ďťż

setgoal (2)

Lemur zaprasza

 
Techniki
wspomagające koncentrację podczas czytania




 


 
 


 


 
Określ cel

Czytaj
fragmentami

Wyobrażaj sobie
opisy

Mini
podsumowania

Notuj

Trudny na
początek

Zacznij od
prostego
 
Określ dokładny
cel czytania




Utrzymanie wysokiej koncentracji podczas czytania jest
jednym z częstszych problemów podczas uczenia się.
Jeśli tekst nie jest porywający, napisany specjalnie
jak film akcji niewątpliwie trudno jest czytać go z
uwagą chociażby przez dwie najbliższe kartki. Nudne, muszę-to-przeczytać
teksty nie są wdzięcznym tematem do koncentracji
uwagi. Ponieważ jednak trzeba-to-przeczytać,
nie ma to innej rady niż:

Czytaj z wyraźnie określonym
celem. Czytanie z
ukierunkowanym na
cel stanem umysłu,
stawia w napięciu twoją uwagę.



Czy uważasz wałęsanie się po ulicach bez celu za
sensowne zajęcie?

Nie sądzę. Podobnie nie lepszym jest wybranie się na
zakupy, bo coś trzeba do domu
kupić. Prawdopodobnie skończysz ze zbyt dużymi
zakupami i debetem na karcie kredytowej. :-)





Jak widzisz, ten gość ma
bardzo zdrowe podejście do czytania.

Zanim zacznie, wyraźnie zastanawia się:

"PO CO
mam ją czytać, co ja z tego będę
miał - a raczej, co zamierzam z tego wyciągnąć".
 


 


Tak samo jest podczas nauki, a zwłaszcza czytania.

Jeśli czytasz dany kawałek tekstu ot tak, po prostu, bo
było zadane, to - mówiąc delikatnie - nie jest to
najlepszy sposób, w jaki mógłbyś to robić. O wiele
lepszym rozwiązaniem jest celowe czytanie -
czytanie z określonym celem w głowie.



Prawdopodobnie pewnie już tak robisz, w końcu każdy z
nas działa z takim czy innym celem, motywem na myśli.

Ale tutaj chodzi o to, że robisz to WYRAŹNIE,
ŚWIADOMIE I ZDECYDOWANIE.




Innymi słowy zanim zaczniesz czytać, określ dokładnie
czego chcesz się dowiedzieć z tego tekstu,
odpowiedzi na jaki pytania chcesz w nim znaleźć -
dokładnie. Postaw sobie takie wyraźne pytania a nawet
je zapisz.



Takie czytanie z ukierunkowanym na cel stanem umysłu
jest bardzo efektywne, ponieważ utrzymuje twoją
uwagę w ciągłym napięciu
- gdzie to
jest, gdzie to jest, czy to jest to, a to co, co to za
zalewanie, ok przeskakuję to, acha, jest -
zwalniasz czytanie - "robi się to tak, że
bierzesz"... czytasz wolno i czytasz z wielką
uwagą, notujesz szybko jednym wyrazem lub podkreślasz
ołówkiem lub na kolorowo (lub najlepiej zanotuj na
dyktafon - ultra-szybki sposób notowania) i lecisz dalej
z czytaniem, wyszukujesz potrzebne ci informacje.



Jest to bardzo efektywny sposób zarówno czytania jaki i
utrzymywania koncentracji podczas czytania.



Ponieważ masz wyraźnie określony cel i
działasz/czytasz mając jego świadomość, wszystko co
przeglądasz/znajdujesz w teksie porównujesz - czy to
jest to czego szukasz.



Oczywiście czasem jest tak, że nie masz określonego
celu w czytaniu danego tekstu, baa, nawet ci się nie
chce go czytać i cały ten temat jest dla ciebie
kompletną nudą, ale ponieważ musisz się tego nauczyć
- nie ma wyboru.

W takim przypadku, zabierając się za czytanie danego
tekstu, jeśli nie masz wyraźnego celu związanego z
jego czytaniem, a musisz po prostu wiedzieć o co w nim
chodzi i znać go - to czytaj przekształcając nazwy
rozdziałów na pytania i szukając w danym rozdziale
odpowiedzi na te pytania.



Jest to sztuczny sposób na stworzenie efektu jaki ci
powyżej opisałem.

Np. jeśli tytuł rozdziału brzmi



Klęska Krzyżaków pod Grunwaldem.



wówczas pytanie jakie mógłbyś sobie zadać to:



CO
spowodowało tą klęskę, lub

Kiedy oni ponieśli tą klęskę,

Co spowodowało zwycięstwo drugiej strony.

itp.

I czytając szukaj w tekście odpowiedzi na te pytania.



Tym sposobem szybko i ze skutkiem możesz załatwić
czytanie tekstów którymi niekoniecznie jesteś -
delikatnie mówiąc :-) - szczególnie zainteresowany.










 
 


 
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • teen-mushing.xlx.pl
  • Wątki
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Lemur zaprasza