wszys

Lemur zaprasza

ANTYK
¦REDNIOWIECZE
RENESANS
BAROK
O¦WIECENIE


ROMANTYZM
POZYTYWIZM
MŁODA POLSKA
XX MIĘDZYWOJENNE
 






ANTYK





2. TYPOWE CECHY SZTUKI
GRECKIEJ, HELLEŃSKIEJ I RZYMSKIEJ




2.1 FILOZOFIE ANTYCZNE


2.1.1 Sokrates


2.1.2 Platon


2.1.3 Arystoteles




3. WARTO¦CI
STAROŻYTNEJ MITOLOGII




3.1 JAK DOSZŁO DO POWSTANIA MITÓW


3.2 ANTROPOMORFICZNY CHARAKTER MITÓW


3.3 UNIWERSALNO¦Ć MITÓW


3.4 CHARAKTERYSTYKA I DZIEJE NIEKTÓRYCH BOHATERÓW
MITOLOGICZNYCH. KOSMOGONIA MITOLOGICZNA




4. LITERATURA
STAROŻYTNEJ GRECJI




4.1 EPIKA ANTYCZNA I NAJDOSKONALSZY JEJ TWÓRCA -
HOMER


4.1.1 Historia wojny trojańskiej i jej
przebieg(“Iliada”)


4.1.2 Wędrówki Odysa (“Odyseja”)


4.1.3 Cechy charakterystyczne eposu homeryckiego


4.1.4 Walory formy i stylu “Iliady”


4.2 LIRYCY STAROŻYTNEJ HELLADY


4.2.1 Tematyka wierszy Tyrteusza (liryka tyrteńska)


4.2.2 Subtelno¶ć analizy uczuć - Safona


4.2.3 Anakreont - autor utworów biesiadnych


4.2.4 Dorobek literacki Symonidesa


4.3 HISTORIA TEATRU ANTYCZNEGO (ETAPY ROZWOJU,
TWÓRCY, DZIEŁA)


4.4 “ANTYGONA” SOFOKLESA JAKO NAJDOSKONALSZY
PRZYKŁAD TRAGEDII ANTYCZNEJ


4.4.1 Dzieje domu Edypa


4.4.2 Charakterystyka postaw bohaterów tragedii


4.4.3 Tragizm jako kategoria estetyczna w utworze


4.4.4 “Antygona” jako utwór o państwie i władzy


4.4.5 Ogólnoludzkie prawdy w stasimonach “Antygony”


4.4.6 Formalne wyznaczniki dramatu antycznego




5. LITERATURA
STAROŻYTNEGO RZYMU




5.1 HORACY - LIRYK ANTYCZNY


5.1.1 Utwory Horacego - charakterystyka


5.1.2 Filozofia horacjanizmu


5.2 WERGILIUSZ - EPIK STARORZYMSKI




6. BIBLIA - JEDEN Z
NAJDAWNIEJSZYCH ZABYTKÓW JĘZYKOWYCH, LITERACKICH, RELIGIJNYCH




6.1 TRE¦CI, ICH UKŁAD, CECHY TYPOWE STAREGO
TESTAMENTU


6.1.1 Kosmogonia biblijna


6.1.2 Wizja człowieka i ¶wiata w “Księdze Koheleta”


6.1.3 Księga psalmów - tematyka, walory formy


6.1.4 Ważne wskazania moralne w historiach biblijnych


6.2 TRE¦Ć I ZNACZENIE NOWEGO TESTAMENTU.


6.2.1 Uniwersalizm przypowie¶ci biblijnych


6.2.2 Charakterystyka ewangelii


6.2.3 Charakterystyka i znaczenie ewangelii ¦w. Jana
(“Apokalipsa ¦w. Jana”)




7. REALNE I
ETYMOLOGICZNE ZNACZENIE WYBRANYCH POJĘĆ MITOLOGICZNYCH I BIBLIJNYCH



¦REDNIOWIECZE





9. CHARAKTERYSTYKA
ŻYCIA POLITYCZNEGO I SPOŁECZNEGO






10.1 DUALISTYCZNA


10.2 AKADEMIA KRAKOWSKA


10.3 FILOZOFIE


10.3.1 ¶w. Augustyn


10.3.2 ¶w. Tomasz


10.3.3 ¶w. Franciszek




11. NAJDAWNIEJSZE ZABYTKI
PI¦MIENNICTWA POLSKIEGO






12.1 RODOWÓD I RODZAJE


12.2 “BOGURODZICA”


12.3 “ROZMY¦LANIA PRZEMYSKIE”


12.4 “LAMENT ¦WIĘTOKRZYSKI” (“ŻALE MATKI
BOSKIEJ POD KRZYŻEM”)


12.5 GATUNKI LITERACKIE




13. POLSKA POEZJA
¦WIECKA




13.1 TEMATYKA




14. EPIKA ¦REDNIOWIECZNA




14.1 “PIE¦Ń O ROLANDZIE”


14.1.1 ARTYZM FORMY


14.2 KRONIKI


14.2.1 Cechy i zadania


14.2.2 Polscy kronikarze i ich dzieła


14.3 KRONIKA GALLA ANONIMA


14.3.1 Tre¶ć


14.4 UTWORY O TEMATYCE MIŁOSNEJ


14.4.1 “TRISTAN I IZOLDA”


14.4.2 “HELOIZA I ABELARD”




15. TYPY TEATRU
¦REDNIOWIECZNEGO






16.1.1 ASCETA


16.1.2 ¦WIĘTY


16.1.3 RYCERZ ¦REDNIOWIECZNY


16.1.4 WŁADCA DOSKONAŁY


16.1.5 Przyczyny wykreowania takich wzorców osobowych







17.1 CECHY LITERATURY ¦REDNIOWIECZA


17.2 NAWIˇZANIA W LITERATURZE EPOK PÓ?NIEJSZYCH




18. NAWIˇZANIA DO
NASTĘPNYCH EPOK






19.1 SZTUKA


19.2 LITERATURA OBCA


19.3 POJĘCIA




RENESANS





21. PODSTAWOWE CECHY
KULTURY RENESANSU




21.1 NAZWY EPOKI


21.2 PODSTAWOWE PRˇDY UMYSŁOWE I RELIGIJNE


21.2.1 Humanizm


21.2.2 Reformacja


21.2.3 Luteranizm


21.2.4 Kalwinizm


21.2.5 Anglikanizm


21.2.6 Arianie


21.3 KANON ZASAD POETYCKICH (CECHY ODRODZENIA)


21.4 ZNACZENIE DRUKARZY




22. INDYWIDUALNO¦CI
RENESANSU POLSKIEGO I EUROPEJSKIEGO




22.1 DOKONANIA


22.1.1 DANTE ALIGHIERI (1265-1321)


22.1.2 JAN BOCCACIO (1313 - 1375)


22.1.3 FRANCISZEK PETRARKA (1304 - 1375)


22.1.4 MICHAŁ MONTAIGNE (1533 - 1592)


22.1.5 FRANCISZEK RABELAIS (1494 - 1553)


22.1.6 ERAZM Z ROTTERDAMU [Gerhard Gerhards] (1469 - 1536)


22.1.7 TOMASZ MORE (1478-1535)


22.1.8 WILLIAM SZEKSPIR (1564-1616)


22.1.9 MIGUEL CERVANTES (1547-1616)


22.2 PREKURSORZY IDEI HUMANIZMU W POLSCE


22.2.1 KONRAD CELTIS


22.2.2 FILIP BUONACCORSI (KALLIMACH)


22.3 WIELCY POLACY I ICH WKŁAD


22.3.1 MIKOŁAJ REJ


22.3.2 JAN KOCHANOWSKI




23. LITERATURA POLITYCZNA
XVI STULECIA




23.1 OBRAZ ZANIEDBAŃ SPRAW PUBLICZNYCH I WIZJA
NAPRAWY


23.1.1 “O POPRAWIE RZECZYPOSPOLITEJ” ANDRZEJ
FRYCZ-MODRZEWSKI (DIAGNOZA)


23.1.2 “PIE¦Ń O SPUSTOSZENIU PODOLA” JAN KOCHANOWSKI


23.1.3 “ODPRAWA POSŁÓW GRECKICH”


23.1.4 “NA SOKOLSKIE MOGIŁY”


23.1.5 “KAZANIA SEJMOWE” PIOTR SKARGA


23.2 PREZENTACJA FEUDALNYCH STOSUNKÓW NA WSI




24. OBYCZAJOWO¦Ć POLSKI
XVI WIEKU




24.1 WIE¦ I JEJ UROKI


24.2 OBLICZE SZLACHTY XVI WIEKU




25. CZŁOWIEK RENESANSU I
JEGO SPRAWY




25.1 WZORCE OSOBOWE OKRESU ODRODZENIA


25.2 IDEAŁY ŻYCIOWE KOCHANOWSKIEGO WYRAŻONE W
JEGO FRASZKACH I PIE¦NIACH


25.3 POETA DOCTUS W TWÓRCZO¦CI K.JANICKIEGO I
J.KOCHANOWSKIEGO


25.4 IDEAŁ DWORZANINA W UTWORZE Ł. GÓRNICKIEGO


25.5 ¦WIAT PRZEŻYĆ OSOBISTYCH JAKO TEMAT
LITERACKI




26. WALORY ARTYSTYCZNE
UTWORÓW RENESANSOWYCH




26.1 GATUNKI LITERACKIE


26.2 RELIGIJNO¦Ć MIKOŁAJA SĘPA-SZARZYŃSKIEGO


 




BAROK





28. CHARAKTERYSTYKA
CZASÓW BAROKU




28.1 SYTUACJA POLITYCZNA I KULTURALNA NA ZACHODZIE
EUROPY


28.2 ABSOLUTYZM


28.3 SYTUACJA POLITYCZNA POLSKI


28.4 NURTY KULTURY BAROKOWEJ


28.4.1 Geneza


28.4.2 Barok dworski


28.4.3 Barok sarmacki (dworkowy)


28.4.4 Cechy ¶redniowieczne


28.5 WZÓR OSOBOWY SZLACHCICA - SARMATY (CECHY)




29. CECHY
CHARAKTERYSTYCZNE KULTURY BAROKOWEJ




29.1 SZTUKA BAROKU - CECHY


29.2 LITERATURA OKRESU BAROKU


29.2.1 Czas trwania i podział na okresy (W Polsce)


29.2.2 Cechy literatury barokowej w Polsce


29.2.3 Cechy stylu literatury barokowej


29.2.4 Marinizm


29.3 TERMINY I OKRE¦LENIA ¦RODKÓW ARTYSTYCZNYCH
STOSOWANYCH W BAROKU




30. JAN ANDRZEJ MORSZTYN
JAKO POETA DWORSKI




30.1 MIŁO¦Ć JAKO NACZELNY TEMAT UTWORÓW J. A.
MORSZTYNA


30.2 FORMA UTWORÓW J. A. MORSZTYNA I JEJ ZWIˇZEK
Z TRE¦CIˇ


30.3 DLACZEGO J. A. MORSZTYNA MOŻNA NAZWAĆ POETˇ
KONCEPTUALISTˇ




31. TWÓRCZO¦Ć DANIELA
NABOROWSKIEGO




31.1 TYPOWE CECHY EPOKI (NP.: VANITAS) W POEZJI D.
NABOROWSKIEGO




32. WACŁAW POTOCKI JAKO
GŁÓWNY PRZEDSTAWICIEL LITERATURY DWORKOWEJ




32.1 TEMATYKA I KOMIZM DROBNYCH UTWORÓW POTOCKIEGO


32.2 GENEZA “WOJNY CHOCIMSKIEJ” WACŁAWA
POTOCKIEGO


32.3 “WOJNA CHOCIMSKA” JAKO PODRĘCZNIK
PATRIOTYZMU DLA WSPÓŁCZESNYCH


32.4 TEMATYKA AUTOBIOGRAFICZNA W TWÓRCZO¦CI W.
POTOCKIEGO


32.5 PATRIOTYZM W. POTOCKIEGO I JEGO OCENA
WSPÓŁCZESNYCH




33. TWÓRCZO¦Ć
PAMIĘTNIKARSKA OKRESU BAROKU




33.1 PAMIĘTNIK JAKO GATUNEK LITERACKI


33.1.1 Rodzaje i typy pamiętników


33.1.2 Funkcja i znaczenie w czasach baroku


33.1.3 Twórcy pamiętników w XVII w.


33.2 ŻYCIORYS JANA CHRYZOSTOMA PASKA


33.3 PAMIĘTNIKI JANA CHRYZOSTOMA PASKA JAKO
PRZEJAW SARMATYZMU


33.3.1 Warstwa obyczajowa


33.3.2 Wzorce osobowe


33.3.3 Język i styl utworu




34. EPISTOLOGRAFIA
BAROKOWA - CECHY




34.1 “LISTY JANA III I MARYSIEŃKI”






36. CZASY SASKIE W
KULTURZE POLSKIEJ




36.1.1 Dwa nurty kultury


36.1.2 Cechy kultury dworskiej (magnackiej)


36.1.3 Sytuacja ko¶cioła


36.1.4 Sytuacja polityczna w Polsce


36.1.5 Sytuacja kultury w Polsce


36.1.6 Oblicze sarmatyzmu




O¦WIECENIE








38.1 POJĘCIE KLASYCYZMU


38.2 PODŁOŻE FILOZOFICZNE


38.2.1 Kartezjusz


38.2.2 Kant


38.2.3 Locke


38.3 ZALECENIA POETYKI KLASYCYSTYCZNEJ (M. BOILEAU)


38.4 LITERATURA FRANCUSKA XVII W - MOLIER







39.1 FILOZOFIE


39.1.1 Racjonalizm


39.1.2 Empiryzm


39.1.3 Ateizm


39.1.4 Deizm


39.1.5 Humanitaryzm


39.1.6 “Tabula rasa”


39.1.7 Utylitaryzm


39.1.8 Sensualizm


39.1.9 Relatywizm


39.2 OSIˇGNIĘCIA CZOŁOWYCH PRZEDSTAWICIELI


39.2.1 Encyklopedy¶ci


39.2.2 Wolter


39.2.3 Wolterianizm


39.2.4 Denis Diderot







40.1 SYTUACJA SPOŁECZNO-POLITYCZNA


40.2 PREKURSORZY


40.2.1 Stanisław Konarski


40.2.2 Stanisław Leszczyński


40.2.3 Komisja Edukacji Narodowej


40.3 PRASA I TEATR JAKO NACZELNE ¦RODKI AGITACJI W
SŁUŻBIE REFORM


40.3.1 rola Warszawy w XVIII w.


40.3.2 działalno¶ć króla i znaczenie dworu
królewskiego


40.3.3 charakterystyka czasopi¶miennictwa


40.3.4 powstanie Sceny Narodowej w Warszawie




41. IGNACY KRASICKI -
KSIˇŻĘ POETÓW POLSKICH




41.1 WALORY TRE¦CI I FORMY BAJEK IGNACEGO
KRASICKIEGO


41.1.1 TRE¦Ć BAJEK


41.2 BOHATER POZYTYWNY DRUGIEJ POŁOWY XVIII WIEKU
- MIKOŁAJ DO¦WIAD-CZYŃSKI - WZORZEC OSOBOWY DOBY O¦WIECENIA


41.2.1 Cechy powie¶ci


41.2.2 Dzieje bohatera


41.2.3 Funkcja powie¶ci


41.3 SATYRY I. KRASICKIEGO - O¦MIESZANIE I DRWINA
Z WAD SPOŁECZEŃSTWA


41.3.1 Rodzaje satyr i dzieje gatunku


41.4 CIEMNOTA I ZACOFANIE DUCHOWIEŃSTWA -
“MONACHOMACHIA”


41.4.1 Tre¶ć utworu


41.4.2 Cechy poematu heroikomicznego




42. TWÓRCZO¦Ć OKRESU
SEJMU WIELKIEGO




42.1 PUBLICYSTYKA PATRIOTYCZNA


42.1.1 Działalno¶ć i program społeczno-polityczny
Stanisław Staszica.


42.1.2 Hugo Kołł±taj


42.1.3 Rola publicystyki


42.2 “POWRÓT POSŁA” JAKO AKTUALNA KOMEDIA
POLITYCZNA


42.2.1 Charakterystyka bohaterów


42.2.2 “Powrót posła” jako komedia klasycystyczna




43. SENTYMENTALIZM I ROKOKO
JAKO NURTY TOWARZYSZˇCE KLASYCYZMOWI ORAZ TWÓRCZO¦Ć REWOLUCYJNA




43.1 NURT SENTYMENTALNY


43.1.1 Jan Jakub Rousseau - prekursor nurtu


43.1.2 Karpiński - poeta sentymentalny


43.2 CECHY CHARAKTERYSTYCZNE ROKOKA


43.3 POEZJA JAKUBA JASIŃSKIEGO




44. DOROBEK CZASÓW
STANISŁAWOWSKICH




44.1 ZASŁUGI WOBEC JĘZYKA (WALKA O CZYSTO¦Ć
JĘZYKA)


44.2 GATUNKI LITERACKIE


44.3 CECHY CHARAKTERYSTYCZNE CZŁOWIEKA
O¦WIECONEGO


 




ROMANTYZM





46. PRZEJAWY ROMANTYZMU W
LITERATURZE OBCEJ




46.1 FILOZOFIA EPOKI


46.1.1 Irracjonalizm


46.1.2 Mistycyzm


46.2 ROMANTYZM W NIEMCZECH


46.2.1 Goethe - “Król olszyn”


46.2.2 J.W.Goethe - “Faust”


46.2.3 Werteryzm


46.3 CHARAKTERYSTYKA ROMANTYZMU FRANCUSKIEGO


46.3.1 Rousseau


46.3.2 Germaine de Staël


46.3.3 Rene Chateaubriand


46.3.4 Wiktor Hugo


46.3.5 Aleksander Dumas


46.3.6 Alfred de Mussel


46.4 ROMANTYZM W ANGLII


46.4.1 Byronizm


46.4.2 Cechy bohatera byronicznego


46.4.3 Cechy powie¶ci poetyckiej (“Giaur”)


46.4.4 Tre¶ć i problematyka utworu “Giaur”


46.5 SPECYFIKA ROMANTYZMU ROSYJSKIEGO


46.5.1 Aleksander Puszkin




47. WALKA KLASYKÓW Z
ROMANTYKAMI - PRZEŁOM ROMANTYCZNY W POLSCE




47.1.1 Spór pokoleniowy


47.1.2 Kazimierz Brodziński


47.1.3 Jan ¦niadecki


47.1.4 Maurycy Mochnacki




48. TWÓRCZO¦Ć ADAMA
MICKIEWICZA




48.1 ROMANTYCZNE AKCENTY W “PIE¦NI FILARETÓW”
I “ODZIE DO MŁODO¦CI”


48.2 ROMANTYCZNY CHARAKTER BALLAD


48.2.1 Programowy charakter ballady “Romantyczno¶ć”


48.2.2 Prawdy żywe w balladach


48.2.3 Cechy ballady romantycznej


48.3 II TOM “POEZJI”


48.3.1 Ideał pełni społeczeństwa w II cz.
“Dziadów”


48.3.2 Gustaw- kochanek romantyczny i indywidualista w IV
cz. “Dziadów”


48.3.3 Postawa patriotyczna Grażyny


48.4 SONETY ODESKIE JAKO PAMIĘTNIK LIRYCZNY POETY


48.5 RÓŻNE OBLICZA BOHATERA “SONETÓW
KRYMSKICH”


48.6 DYLEMATY PATRIOTYCZNE I MORALNE W “KONRADZIE
WALLENRODZIE”


48.6.1 Walter Alf jako typowy bohater byroniczny


48.6.2 Funkcja poezji i poety w życiu narodu pozbawionego
wolno¶ci


48.6.3 Cechy powie¶ci poetyckiej


48.7 III CZ. “DZIADÓW” - DRAMAT NARODOWY
OBRAZUJˇCY DRAMAT NARODU


48.7.1 Społeczeństwo polskie


48.7.2 Prometeizm


48.7.3 Mesjanizm


48.7.4 Stosunek do Rosji i Rosjan


48.7.5 Wiersze “Ustępu” jako reportaż z krainy
despotyzmu


48.7.6 Cechy dramatu romantycznego


48.8 MESJANIZM W “KSIĘGACH NARODU POLSKIEGO” I
“KSIĘGACH PIELGRZYMSTWA POLSKIEGO”


48.9 “PAN TADEUSZ” - NOSTALGICZNE WSPOMNIENIE
POLSKO¦CI


48.9.1 Geneza w ¶wietle epilogu


48.9.2 Historia w utworze


48.9.3 Romantyczny charakter utworu


48.9.4 Patriotyzm utworu


48.9.5 Cechy epopei


48.9.6 Charakterystyka szlachty polskiej


48.10 ARCYDZIEŁA POEZJI LIRYCZNEJ


48.10.1 “Liryki lozańskie”


48.10.2 “Do matki polki”




49. DOROBEK ARTYSTYCZNY
JULIUSZA SŁOWACKIEGO




49.1 TEMATYKA WCZESNEJ TWÓRCZO¦CI J. SŁOWACKIEGO


49.2 “KORDIAN” - TYPOWY DRAMAT ROMANTYCZNY ?


49.2.1 Tre¶ć


49.2.2 Portret psychologiczny tytułowego bohatera
(dynamizm postaci)


49.2.3 Wymowa polityczna utworu


49.2.4 Winkelriedyzm


49.2.5 Polemika z Mickiewiczem w utworze


49.2.6 Walory Formy utworu


49.3 “BALLADYNA” JAKO ZABAWA KONWENCJAMI
LITERACKIMI


49.3.1 Ba¶niowo ludowy charakter dramatu


49.3.2 Demitologizacja romantycznych przekonań


49.3.3 Nawi±zania do twórczo¶ci Szekspira


49.4 “BENIOWSKI” JAKO POEMAT DYGRESYJNY


49.5 WIELOWˇTKOWO¦Ć “GROBU AGAMEMNONA”


49.6 SŁOWACKI JAKO POETA LIRYCZNY


49.7 FILOZOFIA GENEZYJSKA W TWÓRCZO¦CI
SŁOWACKIEGO







50.1 CREDO POETYCKIE


50.2 WIELKI ARTYSTA I WIELKA SZTUKA - “FORTEPIAN
SZOPENA”


50.3 HUMANIZM I DEMOKRATYZM W WIERSZU “DO
OBYWATELA JOHNA BROWNA”


50.4 “BEMA PAMIĘCI ŻAŁOBNY RAPSOD”


50.5 LIRYKA UCZUĆ NORWIDA


50.5.1 “Co¶ ty Atenom zrobił, Sokratesie...”


50.5.2 “W Weronie”


50.5.3 “Język ojczysty”


50.5.4 “Słowa nie tylko nas wyrażaj± ale i s±dz±”


50.6 POEZJA NIE TYLKO ROMANTYCZNA




POZYTYWIZM





52. SYTUACJA W POLSCE PO
POWSTANIU STYCZNIOWYM




52.1 ZABÓR ROSYJSKI


52.2 ZABÓR AUSTRYJACKI (GALICJA)


52.3 ZABÓR PRUSKI







53.1 AUGUST COMTE


53.2 HERBERT SPENCER


53.3 HIPOLIT TAINE


53.4 KAROL DARWIN


53.5 STUART MILL


53.6 SCJENTYZM


53.7 EWOLUCJONIZM


53.8 UTYLITARYZM




54. HASŁA POLSKIEGO
POZYTYWIZMU



55. CECHY POZYTYWIZMU
POLSKIEGO



56. SPÓR POMIĘDZY
ROMANTYKAMI A POZYTYWISTAMI



57. CELE I ZADANIA
LITERATURY




57.1 POWIE¦Ć


57.2 LITERATURA TENDENCYJNA




58. TWÓRCZO¦Ć ELIZY
ORZESZKOWEJ




58.1 “A...B...C...”


58.1.1 tre¶ć


58.1.2 chasła pozytywistyczne zawarte w utworze


58.1.3 elementy tendencyjne


58.2 “DOBRA PANI”


58.2.1 tre¶ć


58.2.2 elementy tendencyjne


58.2.3 problematyka


58.3 “GLORIA VICTIS”


58.3.1 tre¶ć


58.3.2 problematyka


58.4 “NAD NIEMNEM”


58.4.1 tre¶ć


58.4.2 charakterystyka społeczeństwa




59. TWÓRCZO¦Ć
BOLESŁAWA PRUSA




59.1 DZIENNIKARSTWO


59.2 “LALKA”


59.2.1 Problematyka utworu


59.2.2 Portret Stanisława Wokulskiego


59.2.3 Stary subiekt jako narrator - znaczenie pamiętnika
Rzeckiego


59.2.4 Charakterystyka społeczeństwa


59.3 “POWRACAJˇCA FALA”


59.3.1 tre¶ć


59.3.2 problematyka




60. POEZJA CZASÓW
NIEPOETYKICH




60.1 POEZJA ADAMA ASNYKA - TWÓRCY Z POGRANICZA
ROMANTYZMU I POZYTYWIZMU


60.2 MARIA KONOPNICKA




61. TWÓRCZO¦Ć
ANTONIEGO CZECHOWA




61.1 “KAMELEON”


61.2 “CZŁOWIEK W FUTERALE”




MŁODA
POLSKA





63. OGÓLNA
CHARAKTERYSTYKA MŁODEJ POLSKI




63.1 SYTUACJA KRAJU


63.2 INNE NAZWY ZWIˇZANE Z EPOKˇ


63.2.1 Modernizm


63.2.2 Neoromantyzm


63.2.3 Secesja


63.2.4 Dekadentyzm


63.2.5 Fin de siecle


63.3 FILOZOFIE EPOKI


63.3.1 Fryderyk Nietzsche


63.3.2 Artur Schopenhauer


63.3.3 Henryk Bergson


63.3.4 Zygmunt Freud


63.3.5 Karol Marks


63.4 CZASOPI¦MIENNICTWO


63.5 KIERUNKI ARTYSTYCZNE


63.5.1 Naturalizm


63.5.2 Impresjonizm


63.5.3 Symbolizm




64. POECI EPOKI
MODERNIZMU




64.1 CHARLES BAUDELAIRE


64.2 ARTUR RIMBAUD







65.1.1 “Walka ze sztuk±” - Zenon Przesmycki







66.1 STANISŁAW PRZYBYSZEWSKI




67. POECI MŁODEJ POLSKI




67.1 KAZIMIERZ PRZERWA - TETMAJER


67.2 JAN KASPROWICZ


67.3 LEOPOLD STAFF


67.4 TADEUSZ BOY-ŻELEŃSKI


67.5 TADEUSZ MICIŃSKI


67.6 BOLESŁAW LE¦MIAN




68. ŻYCIE TAETRALNE I
DRAMATYCZNE



69. PROZA EPOKI
MODERNIZMU




69.1 “DZIKA KACZKA” - IBSEN


69.2 RELATYWIZM ETYCZNY W “ZBRODNI I KARZE”
FIODORA DOSTOJEWSKIEGO


69.2.1 Wizja społeczeństwa


69.2.2 Powie¶ć o psychice zbrodniarza i o złożonych
motywach zbrodni


69.3 “LORD JIM” - JOSEPH CONRAD (KORZENIOWSKI)


69.3.1 Tresć


69.4 “MORALNO¦Ć PANI DULSKIEJ” - GABRIELA
ZAPOLSKA


69.4.1 Kołtuństwo / Dulszczyzna


69.4.2 Dramat naturalistyczny




70. “WESELE”
WYSPAŃSKIEGO JAKO DRAMAT SYMBOLICZNY




70.1.1 Stanisław Wyspiański - charakterystyka


70.1.2 Stosunek przedstawicieli inteligencji do chłopów


70.1.3 Symbole w “Weselu”


70.1.4 Artyzm w “Weselu”


70.1.5 Dramat romantyczny - porównanie z “Dziadami”




71. TWÓRCZO¦Ć STEFANA
ŻEROMSKIEGO




71.1 “LUDZIE BEZDOMNI”


71.1.1 Wieloznaczno¶ć bezdomno¶i


71.1.2 Dzieje Tomasza Judyma


71.1.3 Motywy decyzji Judyma


71.1.4 Uniwersalno¶ć


71.1.5 Idee Judyma


71.2 “DOKTOR PIOTR”


71.2.1 Trzy Płaszczyzny “Doktora Piotra”


71.3 “SIŁACZKA”


71.4 OPOWIADANIA O ROZLICZENIU ŻEROMSKIEGO Z
IDEOLOGIˇ POZYTYWISTYCZNˇ


71.5 “ZMIERZCH” I “ZAPOMNIENIE”


71.6 “O ŻOŁNIERZU TUŁACZU”


71.7 “ROZDZIOBIˇ NAS KRUKI I WRONY”


71.8 “ECHA LE¦NE”


71.9 “NAGI BRUK”




72. “CHŁOPI”
WŁADYSŁAWA REYMONTA




72.1.1 Kompozycja, narracja, język


72.1.2 Charakterystyka postaci


72.1.3 Postacie Drugoplanowe


72.1.4 ZłoĽono¶ć charakterów postaci


72.1.5 Miło¶ć do ziemi


72.1.6 Folklor w utworze


72.2 “CHŁOPI” JAKO EPOPEJA WSI




X X LECIE MIĘDZYWOJENNE





74. SYTUACJA W KULTURZE PO
I WOJNIE ¦WIATOWEJ




74.1 FILOZOFIE


74.1.1 Intuizcjonizm


74.1.2 Pragmatyzm


74.1.3 Zygmunt Freud


74.1.4 Karol Jung


74.1.5 Iwan Pawłow


74.1.6 Skrajny subiektywizm


74.2 KIERUNKI W LITERATURZE


74.2.1 Marsel Proust


74.2.2 James Joyce


74.2.3 Franz Kafka


74.2.4 Proza psychologiczna


74.2.5 Sagi rodzinne


74.3 KIERUNKI ARTYSTYCZNE


74.3.1 Ekspresjonizm


74.3.2 Rozkwit w latach 1910-25. Pojawił się w epoce
poprzedniej, lecz dopiero teraz doszedł do głosu.


74.3.3 Futuryzm (skrajna awangarda)


74.3.4 Dadaizm (skrajny futuryzm)


74.3.5 Surrealizm (rozwinięcie dadaizmu)


74.3.6 Neoklasycyzm


74.3.7 Nurt poezji czystej




75. POEZJA POLSKA XX
LECIA MIĘDZYWOJENNEGO




75.1 SKAMADRYCI


75.1.1 Julian Tuwim


75.1.2 Bolesław Le¶mian


75.1.3 I. Gałczyński


75.2 LEOPOLD STAFF - POETA KLASYCZNY


75.3 AWANGARDA KRAKOWSKA


75.3.1 Julian Przybo¶


75.3.2 Władysław Broniewski




76. DOKONANIA PROZATORSKIE
XX LECIA MIĘDZYWOJENNEGO




76.1 “PRZEDWIO¦NIE” S. ŻEROMSKIEGO


76.1.1 Rewolucja


76.2 “GRANICA” Z. NAŁKOWSKIEJ


76.2.1 Nowatorstwo formy


76.2.2 Prezentacja warstw społeczeństwa


76.2.3 Wieloznaczno¶ć utworu


76.3 “NOCE I DNIE” M. DˇBROWSKIEJ


76.4 “FERDYDURKE” W. GˇBROWICZA


76.5 PROZA BRUNO SCHULZA


76.6 “PANNY Z WILKA” J. IWASZKIEWICZA -
PROBLEMATYKA


76.7 “BRZEZINA” J. IWASZKIEWICZA




77. PROZA XX LECIA
MIĘDZYWOJENNEGO (LITERATURA OBCA)




77.1 “PROCES” F. KAFKA


77.1.1 Kompozycja powie¶ci


77.1.2 Realizm


77.2 “NA ZACHODZIE BEZ ZMIAN” E. M. REMARQUE


77.3 “ZIEMIA PLANETA LUDZI” A. DE SAINT-EXUPERY
- HUMANIZM


77.4 “KOMU BIJE DZWON” E. HEMINGWAY -
BEHAWIORYZM


77.5 “MISTRZ I MAŁGORZATA” M. BUŁHAKOW -
POWIE¦Ć PARABOLA


77.5.1 Kompozycja


77.5.2 Problematyka


77.5.3 Artysta i jego dzieło




78. DRAMATURGIA OKRESU
MIĘDZYWOJENNEGO




78.1 “ŻEGLARZ” J. SZANIAWSKIEGO


78.1.1 Cechy dramatu


78.1.2 Chwyty literackie


78.2 “SZEWCY” I. WITKIEWICZA


78.2.1 Teoria czystej formy w teatrze


 


































































Rem I am sorry! happy time
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • WÄ…tki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza