miennictwa 40.3.4 powstanie Sceny Narodowej w Warszawie 41. IGNACY KRASICKI -
41.1 WALORY TRE¦CI I FORMY BAJEK IGNACEGO
41.1.1 TRE¦Ć BAJEK 41.2 BOHATER POZYTYWNY DRUGIEJ POŁOWY XVIII WIEKU
41.2.1 Cechy powie¶ci 41.2.2 Dzieje bohatera 41.2.3 Funkcja powie¶ci 41.3 SATYRY I. KRASICKIEGO - O¦MIESZANIE I DRWINA
41.3.1 Rodzaje satyr i dzieje gatunku 41.4 CIEMNOTA I ZACOFANIE DUCHOWIEŃSTWA -
41.4.1 Tre¶ć utworu 41.4.2 Cechy poematu heroikomicznego 42. TWÓRCZO¦Ć OKRESU
42.1 PUBLICYSTYKA PATRIOTYCZNA 42.1.1 Działalno¶ć i program społeczno-polityczny
42.1.2 Hugo Kołł±taj 42.1.3 Rola publicystyki 42.2 “POWRÓT POSŁA” JAKO AKTUALNA KOMEDIA
42.2.1 Charakterystyka bohaterów 42.2.2 “Powrót posła” jako komedia klasycystyczna 43. SENTYMENTALIZM I ROKOKO
43.1 NURT SENTYMENTALNY 43.1.1 Jan Jakub Rousseau - prekursor nurtu 43.1.2 Karpiński - poeta sentymentalny 43.2 CECHY CHARAKTERYSTYCZNE ROKOKA 43.3 POEZJA JAKUBA JASIŃSKIEGO 44. DOROBEK CZASÓW
44.1 ZASŁUGI WOBEC JĘZYKA (WALKA O CZYSTO¦Ć
44.2 GATUNKI LITERACKIE 44.3 CECHY CHARAKTERYSTYCZNE CZŁOWIEKA
ROMANTYZM 46. PRZEJAWY ROMANTYZMU W
46.1 FILOZOFIA EPOKI 46.1.1 Irracjonalizm 46.1.2 Mistycyzm 46.2 ROMANTYZM W NIEMCZECH 46.2.1 Goethe - “Król olszyn” 46.2.2 J.W.Goethe - “Faust” 46.2.3 Werteryzm 46.3 CHARAKTERYSTYKA ROMANTYZMU FRANCUSKIEGO 46.3.1 Rousseau 46.3.2 Germaine de Staël 46.3.3 Rene Chateaubriand 46.3.4 Wiktor Hugo 46.3.5 Aleksander Dumas 46.3.6 Alfred de Mussel 46.4 ROMANTYZM W ANGLII 46.4.1 Byronizm 46.4.2 Cechy bohatera byronicznego 46.4.3 Cechy powie¶ci poetyckiej (“Giaur”) 46.4.4 Tre¶ć i problematyka utworu “Giaur” 46.5 SPECYFIKA ROMANTYZMU ROSYJSKIEGO 46.5.1 Aleksander Puszkin 47. WALKA KLASYKÓW Z
47.1.1 Spór pokoleniowy 47.1.2 Kazimierz Brodziński 47.1.3 Jan ¦niadecki 47.1.4 Maurycy Mochnacki 48. TWÓRCZO¦Ć ADAMA
48.1 ROMANTYCZNE AKCENTY W “PIE¦NI FILARETÓW”
48.2 ROMANTYCZNY CHARAKTER BALLAD 48.2.1 Programowy charakter ballady “Romantyczno¶ć” 48.2.2 Prawdy żywe w balladach 48.2.3 Cechy ballady romantycznej 48.3 II TOM “POEZJI” 48.3.1 Ideał pełni społeczeństwa w II cz.
48.3.2 Gustaw- kochanek romantyczny i indywidualista w IV
48.3.3 Postawa patriotyczna Grażyny 48.4 SONETY ODESKIE JAKO PAMIĘTNIK LIRYCZNY POETY 48.5 RÓŻNE OBLICZA BOHATERA “SONETÓW
48.6 DYLEMATY PATRIOTYCZNE I MORALNE W “KONRADZIE
48.6.1 Walter Alf jako typowy bohater byroniczny 48.6.2 Funkcja poezji i poety w życiu narodu pozbawionego
48.6.3 Cechy powie¶ci poetyckiej 48.7 III CZ. “DZIADÓW” - DRAMAT NARODOWY
48.7.1 Społeczeństwo polskie 48.7.2 Prometeizm 48.7.3 Mesjanizm 48.7.4 Stosunek do Rosji i Rosjan 48.7.5 Wiersze “Ustępu” jako reportaż z krainy
48.7.6 Cechy dramatu romantycznego 48.8 MESJANIZM W “KSIĘGACH NARODU POLSKIEGO” I
48.9 “PAN TADEUSZ” - NOSTALGICZNE WSPOMNIENIE
48.9.1 Geneza w ¶wietle epilogu 48.9.2 Historia w utworze 48.9.3 Romantyczny charakter utworu 48.9.4 Patriotyzm utworu 48.9.5 Cechy epopei 48.9.6 Charakterystyka szlachty polskiej 48.10 ARCYDZIEŁA POEZJI LIRYCZNEJ 48.10.1 “Liryki lozańskie” 48.10.2 “Do matki polki” 49. DOROBEK ARTYSTYCZNY
49.1 TEMATYKA WCZESNEJ TWÓRCZO¦CI J. SŁOWACKIEGO
49.2 “KORDIAN” - TYPOWY DRAMAT ROMANTYCZNY ? 49.2.1 Tre¶ć 49.2.2 Portret psychologiczny tytułowego bohatera
49.2.3 Wymowa polityczna utworu 49.2.4 Winkelriedyzm 49.2.5 Polemika z Mickiewiczem w utworze 49.2.6 Walory Formy utworu 49.3 “BALLADYNA” JAKO ZABAWA KONWENCJAMI
49.3.1 Ba¶niowo ludowy charakter dramatu 49.3.2 Demitologizacja romantycznych przekonań 49.3.3 Nawi±zania do twórczo¶ci Szekspira 49.4 “BENIOWSKI” JAKO POEMAT DYGRESYJNY 49.5 WIELOWˇTKOWO¦Ć “GROBU AGAMEMNONA” 49.6 SŁOWACKI JAKO POETA LIRYCZNY 49.7 FILOZOFIA GENEZYJSKA W TWÓRCZO¦CI
50.1 CREDO POETYCKIE 50.2 WIELKI ARTYSTA I WIELKA SZTUKA - “FORTEPIAN
50.3 HUMANIZM I DEMOKRATYZM W WIERSZU “DO
50.4 “BEMA PAMIĘCI ŻAŁOBNY RAPSOD” 50.5 LIRYKA UCZUĆ NORWIDA 50.5.1 “Co¶ ty Atenom zrobił, Sokratesie...” 50.5.2 “W Weronie” 50.5.3 “Język ojczysty” 50.5.4 “Słowa nie tylko nas wyrażaj± ale i s±dz±” 50.6 POEZJA NIE TYLKO ROMANTYCZNA POZYTYWIZM 52. SYTUACJA W POLSCE PO
52.1 ZABÓR ROSYJSKI 52.2 ZABÓR AUSTRYJACKI (GALICJA) 52.3 ZABÓR PRUSKI 53.1 AUGUST COMTE 53.2 HERBERT SPENCER 53.3 HIPOLIT TAINE 53.4 KAROL DARWIN 53.5 STUART MILL 53.6 SCJENTYZM 53.7 EWOLUCJONIZM 53.8 UTYLITARYZM 54. HASŁA POLSKIEGO
55. CECHY POZYTYWIZMU
56. SPÓR POMIĘDZY
57. CELE I ZADANIA
57.1 POWIE¦Ć 57.2 LITERATURA TENDENCYJNA 58. TWÓRCZO¦Ć ELIZY
58.1 “A...B...C...” 58.1.1 tre¶ć 58.1.2 chasła pozytywistyczne zawarte w utworze 58.1.3 elementy tendencyjne 58.2 “DOBRA PANI” 58.2.1 tre¶ć 58.2.2 elementy tendencyjne 58.2.3 problematyka 58.3 “GLORIA VICTIS” 58.3.1 tre¶ć 58.3.2 problematyka 58.4 “NAD NIEMNEM” 58.4.1 tre¶ć 58.4.2 charakterystyka społeczeństwa 59. TWÓRCZO¦Ć
59.1 DZIENNIKARSTWO 59.2 “LALKA” 59.2.1 Problematyka utworu 59.2.2 Portret Stanisława Wokulskiego 59.2.3 Stary subiekt jako narrator - znaczenie pamiętnika
59.2.4 Charakterystyka społeczeństwa 59.3 “POWRACAJˇCA FALA” 59.3.1 tre¶ć 59.3.2 problematyka 60. POEZJA CZASÓW
60.1 POEZJA ADAMA ASNYKA - TWÓRCY Z POGRANICZA
60.2 MARIA KONOPNICKA 61. TWÓRCZO¦Ć
61.1 “KAMELEON” 61.2 “CZŁOWIEK W FUTERALE” MŁODA POLSKA 63. OGÓLNA
63.1 SYTUACJA KRAJU 63.2 INNE NAZWY ZWIˇZANE Z EPOKˇ 63.2.1 Modernizm 63.2.2 Neoromantyzm 63.2.3 Secesja 63.2.4 Dekadentyzm 63.2.5 Fin de siecle 63.3 FILOZOFIE EPOKI 63.3.1 Fryderyk Nietzsche 63.3.2 Artur Schopenhauer 63.3.3 Henryk Bergson 63.3.4 Zygmunt Freud 63.3.5 Karol Marks 63.4 CZASOPI¦MIENNICTWO 63.5 KIERUNKI ARTYSTYCZNE 63.5.1 Naturalizm 63.5.2 Impresjonizm 63.5.3 Symbolizm 64. POECI EPOKI
64.1 CHARLES BAUDELAIRE 64.2 ARTUR RIMBAUD 65.1.1 “Walka ze sztuk±” - Zenon Przesmycki 66.1 STANISŁAW PRZYBYSZEWSKI 67. POECI MŁODEJ POLSKI
67.1 KAZIMIERZ PRZERWA - TETMAJER 67.2 JAN KASPROWICZ 67.3 LEOPOLD STAFF 67.4 TADEUSZ BOY-ŻELEŃSKI 67.5 TADEUSZ MICIŃSKI 67.6 BOLESŁAW LE¦MIAN 68. ŻYCIE TAETRALNE I
69. PROZA EPOKI
69.1 “DZIKA KACZKA” - IBSEN 69.2 RELATYWIZM ETYCZNY W “ZBRODNI I KARZE”
69.2.1 Wizja społeczeństwa 69.2.2 Powie¶ć o psychice zbrodniarza i o złożonych
69.3 “LORD JIM” - JOSEPH CONRAD (KORZENIOWSKI) 69.3.1 Tresć 69.4 “MORALNO¦Ć PANI DULSKIEJ” - GABRIELA
69.4.1 Kołtuństwo / Dulszczyzna 69.4.2 Dramat naturalistyczny 70. “WESELE”
70.1.1 Stanisław Wyspiański - charakterystyka 70.1.2 Stosunek przedstawicieli inteligencji do chłopów 70.1.3 Symbole w “Weselu” 70.1.4 Artyzm w “Weselu” 70.1.5 Dramat romantyczny - porównanie z “Dziadami” 71. TWÓRCZO¦Ć STEFANA
71.1 “LUDZIE BEZDOMNI” 71.1.1 Wieloznaczno¶ć bezdomno¶i 71.1.2 Dzieje Tomasza Judyma 71.1.3 Motywy decyzji Judyma 71.1.4 Uniwersalno¶ć 71.1.5 Idee Judyma 71.2 “DOKTOR PIOTR” 71.2.1 Trzy Płaszczyzny “Doktora Piotra” 71.3 “SIŁACZKA” 71.4 OPOWIADANIA O ROZLICZENIU ŻEROMSKIEGO Z
71.5 “ZMIERZCH” I “ZAPOMNIENIE” 71.6 “O ŻOŁNIERZU TUŁACZU” 71.7 “ROZDZIOBIˇ NAS KRUKI I WRONY” 71.8 “ECHA LE¦NE” 71.9 “NAGI BRUK” 72. “CHŁOPI”
72.1.1 Kompozycja, narracja, język 72.1.2 Charakterystyka postaci 72.1.3 Postacie Drugoplanowe 72.1.4 ZłoĽono¶ć charakterów postaci 72.1.5 Miło¶ć do ziemi 72.1.6 Folklor w utworze 72.2 “CHŁOPI” JAKO EPOPEJA WSI X X LECIE MIĘDZYWOJENNE 74. SYTUACJA W KULTURZE PO
74.1 FILOZOFIE 74.1.1 Intuizcjonizm 74.1.2 Pragmatyzm 74.1.3 Zygmunt Freud 74.1.4 Karol Jung 74.1.5 Iwan Pawłow 74.1.6 Skrajny subiektywizm 74.2 KIERUNKI W LITERATURZE 74.2.1 Marsel Proust 74.2.2 James Joyce 74.2.3 Franz Kafka 74.2.4 Proza psychologiczna 74.2.5 Sagi rodzinne 74.3 KIERUNKI ARTYSTYCZNE 74.3.1 Ekspresjonizm 74.3.2 Rozkwit w latach 1910-25. Pojawił się w epoce
74.3.3 Futuryzm (skrajna awangarda) 74.3.4 Dadaizm (skrajny futuryzm) 74.3.5 Surrealizm (rozwinięcie dadaizmu) 74.3.6 Neoklasycyzm 74.3.7 Nurt poezji czystej 75. POEZJA POLSKA XX
75.1 SKAMADRYCI 75.1.1 Julian Tuwim 75.1.2 Bolesław Le¶mian 75.1.3 I. Gałczyński 75.2 LEOPOLD STAFF - POETA KLASYCZNY 75.3 AWANGARDA KRAKOWSKA 75.3.1 Julian Przybo¶ 75.3.2 Władysław Broniewski 76. DOKONANIA PROZATORSKIE
76.1 “PRZEDWIO¦NIE” S. ŻEROMSKIEGO 76.1.1 Rewolucja 76.2 “GRANICA” Z. NAŁKOWSKIEJ 76.2.1 Nowatorstwo formy 76.2.2 Prezentacja warstw społeczeństwa 76.2.3 Wieloznaczno¶ć utworu 76.3 “NOCE I DNIE” M. DˇBROWSKIEJ 76.4 “FERDYDURKE” W. GˇBROWICZA 76.5 PROZA BRUNO SCHULZA 76.6 “PANNY Z WILKA” J. IWASZKIEWICZA -
76.7 “BRZEZINA” J. IWASZKIEWICZA 77. PROZA XX LECIA
77.1 “PROCES” F. KAFKA 77.1.1 Kompozycja powie¶ci 77.1.2 Realizm 77.2 “NA ZACHODZIE BEZ ZMIAN” E. M. REMARQUE 77.3 “ZIEMIA PLANETA LUDZI” A. DE SAINT-EXUPERY
77.4 “KOMU BIJE DZWON” E. HEMINGWAY -
77.5 “MISTRZ I MAŁGORZATA” M. BUŁHAKOW -
77.5.1 Kompozycja 77.5.2 Problematyka 77.5.3 Artysta i jego dzieło 78. DRAMATURGIA OKRESU
78.1 “ŻEGLARZ” J. SZANIAWSKIEGO 78.1.1 Cechy dramatu 78.1.2 Chwyty literackie 78.2 “SZEWCY” I. WITKIEWICZA 78.2.1 Teoria czystej formy w teatrze
Rem I am sorry! happy time |